Gå til innhold

Hva må jeg gjøre før jeg selger Z3'en min + hvordan i huleste syncer jeg kontakter til gmail?

Anbefalte innlegg

Skal selge z3'en min, den er ikke låst til operatør og har ikke minnekort i seg, tar også ut sim.

På iPhone må man jo slette telefonen fra sin Apple-konto, er det noe slik her eller holder det å kryptere og tilbakestille til fabrikk?

Samt, hvordan i huleste sikkerhetskopierer jeg kontaktene mine til gmail så jeg kan laste de ned til iphonen?

Vært innom ørten sider og forumer og gjort nøyaktig hva som står på alle

På telefonen, under "sikkerhetskopier og gjenopprett" er valget "sikkerhetskopier data" på

Under kontoer, google, min mailadresse er sync av gmail og kontakter på og nylig syncet.

Godt mulig det er noe jeg har glemt å skrive her, men har iaffal fulgt hver eneste guide til punkt og prkke

Går jeg inne på gmail eller google contacts er der ingenting

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

er det noe slik her eller holder det å kryptere og tilbakestille til fabrikk?

Burde holde å tilbakestille.

Samt, hvordan i huleste sikkerhetskopierer jeg kontaktene mine til gmail

Nå kan ikke jeg noe om Sony spesifikt, men de fleste Android telefoner har et valg for hver enkelt kontakt som forteller hvilken konto kontakten er tilknyttet. Dersom kontaktene dine er opprettet som telefonkontakter og ikke kontakter tilknyttet gmail kontoen din, vil de ikke komme over uansett hvor mye du synkroniserer.

Det samme gjelder forøvrig også avtaler (kalender) etc.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det har jeg ikke tenkt på.

Prøvde å lagre en ny kontakt nå, på lagringen fikk jeg ikke noe valg, men etterpå ble jeg spurt om hvilken sikkerhetskopikonto, google, exchange (hotmailen min dukker opp i denne, er ikke exchange en greie for bedrifter?) eller ingenting. Har vel stort sett valgt ingen backup.

Så litt i menyen, men fant ingen måte å aktivere google backup på samtlige kontakter (ei heller enkeltvis), noen ideer?

EDIT:

På innstillinger-sikkerhetskopier/tilbakestilling er "Sikkerhetskopier data" på og gmailen som jeg ønsker å se kontaktene mine på er valgt.

Merkelig at jeg ikke derunder kan velge hvilke ting jeg ønsker å ta backup av, eksempelvis ja til kontakter, men nei til wif-passord

Endret av Dinger
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Her er litt fra Z3 manualen;

If you have synchronised your contacts with one or more accounts and you are adding a contact for the first time, you must select the account to which you want to add this contact. Alternatively, tap Phone contact if you only want to use and save this contact on your device.

Telefonen husker tydeligvis valget du gjorde den første gangen du la inn en ny kontakt...

After you select a synchronisation account in step 3, that account will show as the default account offered the next time you add a contact. When you save a contact to a particular account, that account will show as the default account to save to the next time you add a contact. If you have saved a contact to a particular account and want to change it, you need to create a new contact and select a different account to save it to.

Hmm... ikke videre lettvindt.

Det kan være det er en eller annen app der ute som kan hjelpe deg.

Note;

I værste fall kan du sikkert ta ut en vCard fil med alle kontaktene på en eller annen måte (normalt må tlf kobles til PC). Deretter importere denne inn i gmail (eller iTunes). Litt kompleks fordi du gjerne må editere den, ofte benyttet forskjellige feltnavn. Det er sånn jeg tidligere har fått hjulpet folk til å få over kontaktene fra f.eks "dumme" telefoner  (gamle Nokia'r etc).

Lenke til kommentar

I værste fall kan du sikkert ta ut en vCard fil med alle kontaktene på en eller annen måte

Ikke i verste fall, dette er kjempeenkelt.

Hvis alle kontaktene dine ligger lokalt eller på noe annet enn googlekontoen:

-Gå inn i kontakter, velg meny>eksporter kontakter (lagres som en fil på SD eller internminne)

-Gå inn i kontakter, velg meny>importer kontaker - velg den nyopprettede filen, og styr importen til google-kontoen.

- Videre synk skjer automatisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nice one!

Jeg tenkte ikke på at telefonen selv kunne importere fila og dermed også oppdatere konto.

Får håpe for TS sin skyld at du har rett i at den ikke lagrer kontoinfo for kontaktene i eksport fila (men at den spør om konto ved import).

Lenke til kommentar

Nice one!

Jeg tenkte ikke på at telefonen selv kunne importere fila og dermed også oppdatere konto.

Får håpe for TS sin skyld at du har rett i at den ikke lagrer kontoinfo for kontaktene i eksport fila (men at den spør om konto ved import).

Neida, har gjort dette selv flere ganger for en tekno-ignorant sjef, det går som smurt - ved import blir man spurt hvilken konto man vil importere til.

Skulle det mot formodning ikke gå, er det bare maile filen til sin egen gmail og importere den der fra desktop.

Lenke til kommentar

Takker samtlige for svar.

Eksporter til intern lagring for så å importere til gmail var ikke så dumt, men teit at det ikke er mer "opplagt" (men kanskje det er det for andre enn meg...)

Men det funker bare så som så.

Har 215 kontakter, har forsøkt på import til gmal flere ganger nå og - etter litt venting hvor jeg ser at antall kontakter på gmail stiger - ender alltid opp med forskjellig antall kontakter på gmail. 193, 205, 211...

Vet ikke om problemet ligger i eksport til iintern lagring (kan ikke se at filen forteller meg hvor mange kontakter den har) eller om det ligger  import til gmail

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...