fjarle Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Strømmetjenesten betaler artistene for gratisperioden.Taylor Swift vant over Apple Music Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Ja, de har mer enn nok penger til det så det skulle vel bare mangle? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Og hvorfor skulle de liksom ikke betalt artisten i perioden de selv har gitt brukeren en gratis prøveperiode? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Og hvorfor skulle de liksom ikke betalt artisten i perioden de selv har gitt brukeren en gratis prøveperiode? Det er jo greit å la underleverandører ta tapet for egne tilbud om en klarer å få det til. Dette er jo sikkert en del av avtalen mellom tjenesten og rettighetshaver. Rettighetshaver kan jo bare selge matrialet sitt andre steder om denne ikke godtar avtalen med denne ene butikken. Lenke til kommentar
Leorand Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Anbefaler en titt på denne linken. Taylor Swift kaster egentlig stein i glasshus: https://junction10.wordpress.com/2015/06/21/those-in-glass-houses-shouldnt-throw-stones/ 1 Lenke til kommentar
blured Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Og hvorfor skulle de liksom ikke betalt artisten i perioden de selv har gitt brukeren en gratis prøveperiode? Fordi Apple i forhandlingene med de store plateselskapene har gått med på å ta mellom 28.5% (USA) og 27% (resten av verden) i stedet for 30% (slik Spotify tar), for å få lov til denne gratisperioden på 3mnd. Dette lønner seg for større plateselskaper, som med Apple sin modell etter noen år vil ha tjent inn dette pga (1) Apple tar færre %, og (2) de har ingen reklamefinansiert modell, slik at den totale potten som skal fordeles blir større. Problemet er (hvilket er kjernen i Taylor Swift sin kritikk) at de mindre artistene som lever fra hånd til munn, ikke har økonomi til å tenke flere år frem i tid. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 I slike tjenester som det her, hvordan fordeler de egentlig pengene? Er det slik at all profit samles i en diger pot som fordeles etter totalt antall avspillinger eller er det slik at en individuell brukers mønster fordeles utover de artistene han hører på? Slik at ikke store artister som kanskje aldri blir spilt av en bruker abosberer pengene deres på grunn av det enorme volumet de blir lyttet på av andre og de artistene de faktisk hører på aldri ser en krone eller minimale prosneter? Lenke til kommentar
blured Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 (endret) Alt samles i en diger pott, også fordeles dette basert på antall avspillinger. Av dette tar Spotify 30% og Apple Music mellom 27 til 28.5%. Utover dette så er det litt vanskelig å regne ut hvor mye hver artist vil få, da rettighetene her er delt i to. Den ene går på rettighetene til selve låta som verk, og utgjør 12%. En artist som Susanne Sundfør, som skriver og komponerer låtene sine selv, får disse inntektene helt alene. Noen band vil kanskje fordele etter hvordan de har bidratt, i ABBA så er det veldig detaljert beskrevet hvem som har stått for hva. Mens andre (Metallica f.eks) fordeler alt helt likt, uavhengig av hvem som faktisk har skrevet/komponert hva. Den andre delen defineres gjerne som andelen plateselskapet skal ha, og utgjør 58%. Tradisjonelt har det vært veldig dyrt med innspilling, distribusjon, markedsføring, trykking av plater, osv. Derfor går artisten inn i en avtale med plateselskapet om hvor stor andel av inntektene han skal få, mot at de dekker dette. For digital musikk så har royaltysatsen (altså andelen som går til artisten) på dette salget variert fra 15 – 50 % ettersom hvilken avtale man har forhandlet frem. Har man spilt inn og gjort alt selv, så er det mulig å bruke såkalte "aggregatorer" for å få publisert på sider som Spotify, Wimp, iTunes, Amazon, osv (et slags "passivt" plateselskap). Noen vil kanskje publisere det gratis, mot at de gir bort 20-30% av royaltyen. Mens andre aggregatorer ikke krever noe royalty, men derimot at du betaler en gitt sum per år for å ha albumet publisert. En kan også opprette sitt eget plateselskap, men dette er typisk dyrere enn å publisere gjennom en aggregator. Av den grunn vil hvor mye en artist tjener per avspilling på Spotify variere veldig. Gjør man alt selv så kan man i teorien få 70% (12+58). Men gjennom avtaler med plateselskaper som har hjulpet til med innspilling, og kanskje deler av låtskriving, så blir inntektene fort veldig lave igjen. The Mirror hadde en artikkel der de forsøkte å regne ut hvor mye en artist tjente på nedlastning vs streaming (Spotify). [link]. Og konklusjonen deres var at en typisk artist trenger rundt 30 avspillinger for å tjene like mye som på salget av en låt i iTunes. (Men som du kanskje forstår av forklaringen min over, så vil andelen en artist få utbetalt variere veldig etter hvilke avtaler h*n/de har med plateselskapet. Endret 23. juni 2015 av blured Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Syns nå det virker litt urettferdig for mindre artister. Uansett, taylor swift sine "utspring" er jo veldig vanskelig å fikse i Google Music. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg