BromZ_ Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 (endret) Hei! Jeg sitter å vurderer en liten oppgradering av pc'n min.. Har idag intel i7 930.. Begynner å bli en aldrende cpu, Men gjør forsovidt jobben godt enda. Jeg har en i7 990x Extreme cpu for hånden, men lurer på om dette vil bli en grei oppgradering. Lurer spessielt på hvordan den hamler opp mot f.eks intel core i7-4790K. Da må jeg isåfall gå for hovedkort å ram å full pakke. Bare sitter å leker med ide'n. Vet i7 990 er en aldrende cpu det også, men engang i tiden var den ganske så rå. tenkte den kansje var på høyde med 4790 ? Jeg bruker pc'n til Videoredigering og spill. Noen som har erfaring eller god formening om dette? Mvh Ove Henning Endret 22. juni 2015 av BromZ_ Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Den er nok et godt stykke bak i7-4790k. Hva skal den brukes til? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-990X-vs-Intel-Core-i7-4790K Så den må vel minst klokkes til 4.4 ghz før den er ganske lik ytelse per kjerne. Men vil nok tro en 6 kjerner er bedre til videoredigering og encoding uansett. Lenke til kommentar
BromZ_ Skrevet 22. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2015 Den er nok et godt stykke bak i7-4790k. Hva skal den brukes til? Jeg spiller litt BF4, Fifa og GTA V . Maskinen klarer igrunn dette greit,, sliter litt med alt på fult på GTAV, men må ikke nevneverdig ned for at det er god flyt.. Ellers Redigerer jeg endel Go pro videoer. Er vel kansje der jeg ser for meg at det kan bli bedre ? Får tak i den cpuen til 3000 kr. demo vare. (tenkte kansje det kunne bli en billig å grei oppgradering) Slipper å skifte alt jeg har... Men ellers sitter jeg å vurderer https://www.komplett.no/oppgraderingspakke-core-i7-5930k/823791 Da vil prisen gå vesentlig opp.. Har inntrykk av at pc markedet har stagnert litt di siste åra.. får liksom ikke så mye ekstra for oppgradering. Lenke til kommentar
BromZ_ Skrevet 22. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2015 http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-990X-vs-Intel-Core-i7-4790K Så den må vel minst klokkes til 4.4 ghz før den er ganske lik ytelse per kjerne. Men vil nok tro en 6 kjerner er bedre til videoredigering og encoding uansett. ah takk for den Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Den er nok et godt stykke bak i7-4790k. Hva skal den brukes til? Jeg spiller litt BF4, Fifa og GTA V . Maskinen klarer igrunn dette greit,, sliter litt med alt på fult på GTAV, men må ikke nevneverdig ned for at det er god flyt.. Ellers Redigerer jeg endel Go pro videoer. Er vel kansje der jeg ser for meg at det kan bli bedre ? Får tak i den cpuen til 3000 kr. demo vare. (tenkte kansje det kunne bli en billig å grei oppgradering) Slipper å skifte alt jeg har... Men ellers sitter jeg å vurderer https://www.komplett.no/oppgraderingspakke-core-i7-5930k/823791 Da vil prisen gå vesentlig opp.. Har inntrykk av at pc markedet har stagnert litt di siste åra.. får liksom ikke så mye ekstra for oppgradering. Ok, jeg synes det var dyrt. Med mindre du skal ha 3x SLI, kan du like gjerne gå for 5820k. Det er bare antall PCI-e lanes som er forskjellig. Jeg var i samme situasjon selv. Jeg hadde i7-950, og jeg oppgraderte nå til 5820k. Veldig fornøyd med hvor lenge den prosessoren holdt. Satser på at også 5820k holder lenge. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Du finner en riktig god sammenligning her, http://www.anandtech.com/bench/product/444?vs=1260. CPUboss sine benchmark er nesten verdiløse, da de er alt for lite spesifiserte. Faktisk er i7 990x klart konkurransedyktig på mange områder, f.eks er spillytelsen og til dels rendering av video etc. Og så blir den knust på mange andre områder. 3 000 kr er dog noe for høy pris etter min mening, må nok ned i under 2 500 kr skal det være fornuftig. Lenke til kommentar
BromZ_ Skrevet 22. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2015 Den er nok et godt stykke bak i7-4790k. Hva skal den brukes til? Jeg spiller litt BF4, Fifa og GTA V . Maskinen klarer igrunn dette greit,, sliter litt med alt på fult på GTAV, men må ikke nevneverdig ned for at det er god flyt.. Ellers Redigerer jeg endel Go pro videoer. Er vel kansje der jeg ser for meg at det kan bli bedre ? Får tak i den cpuen til 3000 kr. demo vare. (tenkte kansje det kunne bli en billig å grei oppgradering) Slipper å skifte alt jeg har... Men ellers sitter jeg å vurderer https://www.komplett.no/oppgraderingspakke-core-i7-5930k/823791 Da vil prisen gå vesentlig opp.. Har inntrykk av at pc markedet har stagnert litt di siste åra.. får liksom ikke så mye ekstra for oppgradering. Ok, jeg synes det var dyrt. Med mindre du skal ha 3x SLI, kan du like gjerne gå for 5820k. Det er bare antall PCI-e lanes som er forskjellig. Jeg var i samme situasjon selv. Jeg hadde i7-950, og jeg oppgraderte nå til 5820k. Veldig fornøyd med hvor lenge den prosessoren holdt. Satser på at også 5820k holder lenge. Følte du at PC'n din ble vesentlig raskere etter du oppgraderte til 5820k ? Hvis jeg venter litt så kan jeg jo alltids kjøpe 5820k, men er bare usikker på hvor mye kjappere pc'n blir til mitt bruk.. Videoredigering er jo forholdsvis tungt å det tar tid å jobbe med sånn maskina er nå.. har forøverig i7 930, 6 gig ram 2 x samsung 240 pro SSD og Nvidia 680 kort. Lenke til kommentar
BromZ_ Skrevet 22. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2015 Du finner en riktig god sammenligning her, http://www.anandtech.com/bench/product/444?vs=1260. CPUboss sine benchmark er nesten verdiløse, da de er alt for lite spesifiserte. Faktisk er i7 990x klart konkurransedyktig på mange områder, f.eks er spillytelsen og til dels rendering av video etc. Og så blir den knust på mange andre områder. 3 000 kr er dog noe for høy pris etter min mening, må nok ned i under 2 500 kr skal det være fornuftig. Syns den den er dyr jeg og forsovidt til å være så gammel.. Men tenkte ettersom det var en toppmodell til nærmere 10 k engang i tiden at den kansje holdt mål enda.. ble bare litt gira fordi det hadde vært en lettvind oppgradering. Vet hvordan det blir når oppgraderings spøkelse tar tak i meg, da blir det alltid dyrt.. må liksom kjøpe noe i alle ledd :/. Lenke til kommentar
BromZ_ Skrevet 22. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2015 Du finner en riktig god sammenligning her, http://www.anandtech.com/bench/product/444?vs=1260. CPUboss sine benchmark er nesten verdiløse, da de er alt for lite spesifiserte. Faktisk er i7 990x klart konkurransedyktig på mange områder, f.eks er spillytelsen og til dels rendering av video etc. Og så blir den knust på mange andre områder. 3 000 kr er dog noe for høy pris etter min mening, må nok ned i under 2 500 kr skal det være fornuftig. Ser jo faktisk ut som den er ganske så konkurranse dyktig, iallefall i følge den sammenligninga fra anandtech Lenke til kommentar
Merko Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Hadde selv i7 930 intill et par dager siden hvor jeg gikk til innkjøp av https://www.komplett.no/oppgraderingspakke-core-i7-5820k/823789 (Bestilte de dog i deler da jeg ikke ønsket den medfølgende luftkjøleren). Så langt er jeg fornøyd. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Den er nok et godt stykke bak i7-4790k. Hva skal den brukes til? Jeg spiller litt BF4, Fifa og GTA V . Maskinen klarer igrunn dette greit,, sliter litt med alt på fult på GTAV, men må ikke nevneverdig ned for at det er god flyt.. Ellers Redigerer jeg endel Go pro videoer. Er vel kansje der jeg ser for meg at det kan bli bedre ? Får tak i den cpuen til 3000 kr. demo vare. (tenkte kansje det kunne bli en billig å grei oppgradering) Slipper å skifte alt jeg har... Men ellers sitter jeg å vurderer https://www.komplett.no/oppgraderingspakke-core-i7-5930k/823791 Da vil prisen gå vesentlig opp.. Har inntrykk av at pc markedet har stagnert litt di siste åra.. får liksom ikke så mye ekstra for oppgradering. Ok, jeg synes det var dyrt. Med mindre du skal ha 3x SLI, kan du like gjerne gå for 5820k. Det er bare antall PCI-e lanes som er forskjellig. Jeg var i samme situasjon selv. Jeg hadde i7-950, og jeg oppgraderte nå til 5820k. Veldig fornøyd med hvor lenge den prosessoren holdt. Satser på at også 5820k holder lenge. Følte du at PC'n din ble vesentlig raskere etter du oppgraderte til 5820k ? Hvis jeg venter litt så kan jeg jo alltids kjøpe 5820k, men er bare usikker på hvor mye kjappere pc'n blir til mitt bruk.. Videoredigering er jo forholdsvis tungt å det tar tid å jobbe med sånn maskina er nå.. har forøverig i7 930, 6 gig ram 2 x samsung 240 pro SSD og Nvidia 680 kort. Ja, merket det veldig godt. Jeg gikk samtidig fra 6gb til 16gb minne og fra HD6970 til GTX 970. Hovedgrunnen til at jeg oppgraderte CPU var at hovedkortet hadde mistet flere SATA porter. Da ble det like gjerne nytt hovedkort, cpu og minne. Lenke til kommentar
BromZ_ Skrevet 22. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2015 Den er nok et godt stykke bak i7-4790k. Hva skal den brukes til? Jeg spiller litt BF4, Fifa og GTA V . Maskinen klarer igrunn dette greit,, sliter litt med alt på fult på GTAV, men må ikke nevneverdig ned for at det er god flyt.. Ellers Redigerer jeg endel Go pro videoer. Er vel kansje der jeg ser for meg at det kan bli bedre ? Får tak i den cpuen til 3000 kr. demo vare. (tenkte kansje det kunne bli en billig å grei oppgradering) Slipper å skifte alt jeg har... Men ellers sitter jeg å vurderer https://www.komplett.no/oppgraderingspakke-core-i7-5930k/823791 Da vil prisen gå vesentlig opp.. Har inntrykk av at pc markedet har stagnert litt di siste åra.. får liksom ikke så mye ekstra for oppgradering. Ok, jeg synes det var dyrt. Med mindre du skal ha 3x SLI, kan du like gjerne gå for 5820k. Det er bare antall PCI-e lanes som er forskjellig. Jeg var i samme situasjon selv. Jeg hadde i7-950, og jeg oppgraderte nå til 5820k. Veldig fornøyd med hvor lenge den prosessoren holdt. Satser på at også 5820k holder lenge. Følte du at PC'n din ble vesentlig raskere etter du oppgraderte til 5820k ? Hvis jeg venter litt så kan jeg jo alltids kjøpe 5820k, men er bare usikker på hvor mye kjappere pc'n blir til mitt bruk.. Videoredigering er jo forholdsvis tungt å det tar tid å jobbe med sånn maskina er nå.. har forøverig i7 930, 6 gig ram 2 x samsung 240 pro SSD og Nvidia 680 kort. Ja, merket det veldig godt. Jeg gikk samtidig fra 6gb til 16gb minne og fra HD6970 til GTX 970. Hovedgrunnen til at jeg oppgraderte CPU var at hovedkortet hadde mistet flere SATA porter. Da ble det like gjerne nytt hovedkort, cpu og minne. Ok. Ble en helt ny pc på deg da:). Jeg tror jeg legger den extreme cpu oppgraderingen min på is.. å heller venter en stund til så bytter jeg ut alt.. Maskinen fungerer jo i og for seg greit nok til mitt bruk. Skulle bare ønske noen ganger at Video redigeringen gikk litt raskere. Takk for svar alle sammen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå