Gå til innhold

Problemer ved overklokking av P4 2.8C på IC7

atrax

Anbefalte innlegg

Sorry at posten ble litt lang, men håper at dere som kan hjelpe orker å tygge dere gjennom den ;) :

En kamerat kjøpte seg nettopp ny ram (Corsair TWINX1024-4000 DDR-DIMM 1024MB ), så vi tenkte å klokke litt.

Relevante specs:

P4 2.8C (boxed kjøler)

Abit IC7 bios rev. 1.7

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB

Vi klarte å klokke oss fint oppover til 245MHz FSB, CPU kjørte da på 3430MHz @ 1.525V.

Per default var timingene 3-4-4-8 om jeg ikke husker feil helt, og minnedivider 1:1.

Radeon-kortet var uklokka.

Poeng i 3dmark03: 2800

"Forferdelig!", tenkte vi, og tweaka minnet til timingene 2.5-3-3-6 @ 2.65V

Med disse innstillingene fikk vi ca 5600 poeng i 3dmark03.

Siden vi var så godt igang, så klokka vi Radeon-kortet også. Brukte RivaTuner, low level overklokking (kunne ikke velge driver level), og roa oss ned på 430/350 (core/minne).

Resultat: 6300+ 3dmarks. Systemet var fjellstabilt, spiste seg gjennom burn-in-tester som bare det. Fryd og bare gammen!

MEN så oppdagte vi at Abit hadde gitt ut ny bios til IC7, nemlig rev. 1.8. Den lasta vi ned og installerte via Flashmenu-programmet til Abit.

Etter påfølgende reboot starta trøbbelet. Da kom beskjeden 'Bios checksum error'. Vi resatte bios, stilte inn samme innstillinger i bios som før updaten, og prøvde å boote. Men nei. Bios checksum error igjen!

Resatte bios igjen, lot alle innstillinger i bios være default, fikk lov å boote windows og flasha tilbake til bios rev. 1.7. Tenkte alt skulle være ordna nå. Stilte inn _nøyaktig_ samme innstillinger i bios som før vi oppdaterte bios, men nå fikk vi samme feil; Bios checksum error!

Nå ville ikke denne feilmeldingen forsvinne selv om vi resatte bios aldri så mye. Hadde nesten gitt opp alt håp da vi i et siste forsøk flasha bios på nytt til rev. 1.8 fra diskett, og plutselig kom ikke feilmeldingen lenger! *fra oss av glede*

Nå vi klokket vi ned FSB til 230MHz, og prøvde å klokke opp med 1MHz intervaller. Da stoppa det på 238! 239MHz FSB => checksum error.

Men windows ville ikke boote før vi satt FSB til 230MHz => CPU @ 3220MHz.

Minnetimingene og alle biosinnstillinger er som de var før.

Hva har skjedd? Hvorfor kan vi plutselig ikke klokke lenger??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tvilsomt at du får 3000 poeng mer av å sette minnet til 2.5-3-3-6 det er vel ikke mulig! for det første 3dmark 03 bygger mest på GFX så det kan hende du hadde på AA og AF og du skrudde av det derfor fikk du bedre poeng sum. men å få 3000 mere poeng i 3dmark 03 virka veldig utrolig bare ved å stille til litt lavere timings.

husk Vcore da. og 2.8ghz er ikke vanlig vis en bra klokker. Gjennom snittet på xtream systems er 3.3ghz med 2.8ghz'n så kan være derfor. Jeg trur du hadde fått mere nytte av PC3700 eller PC3500 med lavere timings enn PC4000 med drit timings

Lenke til kommentar

Eh, ja. Kom akkurat på at at vi slo av AA og AF omtrent samtidig som vi skrudde ned minne-timingene... :love: Ikke så lett å huske alle smådetaljer når man har brukt natta til andre ting enn søvn ;)

Men både ram og cpu er jo kjøpt og betalt, så det er ikke mye å gjøre med det. Men spørsmålet mitt er fremdeles:

Hvorfor kan vi plutselig ikke klokke så langt lenger??

Lenke til kommentar

Troy Henrik:

Kameraten til atrax her. Med de speccsa du har overklokket med synes jeg ikke du skal være mer overrasket enn d jeg er over d du har prestert og få til... :lol: . AA og AF var av, ble husket og ordnet like etter vi startet benchmarks, så rettet d opp. :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...