Gjest Slettet+9817324 Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Jeg aner ikke hvor mye elektrikerarbeid koster, men jeg hadde en elektriker som la inn ca. 5 nye stikk-kontakter. Det tok et par timer. Har fått en regning på 15 000 kr. Er ikke dette veldig dyrt? Hva er vanlig pris? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Hørtes veldig dyrt ut. En raus timepris for elektriker er rundtom 1000-lappen. Normalt ligger det vel rundt 650-800 kr per time. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Hva er ett par timer? 2 timer? Var det bare en elektriker der, eller flere? Måtte de kjøre langt til og fra? Husk og at dokumentasjon av arbeidet kommer i tillegg til det praktiske arbeidet hos deg. Det lønner seg alltid å be om tilbud først Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 "La inn 5 nye stikkontakter" kan bety så meget Var det bytte av gamle stikk? Var det opplegg til nye med kabel, eventuelt ny tilførsel? Men uansett, dersom du vet at de bare var der et par timer så hørtes det noe dyrt ut, med mindre de har en hinsides reisevei eller noe sånt. Dokumentasjon av 5 stikkontakter bør kunne utføres godt innen en halvtime fra start til slutt (måling og skriving). Jeg vet at vi operer med 700 kr ut til kunder per nå, men det kan variere en del avhengig av hvor du er. Men hvis det var en enkelt montør i 2 timer så er det vel hvertfall ikke noe mer enn 2000 kr i timekost vil jeg tro, og det skal godt gjøres å forsvare de resterende 13 000 med materialkost og dokumentering. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Får en ikke detaljert faktura på slik?? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Detaljert og detaljert fru Blom.. Kommer vel litt an på praksis i forskjellige firmaer, men jeg vil nok tro de fleste opererer med en oversikt på timer samt materialkost. Er ærlig talt ikke klar over hvordan våre fakturaer ser ut i forhold til hvor detaljerte de er. På de fleste mindre og mellomstore jobber så får man nok full oversikt på materialer og timer, dette er i firmaets interesse, da man bør være i stand til å kunne forsvare summen man krever. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Detaljert og detaljert fru Blom.. Kommer vel litt an på praksis i forskjellige firmaer, men jeg vil nok tro de fleste opererer med en oversikt på timer samt materialkost. Er ærlig talt ikke klar over hvordan våre fakturaer ser ut i forhold til hvor detaljerte de er. På de fleste mindre og mellomstore jobber så får man nok full oversikt på materialer og timer, dette er i firmaets interesse, da man bør være i stand til å kunne forsvare summen man krever. Ja det var det jeg tenkte, hadde jeg fått en faktura på femten store uten beskrivelse hadde jeg ikke betalt, iallefall ikke for 5 stikk. Men nå gjør jeg slikt arbeid selv så aner ikke om det er normalt, men virker helt ekstremt spør du meg. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Joda, det er jo noen fordyrende faktorer som spiller inn som nevnes ovenfor, man da må jo dette spesifiseres for kunden helst på forhånd men i hvert fall underveis/i ettertid. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Dessverre er det noen håndverkere som ikke eier moral, men utnytter andres uvitenhet. En nabo fortalte stolt hvordan han hadde gjort et kupp inne i Oslo. Han holdt på med noe muring i et villastrøk og så kom det en nabo bort til han og spurte om han kunne ta en hagemur for han der borte - pekte. Mureren hadde egentlig ikke tid, så for å bli kvitt kunden, oppga han en horribel pris, 40 000 var det vel. Men den godtroende villaeieren slo til, og da ble arbeidet så fristende at min nabo bare måtte skaffe tid til det. Han gjorde jobben på én litt lang dag! Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Det er derfor jeg ikke gir noen prisestimater til kunder dersom de lurer på noe slikt. Ikke på sparket i hvert fall. Da noterer jeg meg heller ned materialbruk og ca. timebruk og får saksbehandler til å sende over et estimat. Er ikke alle jobber det lar seg gjøre på noe fornuftig vis riktignok, da er det heller bedre å si at man blir fakturert for medgått tid og materiell, og gi en timepris å gå ut ifra. Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Nå koster et dobbeltstikk fra elko ca 100 lappen og hvis det er trukket endel pn så kanskje en 6-700 i materialkost til der. Om du igjen plusser moms på det så har du en 1500 i materialkost MAX. Så med timepris og kjøring så har det gårt 12 timer om man regner 7-800 + mva. Greit drøyt. Selv legger jeg inn 5 stikk, brytere i skjult installasjon pluss pfsp kabel i 10 meter nedgravd pluss 6 stikk i garasje og påvegg installasjon pluss ny kurs og nedgravd pfsp til garasje også. Nå kjenner jeg han som gjør jobben men gjennom firmaet. Betaler ca 5000.- i materiell og får halv pris på jobben gjennom firmaet han jobber i. Så kommer på ca 10-11000 for alt unntatt pfsp kabelen for den fikk jeg på jobb. Lenke til kommentar
Taurus00 Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Bumper denne:) Jeg vil gjerne spørre om noen har erfaring med priser på elektrikermateriell til forbruker: Elko dimmer e-nr 1421444 Elko innfelt stikk e-nr 1511733 Komfyrvakt installert e-nr 1403030 Kabel 6mm² e-nr 1010396 Kabel 2,5mm² e-nr 1010392 Automatsikring installert 16A og 25A Lurer bare på grove ca. priser ink. mva. Prøver å ta stilling om arbeid jeg har fått utført er priset normalt. Det dreier seg om komfyrvakt, 3 dimmere, 6 nye innfelte stikk, to nye kurser med sikringer og stikk. Har fått en faktura på over 25 000 + mva, og synes det virker som mye. Med arbeidstid trukket fra tilsvarer dette ca. 20 000 eks. mva. for materialene. Hvordan høres det ut? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Bumper denne:) Jeg vil gjerne spørre om noen har erfaring med priser på elektrikermateriell til forbruker: Elko dimmer e-nr 1421444 Elko innfelt stikk e-nr 1511733 Komfyrvakt installert e-nr 1403030 Kabel 6mm² e-nr 1010396 Kabel 2,5mm² e-nr 1010392 Automatsikring installert 16A og 25A Lurer bare på grove ca. priser ink. mva. Prøver å ta stilling om arbeid jeg har fått utført er priset normalt. Det dreier seg om komfyrvakt, 3 dimmere, 6 nye innfelte stikk, to nye kurser med sikringer og stikk. Har fått en faktura på over 25 000 + mva, og synes det virker som mye. Med arbeidstid trukket fra tilsvarer dette ca. 20 000 eks. mva. for materialene. Hvordan høres det ut? Husk at det går flere timer enn akkurat de timene elektrikeren bruke på å koble, både i kjøring, planlegging og dokumentering. Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 (endret) 20.000 for materiell høres mye ut. Nå er det rimelig standard, elektrikere tar ett ekstremt påslag på materiell, mange ganger 2-3 ganger innkjøpspris. Det dyreste du har fått satt opp er komfyrvakt, komfyrvakt tar de fleste elektrikere 4-6.000 for. Sikringene koster fort 1500 pr stk, rundt 1500 tar de ofte for dimmere, stikk tar de rundt 250 for. Dette blir ca tall basert på mine erfaringer med elektrikere. Prisene er eks mva. Anbefaler deg å be om fastpris så ofte du kan på el-arbeid. Endret 18. februar 2016 av GeneralVirus 1 Lenke til kommentar
Taurus00 Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 OK, takk for svar Salvesen og GeneralVirus!! Litt ekstra arbeidstid til kjøring, planlegging og dokumentering er jo OK. Og prisene jeg har fått i samtale med elektrikeren nå stemmer bra med det du skriver, GeneralVirus. 2100 for dimmer, komfyrvakt 5000, sikring 1500 eks. mva. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Jeg byttet ut alle kontaktene i leiligheten utenom to på badet og kjøkkenet og det kostet 10.000 så synes 15.000 er urimelig mye. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Fikk installert komfyrvakt for 3 år siden og firma fakturerte 8000 med moms for denne lille boksen, arbeid kom i tillegg. Tenker at de selv kjøpte den inn for en tusenlapp. Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Jeg byttet ut alle kontaktene i leiligheten utenom to på badet og kjøkkenet og det kostet 10.000 så synes 15.000 er urimelig mye. Bytting av kun kontaktene er en superenkel jobb. Det er derfor ikke sammenlignbart. Fikk installert komfyrvakt for 3 år siden og firma fakturerte 8000 med moms for denne lille boksen, arbeid kom i tillegg. Tenker at de selv kjøpte den inn for en tusenlapp. Problemet med komfyrvakter og pris er at det er en merkelig særnorsk regel, dermed er volumet de produseres i lavt, noe som gjør at prisene er høye. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Brukte elektriker til garasjen i fjor, trekke strøm til to lamper (kjøpt selv), tre brytere (kjøpt selv), og en forgreningsboks så vi kunne legge opp videre til flere eventuelle steder senere. La kabel i bakken frem til punkt i garasjen selv. Elektriker brukte ca 2,5 time (+15 min kjøring hver vei), + kabel inn i garasje. Sum 8400kr. Jeg hadde trodd det ble halvparten. Noen må sitte igjen med store overskudd her... Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Er ikke uvanlig at noen selskaper opererer med to time priser. Dvs en pris for arbeid hvor kunde stiller med materiell (Kunde må da selv ordne med garantier på utstyret dersom det oppstår feil eller det slutter å virke) og en pris hvor materiellet blir levert av elektriker firma. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå