Gå til innhold

Tips for nforce2 og minne i dc

nonplus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

opplevelsen blir jo ikke forandra fordi en test sier at RAM'en klarer å lese et par ekstra MB i sekundet da..

Men det er gøy å klokke det er det, og man merker noe når man klokker hele systemet en 20% men når det kommer til åp yte den siste mhz elle MB\s, så er man bare ute etter poeng i tester og ikke en bedre opplevelse..

Tilbake til topic så kjører jeg 2-2-2-2 @ 160 mhz (*2 = 340?) og det fungerer bedre enn 2-2-2-6 @ 160 mhz.. og jeg har prøvd høyere mhz på RAm'en men maskina blir så ustabil av det (hvis jeg ikke nøyer meg med dårligere resultater, derfor 2-2-2-2...

:yes:

Lenke til kommentar

Titus: Ytelse er en blanding av responstid og båndbredde. Dette er to størrelser som ikke har så mye med hverandre å gjøre. Siden du har stillt på responstiden (timinger) så kan du forvente en raskere responstid og/eller høyere ytelse. Men det du måler er kun BÅNDBREDDE og ikke responstiden eller ytelse i det hele tatt.

Det blir nesten som å måle en bil's aksellerasjon [m/s^2] ved å se lese toppfarten [km/h] i spesifikasjonene. Det gir altså ingen mening.

Finn en test som kan måle responstiden eller sammensatt ytelse. Da vil du kanskje se resultater.

PS. De 2,4% skjønner jeg ikke hvor kommer fra. (Mulig Sisoft sandra ikke måler helt det den sier den måler, eller at dette er usikkerhet/målefeil)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Noen som har en forklaring på hvorfor dette skal funke?

All logikk tilsier jo at kortere responstider gir høyere ytelse så hvorfor ser det helt motsatt ut her?

(11 sykluser a 200MHz er jo definitivt lengre tid enn 5 sykluser a 200MHz.)

Grunnen er vel at det er mye mindre sjanse for at minnet mister "pakker", og da må den jo hente opp pakken igjen, når den ikke må kjøres så fort. det høres hvertfall litt logisk ut.

Lenke til kommentar

Takk for svar Simen1 - må innrømme at jeg ikke skjønner stort av minnetiming...

Så jeg venter med å teste videre, men håper "okidoki" kan gi en grei teoretisk begrunnelse for hans påstand om at den siste parameteren i minneinnstillingene bør være lik summen av de foregående (avrundet oppover). :)

Endret av titus
Lenke til kommentar
Hos amdmb kan man lese mer om dette

http://short.uigui.com/404

Takk, det sto faktisk en del fornuftig der. (Selv om jeg vil kalle det litt nerdete å tweeke til de grader for å tyne ut 0,5-2% mer båndbredde ut av minnet i en teoretisk benchmark)

Fikk også servert en anbefalt ligning for timinger: CAS+tRCD+2 = tRAS (gjelder for rundt 200MHz FSB)

Bare synd at testene viser så lite som max 1,7% - 2,3% mer båndbredde i de testene som er brukt. (Legg merke til "Jukseskalaen" i testene) Jeg har nå likevel stilt ram'en til 2-3-3-11 siden det var så enkelt gjort.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hos amdmb kan man lese mer om dette

http://short.uigui.com/404

Meget interessant. Den mest nøyaktige formelen skulle være

"Burst Length + 40 ns - 1 (auto-precharge) = optimal tRAS

The burst length for the Nforce2 should be 8 in single channel and 4 in dual channel. Also, this is only accurate +/- 1 clock cycle because tRCD can get it the way." Kilde: TheOtherDude

For et tokanals minnesystem blir da formelen

4 + (Minnehastighet i Mhz * 0,04) - 1 = optimal tRAS

Eksempel:

4 + (228*0,04) - 1 = 12 (avrundet)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke den teoretiske forklaringen på dette, men det virker jo nesten som at den er kommet på plass over her...

Har lest en del om dette for en tid tilbake siden, det jeg gjorde var å teste hva som faktisk ga best resultat. Vet at jeg har lest at brukeren "formann" her på forumet har skrevet det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...