Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

spørs hvordan du har tenkt å bruke den rippa samlingen din.

Det finnes mange slike tråder her på forumet, men søkefunksjonen er ikke helt bra synes jeg, så:

 

best kompatibilitet, mp3: (innstillinger)

http://www.hydrogenaudio.org/index.php?showforum=15&

 

ellers kan du se på MPC (meget god kvalitet, 0 kompatibilitet i hardware) og eventuelt Flac eller andre lossless formater dersom du er ute etter det.

 

Mp3Pro er vel et format som er beregnet på veldig lav bitrate.

Lenke til kommentar
Hvilket fomat vil dere anbefale til å konvertere CD-samlingen min til? Har tenkt på Mp3 (ca 160 kb), men det finnes vel bedre formater...? Hva med Mp3 pro? Hva er forskjellen til mp3? :shrug:

Det er slik jeg ser det tre reelle alternativer

 

MP3 - helt ok filstørrelse, bra kompabilitet, bruke alt preset standard, som gir ca 200 kbps

 

MPC - tar mindre plass en mp3, mindre utbredt

 

Lossless

 

AtW

Lenke til kommentar

* Mp3 er definitivt det mest kompatible formatet

* Mp3 gir grei komprimering (selv om det finnes bedre)

* Mp3 gir grei kvalitet (selv om det finens bedre)

 

Når du skal komprimere til mp3, så bruk VBR (Variabel Bit Rate). Det hever og senker kvaliteten etter hvor mye informasjon som finnes i lydbildet og sparer dermed på plassen på litt mer "riktige" plasser enn ellers. Eksempler er partier med enkle toner eller ingen tone. Da vil det være lav bitrate. Andre partier inneholder mange instrumenter og lyder på en gang. Der vil bitraten økes for å få med flere detaljer i lyden. Lag helst mp3'ene med helst på 192kbit/s VBR eller bedre.

Lenke til kommentar
Hvilket fomat vil dere anbefale til å konvertere CD-samlingen min til? Har tenkt på Mp3 (ca 160 kb), men det finnes vel bedre formater...? Hva med Mp3 pro? Hva er forskjellen til mp3? :shrug:

Ville valgt mp3 48000KHz og 192Kb/s stereo. Men mp3Pro er og bra, men lite brukt.

http://www.mp3pro.ws/

 

http://ff123.net/64test/results.html Denne tar for seg test i 64 kbit/s formatet.

Lenke til kommentar
Ville valgt mp3 48000KHz og 192Kb/s stereo. Men mp3Pro er og bra, men lite brukt.

http://www.mp3pro.ws/ 

 

http://ff123.net/64test/results.html  Denne tar for seg test i 64 kbit/s formatet.

Igjen, hvorfor CBR? Og for den saks skyld hvorfor stereo og ikke JS? Begge deler er å kaste bits i søpla IMHO. Og mp3pro er ikke et egnet format til komprimering untatt på svært lave bitrates (som feks 64 kbps som i denne testen), men det er ikke særlig aktuelt for lagring på datamskin, det er mest for streaming eller avspillere med ekstremt begrenset lagringskapasitet en så lav bitrate er aktuelt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvilket fomat vil dere anbefale til å konvertere CD-samlingen min til? Har tenkt på Mp3 (ca 160 kb), men det finnes vel bedre formater...? Hva med Mp3 pro? Hva er forskjellen til mp3? :shrug:

Frelsen er her.

 

Først, gi blaffen i MP3. Det er et 'lossy' format, som kort betyr at du mister mye informasjon ved komprimering.

 

Dette betyr at lyden blir dårligere.

 

@Alle MP3-forkjempere: Jo, det gjør det.

 

Jeg vil da anbefale flac.sourceforge.net, samt www.exactaudiocopy.de.

Lenke til kommentar
Hvilket fomat vil dere anbefale til å konvertere CD-samlingen min til? Har tenkt på Mp3 (ca 160 kb), men det finnes vel bedre formater...? Hva med Mp3 pro? Hva er forskjellen til mp3? :shrug:

Frelsen er her.

 

Først, gi blaffen i MP3. Det er et 'lossy' format, som kort betyr at du mister mye informasjon ved komprimering.

 

Dette betyr at lyden blir dårligere.

 

@Alle MP3-forkjempere: Jo, det gjør det.

 

Jeg vil da anbefale flac.sourceforge.net, samt www.exactaudiocopy.de.

Hmm.... Jo er klar over begrensningene til MP3, men det er jo egentlig ikke noe problem da filene kun skal brukes på data`en og til en viss grad i bilen. CD-samlingen skal fortsatt brukes i CD-spilleren...

 

Så jeg tror jeg satser på MP3 på ca 192kbit (kanskje litt høyere) med innstillingene som dere har anbefalt...

Lenke til kommentar

Klart det blir dårligere, jeg har ikke sagt noe annet. Men det er snakk om en overveielse mellom kompatibilitet, plass og kvalitet. Som nevnt ovenfor:

 

* Mp3 er definitivt det mest kompatible formatet

* Mp3 gir grei komprimering (selv om det finnes bedre)

* Mp3 gir grei kvalitet (selv om det finens bedre)

 

Ingen andre formater scorer like bra jevnt over disse faktorene som mp3. wav er alt for plasskrevende. flac er ganske plasskrevende og lite kompatibelt, wma er ikke fullt så kompatibelt, men eller ca like bra kvalitet og komprimering som mp3. Mp3 er det beste kompromisset, og kvaliteten er ikke så mye dårligere. Faktisk skal det en del til å høre forskjell.

 

For å sette det litt på spisse: Vær nå snill å ikke kom med historier som den gang for x år siden da du prøvde 96kbit/s CBR på det superanlegget.

Lenke til kommentar
Så jeg tror jeg satser på MP3 på ca 192kbit (kanskje litt høyere) med innstillingene som dere har anbefalt...

Da er alt preset standard å anbefale bare kjør lame med følgede parametre

--alt-preset standard

da vil du få prima kvalitet som ligger på rundt omkring den størrelsen (avhenger en god del av musikktype).

 

AtW

Lenke til kommentar
Hmm.... Jo er klar over begrensningene til MP3, men det er jo egentlig ikke noe problem da filene kun skal brukes på data`en og til en viss grad i bilen. CD-samlingen skal fortsatt brukes i CD-spilleren...

 

Så jeg tror jeg satser på MP3 på ca 192kbit (kanskje litt høyere) med innstillingene som dere har anbefalt...

Ja da så.

 

Jeg forstod deg vel dit hen at du snakket om å overføre CD-samlingen din til data for så å ikke bruke CD-ene dine lenger.

 

Da er selvsagt MP3 det beste, tatt i betraktning en totalvurdering, som Simen1 forklarer.

 

OT: Hm, lurer på om jeg skal gå over til 'La' formatet med tiden tro... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...