Gå til innhold

Betale ned huslån vs sparekonto

eplekasse

Anbefalte innlegg

Gjeld på 1,3 millioner, men hvor stort var lånet opprinnelig?

Personlig ville jeg latt både BSU og høyrentekontoen stå urørt. Dette er en fin buffer, man vet aldri når man plutselig får behov for noen kroner.

Det er aldri heller feil å nedbetale ekstra på lån, men hvis du allerede er innenfor god margin av totalen og du har en god og sikker jobb, ville jeg ikke prioritert å betale ekstra avdrag slik markedet er i dag, men heller sparte i form av fond.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke hør på han over, vær så snill.

Tåkeprat

Kan du være så snill å lese originalposten før du drar på viddene med investeringsprat? Dette er OT så det holder, trådstarter spør om forvaltningråd for penger med lav risiko, IKKE vill råvarespekulasjon basert på hva en eller annen fyr på internett mener. Lag din egen tråd hvis du vil kverrulere.

Til trådstarter:

Egentlig så skal høyrente betale mindre enn lånerente, men rentene er veldig like om dagen. Feks Sandanter høyrente på 2,5% er omtrent det samme som du kan låne for i noen banker. Derfor blir det hipp som happ hvor du plasserer pengene.

Hvis du er på jakt etter lav risiko men høyere avkastning enn renter så vil indeksfond være et alternativt. Da vil jeg anbefale å spre ut investeringen over tid for å unngå å kjøpe på topp.

Med investering tenker jeg litt lenger enn nesetippen, noe du åpenbart ikke gjør. At folk enda ikke lærer og ikke forstår ordet ponzi og pyramide er nesten uforståelig.

Selv arvet familien 200+ unser med gull av vår bestefar, som han kjøpte mellom 1999-2001 da han forstod hva gjeldsbasert øk.system var. Imens hyler indoktrinerte BI folk og andre om fond og aksjer uten å ha et snev av historie i minnet. Hvis du ikke kan forklare hva Bretton Woods eller Glass-Steagall var så hold deg for god til å rakke ned på folk som har større synsfelt enn deg selv.

Lenke til kommentar

Indeksfond er bra, men at de har lav risiko fordi de har god spredning mellom alle selskaper i alle sektorer, er ikke spesielt godt argument for at indeksfond har lav risiko. Den største risikoen er markedsrisikoen, og den har man uansett. Oslo børs mistet 76% av verdiene sine på 6 måneder under finanskrisen. S&P 500 mistet vel 56% fra bunn til topp om jeg husker rett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan si mye om fiat-pengesystemet, men det er det som er gjeldende i dag. Det kan ta mange tiår eller til og med hundre år før gulleskerne får rett. Så god tid har ikke vi mennesker i 20-30 årene.

This. Det holder ikke å ha rett, du må ha rett til rett tid.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Alle vet vel at dagens pengesystem er gjeldsbasert og for svindel å regne, men jeg kan ikke se at dette på noe vis medfører at man bør holde seg ute av aksjemarkedet og gå all in i gull og sølv. Sikkert ikke dumt å eie litt som en hedge. 

"Hvorfor ikke bruke noe av valutaen"

Når aksjemarkedet er på sitt høyeste er det neppe smart å sette papiret her.

Noe å tenke på:

1973 oil crash

1980 hard recession

1987 stock market crash

1994 bond market crash

2001 9/11 stock market crash

2008 crash

2015 ?????

post-109248-0-53531400-1435002116_thumb.jpg

post-109248-0-43295300-1435002135_thumb.png

Lenke til kommentar

Man kan si mye om fiat-pengesystemet, men det er det som er gjeldende i dag. Det kan ta mange tiår eller til og med hundre år før gulleskerne får rett. Så god tid har ikke vi mennesker i 20-30 årene.

This. Det holder ikke å ha rett, du må ha rett til rett tid.

Følger dere med i timen? Siden 2008 har gjelden i verden steget med 60-70 trillioner, imens spiser Kina og Russland, samt flere andre land gull til morgen middags og  kvelds. Kan dere noe om historien til reservevalutaene har de holdt omtrent 100 år hver seg.

Kina er også verdens største økonomi, ringer noen bjeller?

Men for all del, legg papiret i fond eller aksjer, jeg sover godt med det meste i gull/sølv.

post-109248-0-86770200-1435002421_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Problemet er jo at heller ikkje gull er garantert å holde seg i verdi. Hovedårsaken til at det er dyrt er at det er eit blankt metall som folk liker fargen på, bortsett frå det så har gull berre nokre få fysiske eigenskapar som er til nytte, men på langt nok i stor nok grad til at du berre kan selge gullbeholdninga di til ein elektronikkprodusent å på den måten være garantert å kunne cashe inn metallet ditt. Det er ingen grunn som tilseier at gullmarkedet ikkje kan kollapse når prisane på andre "varige" salgsvarer som eigendommar kan kollapse.

Dette blir derfor fullstendig off-topic i forhold til kva trådstarter spør om. Dersom trådstarter ikkje vil spare i fond eller aksjar fordi risikoen er for stor, så er det i alle fall dumt å kjøpe seg inn i eit marked der prisane totalt sett har hatt ei bra aukning dei siste 40 åra, men ein har også sett at gullprisen også var negative i enkelte av disse åra.

Kombinasjonen av at gullprisen har verkeleg tatt seg mest opp dei siste 7 åra og at ein samtidig aldri har produsert meir gull enn ein har gjort dei siste tiåra liknker mistenkelig mykje på korleis grafane har sett ut for andre ting rett før markedet kræsja.

Gull kan være eit godt investeringsobjekt i dei neste 100 åra også, men dersom markedet plutselig kræsjer så har ikkje gull nokon form for "magisk" universal verdi som det alltid vil være etterspørsel av, til det er bruksområdet for lite.

Så i forhold til kva trådstarter spør om så må gullspekulasjon reknast i same kategori som fond-sparing, og dermed uaktuelt for trådstarter. Det er sjølvsagt fritt fram for å meine at trådstarter er dum som ikkje vil investere for å få maksimalt med profitt, men det må vi berre respektere og deretter prøve å hjelpe trådstarter innanfor dei rammene som er satt i tråden.

• Liker 3
Lenke til kommentar

The Avatar: ikke tror jeg du har lest mine første innlegg og ikke tror jeg du forstår hva som skjer i verden økonomisk, ei heller historien til gull, som er over 5000 år gammel. Hva var de 2 hovedgrunnene til at Romerriket gikk under? Når ble gullstandarden lagt død i nyere tid?

Forøvrig er edelmetallmarkedet, i likhet med alle andre markeder manipulert trill rundt.

post-109248-0-18624400-1435049057_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Put your money where your mouth is, er det noe som heter. Er du med på et veddemål?

Jeg er ingen gambler og liker ikke å lure verdier fra folk, men hva skulle dette veddemålet gå ut på?

Forresten, hvor mye tapte DU idag og hvor mye tapte det såkalte pensjonsfondet?

Lenke til kommentar

Nei, det måtte være verdien av gull i løpet av en eller annen tidshorisont, da?

Hvorfor spør du om i dag? Mener du at enkeltdager er interessant for langsiktig sparing, eller prøver du å score et billig poeng?

Edit: For å svare har jeg vel tapt rundt 5 % av aksjeporteføljen min i dag, som de fleste andre. Jeg har ikke sjekket, fordi det ikke er interessant.

Hvis du virkelig mener at dette skal tale til din fordel kan vi vel heller snakke om de siste 5 år? 10? 20? 100?

Edit v2: Nå sjekket jeg faktisk, bare for deg. Ned 3 %, gjesp.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gull holder seg stabilt i verdi, det er derfor vi bruker det som betalingsmiddel.

Prisen stiger likevel, fordi papirpenger blir mindre verdt hvert eneste år.

The Avatar, For å forutsi fremtiden er det naturlig å lære fra fortiden, når krisene kommer så er det alltid gull som folk faller tilbake til. Hver. Eneste. Gang.
Det er ikke rasjonelt å tro at gull skal bli verdiløst, papirpenger kan bli det, men ikke gull.

Uansett så er det fornuftig å spre sine verdier og ikke ha alt på samme sted.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Trådstarter:

De siste hundre årene har gull hatt en gjennomsnittlig realavkastning på rundt 1 % per år. Det er rimelig kjipe greier, og det har i tillegg vært en svært ustabil reise.

Når det kommer til hva du bør gjøre, så skjønner jeg ikke helt hvordan du kan vurdere en leilighet nummer to hvis du synes aksjemarkedet er for risikabelt.

Kommer det en stor krise som på Island så går det greit om du har realverdier (gull/sølv). Pengene som er i banken kan bli verdiløse over natten.

Det er lurt å spre verdiene, det er en grunn til at branntrapper bygges langt fra hverandre.

Å ha alle verdier i gull og sølv er omtrent like dumt som å ha alle verdier i banken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...