Gå til innhold

[Løst] Kjøpt ny sykkel, tips om olje osv.


Hveding

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på hvilken type olje jeg burde bruke på kjede og drivverk på en sykkel som er dyr.

Burde man gå for den billigste oljen som man finner, eller er det noen spesiell olje som man burde bruke ?
Å når det kommer til luft dempere, er det noe man burde smøre ofte ? Tenker da både utside og inni, å isåfall hva ?

 

Det er en sykkel til 20k, så om det blir litt "luksus" behandling får så være.
 

Mvh Pat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gjør det, ja. Tok og avfettet tannhjulene for et par uker siden. Fikk skrudd av hele kassetten bak på cyclocrossen og avfettet skive for skive. Det ble veldig fint. Avfettet også kjedet og kranken. Tipper jeg gjør det på raceren snart også. Må det, så langt som syklene har gått (særlig cyclocrossen, den har vel gått ca 7000-8000 km siden i fjor sommer). Tidlig i vår tok jeg også og helte over en bøtte med varmt vann over sykkelen etter jeg kom hjem på kvelden, nesten daglig. Smurte den opp etterpå.

Lenke til kommentar

Unngå sprayoljer, de spruter over alt så det blir bare grisete. Smør med en dråpe med penetrerende smøring (Ikke løsemiddel) på hvert ledd. Tørk så grundig av. (Du skal ha smøring inne i rullene, ikke på utsiden)

 

Min preferanse er rock&roll (Blå for våte forhold, gull for tørre)

 

Jeg vil ikke anbefale å bruke avfetting på kjedet. Hvis du bryter ned smøringen inne i rullene er det ikke sikkert at du får vasket den ut og erstattet med ny smøring. Kjedet er uansett en slitedel som må byttes jevnlig, og helst før det viser symptomer på slitasje (slitte kjeder spiser drivverk). Skaff en kjedemåler så ser du når det må byttes.

 

Innerbena på demperne kan smøres med en lett grease eller gaffelolje, men dette er ikke så kritisk så lenge de sykles jevnlig (Det er gaffelolje inne i ytterbena som smører de). Dempere trenger gjerne litt TLC for å bytte segl og fornye olje i ny og ne.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Unngå sprayoljer, de spruter over alt så det blir bare grisete. Smør med en dråpe med penetrerende smøring (Ikke løsemiddel) på hvert ledd. Tørk så grundig av. (Du skal ha smøring inne i rullene, ikke på utsiden)

 

Min preferanse er rock&roll (Blå for våte forhold, gull for tørre)

 

Jeg vil ikke anbefale å bruke avfetting på kjedet. Hvis du bryter ned smøringen inne i rullene er det ikke sikkert at du får vasket den ut og erstattet med ny smøring. Kjedet er uansett en slitedel som må byttes jevnlig, og helst før det viser symptomer på slitasje (slitte kjeder spiser drivverk). Skaff en kjedemåler så ser du når det må byttes.

 

Innerbena på demperne kan smøres med en lett grease eller gaffelolje, men dette er ikke så kritisk så lenge de sykles jevnlig (Det er gaffelolje inne i ytterbena som smører de). Dempere trenger gjerne litt TLC for å bytte segl og fornye olje i ny og ne.

 

Rød:

Kjedeolje til bruk på landeveissykler. Dette er spesialsmørningen for bruk på landeveissykler. Rock "N" Roll Absolute Dry? er laget spesielt for å motvirke det fine tørre støvet som legger seg på drivverket under landeveissykling. Denne er den tørreste og reneste smørningen fra Rock 'N' Roll.

Gull:

Dette er den nyeste smørningen fra RnR og kan brukes på alle slags sykler. Rock "N" Roll Gold renser ekstra godt og beskytter smører bedre enn alle andre på markedet. Denne vil være den beste å bruke på sykling under vanlige forhold i skogen, om vinteren når det er stabilt kaldt og på bysykler. Den er mer tørr enn Extreme.

Blå:

Rock "N" Roll Extreme? er laget for å henge på kjedet lengre enn Gold. Dette betyr også at den er litt mer ”sticky” og kan virke litt mindre tørr. Men for all del, den vil holde skitt og støv borte fra kjedet mye bedre enn vanlig smørning.

Lenke til kommentar

Jeg bruker kun Biltema olje på mine sykler (40k klassen). Dette har jeg gjort i flere år, og kommer også til å fortsette med. Det samme vet jeg mange i sykkelmiljøet gjør, så jeg anbefaler deg virkelig ikke å bruke masse penger på olje. Biltema gjør susen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...