Gå til innhold

Anbefalning av hvulket kamera jeg bør kjøpe

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en hobbyfotograf og tenker å kjøpe meg et nytt kamera. Jeg ser ikke etter et profesjonelt kamera, men heller et kamera som er lett å ta med seg når går på toppturer, reiser på ferie og lignende. Jeg har foreløpig sett på følgende kameraer 

https://prisguiden.no/produkt/samsung-nx300-171867

http://www.lefdal.com/product/foto-og-video/systemkamera/D32001855KITB/nikon-d3200-systemkamera-m-18-55-mm#tab-specs

Jeg har dessverre ikke noe særlig kunnskaper om kameraer, og har derfor ikke noen anelse om hvilket kamera som egner seg best. Jeg tenker å kjøpe et kamera i prisklassen 3000-4000 kroner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den største forskjellen på de to kameraene er at NX300 ikke har søker. Det første du bør finne ut er om du trenger det.

Jeg vil ihvertfall anbefale et kamera som har søker, blir mye enklere å komponere bildet når det er sterkt sollys samt at du kan holde kameraet mere stabilt ved bruk av et telezoom objektiv hvis du senere ønsker det.

Endret av Døgnvill
  • Liker 1
Lenke til kommentar

18-55 objektivet på NX300 gjør at systemet blir stort og klumpete (alt er realtivt, jeg er bortskjemt).

Får man tak i 16-50mm PZ så er dette mye mindre og elegant, og like bra optisk.

Dessverre leveres 16-50mm PZ kun med NX3000 (litt simplere) og NX500 (dyrere og bedre).

20-50mm er like lite som 16-50mm PZ, men mangler optisk stabilisering.

Hadde jeg måtte velge mellom store 18-55 og lille 20-50 ville jeg fortsatt valgt den lille 20-50mm, men de objektivene jeg bruker mest i dag er 30mm og 16-50 PZ.

Klart at søker er kjekt å ha, men jeg klarer meg vanligvis godt uten.

De gangene jeg savner søker er ikke i solskinn, men lite lys uten stativ, da hadde det vært bra å kunne støttet kamera mot pannen for å unngå skjelvende hender.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Jeg ville gått for Samsung NX300 uten tvil.

Søker er i mine øyne helt oppskrytt.

Ønsker man å ta bildene sine seriøst står man ikke håndholdt i lite lys i de tilfeller det er mulig å unngå det.

Monopod med teleskopben er genialt og er fint å henge i buksebeltet.

Jeg har tatt rundt 50 000 bilder de siste 4 årene. Og jeg tror jeg brukte søkeren på 5 av dem.

Alle har forskjellige preferanser, men jeg har hvertfall vist for meg selv at jeg ikke trenger søker til noe som helst :)

Lenke til kommentar

Jeg har tatt rundt 50 000 bilder de siste 4 årene. Og jeg tror jeg brukte søkeren på 5 av dem.

Det er vel fordi du foretrekker kamerahus med god skjerm.....og bruker mye strøm ?

Nei og nei, flageborg...

Denne kommentaren henger ikke på greip ;)

Jeg tar 300 bilder pr batteri, med skjermen i bruk.

Hvilket er nok i de fleste situasjoner og trenger som regel aldri mer enn 300 bilder pr dag.

Men som backup har jeg 10stk batterier så jeg klarer meg fint.

Lenke til kommentar

Søker er i mine øyne helt oppskrytt.

Hva? Søker er undervurdert! Det er det første jeg ser etter i et kamera etter å ha vent meg til å bruke søker. Det gir en bedre holdeteknikk og stabilitet å ha kameraet inntil ansiktet, samt at det er det eneste som duger i sterkt sollys, sterkt baklys og sidelys og i veldig mørke omgivelser. Det er også den eneste måten å se veldig godt hvor fokus virkelig sitter uten epilepsifremkallende fokus peaking. (Nei en 1 Mp skjerm er ikke i nærheten av skarp nok til å vise hvor fokus sitter uten fokus peaking)

Det er tydeligvis smak og behag her. Jeg er bare overrasket over at noen i det hele tatt synes søker ikke er viktig.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...