Tepose. Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 (endret) I 2014 sa regjeringen dette, og jeg regner med at dette ble vedtatt; For at el-sykkelen skal være kategorisert som en sykkel er det foreslått et krav om maksimal motoreffekt på 0,25 kW og at motoren skal kobles av når sykkelen når en fart på 25 km/t. El-sykkelen må være utstyrt med trå- eller veivanordning, men det vil være lov å drive fram sykkelen kun ved hjelp av motor inntil en fart på maks 6 km/t. Om dette er i orden, er det noe restriksjoner på å ha et fastmontert aggregat på sykkelen til å lade batteriet med bensin som energikilde? Endret 21. juni 2015 av Tepose. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Da blir det vel et motorisert kjøretøy tenker jeg. 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Rent teknisk vil du nok slite med at de færreste slike anordninger lar seg lade mens de brukes. Den samme problemstillingen finnes for elbil, men såvidt jeg vet finnes det ingen elbiler som kan lades i fart, så i praksis blir det hele irrelevant. Lenke til kommentar
Tepose. Skrevet 21. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2015 (endret) En enkel kobling av generator, batteri og motor vet jeg fungerer. Var mest interessert i synspunkter rundt det rettslige, selv om det blir synsing og satsing med mindre noen har noe konkret. Setter pris på alle saklige bidrag Endret 21. juni 2015 av Tepose. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Rent teknisk vil du nok slite med at de færreste slike anordninger lar seg lade mens de brukes. Den samme problemstillingen finnes for elbil, men såvidt jeg vet finnes det ingen elbiler som kan lades i fart, så i praksis blir det hele irrelevant. Hva mener du? De fleste elbiler (og hybrider) lader da batteriene i fart? - Elbiler via retardasjonsgeneratorer o.l., og hybrider også via ladere? 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Ja, men de vil ikke la seg lade med noe kobla inn på ladeporten. Klarer man å hacke selve regen-systemet har man kanskje et håp, men tror ikke det vil være enkelt da regen-generatoren i praksis er motoren i revers, så hva som skjer om man kobler på strøm der er anybodys guess. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Sykkel er som hovedregel å anse som kjøretøy etter vegtrafikkloven § 2 annet ledd. En sykkel som drives fremover ved hjelp av motor anses som motorkjøretøy etter samme bestemmelse, med mindre den faller inn under unntaket i sykkelforskriften. Sykkelforskriften § 2 oppstiller følgende regel med tre unntak: Sykkel: Kjøretøy som drives frem ved trå- eller veivanordning, unntatt kjøretøy som bare er beregnet for lek.Som sykkel regnes også kjøretøy som nevnt i første ledd og som er utstyrt med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere hvis syklisten slutter å trå/veive. Det tillates at kjøretøyet har fremdrift kun ved motorkraft opp til 6 km/t. Kjøretøy som nevnt i dette ledd anses ikke som motorvogn etter vegtrafikkloven § 2.Sykkel med to sitteplasser kan ha elektrisk hjelpemotor med nominell effekt på høyst 0,5 kW når det kan dokumenteres at kjøretøyet er tildelt eller utlånt som hjelpemiddel fra Arbeids- og velferdsetaten. Det er tilstrekkelig at én av syklistene trår/veiver for at hjelpemotoren skal gi effekt. For øvrig gjelder kravene i forrige ledd. Kjøretøy som nevnt i dette ledd anses ikke som motorvogn etter vegtrafikkloven § 2.Sykkel som tilfredsstiller kravene i NS-EN 15194 anses å oppfylle definisjonen i annet ledd. Som du ser er begrensningen tilknyttet den elektriske hjelpemotorens effekt og maksimale bistand. Det er ingen restriksjoner knyttet til et eventuelt aggregat for å lade hjelpemotoren, så lenge dette aggregatet ikke bidrar med kraft til fremdrift. Problemet vil naturlig nok ligge i at det ikke finnes en kjeft som vil tro at du har koblet en bensinmotor til sykkelen din uten å koble den til fremdriften, så du vil bli stoppet over en lav sko. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 For å gjøre det hele klarere foreslår jeg å ha aggregatet på en tilhenger der batteri nr 2 står og lader under veis. Når batteri nr 1 i elsykkelen går tomt bytter du om batteriene og fortsetter. Med andre ord over hodet ingen kobling eller kontinuerlig energioverføring mellom aggregat og sykkelens fremdriftssystem. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå