dGtalcam Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Har ganske nylig kjøpt meg et digitalkamera (Canon A60) og så i instruksjonen at brukstemperatur er fra 0 - 40ºC. Jeg har liten peiling på kameraer, og lurer egentlig bare på om det kan oppstå problemer dersom det utsettes for minusgrader... Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Et generelt problem ved kulde er at batterier mister effekt. Siden produsenten oppgir 0 grader som laveste temperatur er det meget stor sjanse for at kameraet slutter å fungere når det er så kaldt. Du kan kanskje få tatt ett eller kanskje et par bilder dersom du bærer kameraet inn mot kroppen og er lynrask til å ta bildet etter at du har tatt fram kameraet. Profesjonelle speilreflekskameraer har mulighet for ekstern batteripakke for å unngå dette problemet. Det er mulig at en slags håndvarmer holdt inntil kameraet vil la deg fotografere i minusgrader. Hele poenget er altså å holde batteriet varmt. Lenke til kommentar
tempezzzt Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Et annet problem kan være kondens. Som regel er ikke elektronikk laget for våre Norske temperaturer.. men de pleier å fungere alikevel. Batterikapasiteten kan imidlertid virke helt ræva i kaldt vær, men slik må man jo leve med.. Lenke til kommentar
dGtalcam Skrevet 9. november 2003 Forfatter Del Skrevet 9. november 2003 Ok. Tar sjansen på å ta bilder i minus da. Takker for svar. Lenke til kommentar
Brathaug Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Jeg har selv tatt bilder med mitt forrige digitalkamera i -15 på det laveste. Eneste jeg trengte å tenke på, var å holde batteriene varme. Jeg hadde et sett i kameraet og et sett på kroppen. Men ikke ha kameraet inne på kroppen, for da blir det kondens! Dette var forresten et billig olympus kompaktkamera. Det nye kameraet mitt har jeg ikke testet under så ekstreme forhold enda, men jeg har hatt det på stativ i et par minus i ca en time. Ca 60 bilder uten noe problem med batteri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå