Gå til innhold

Noen med erfaring fra salg av bilder?

Gjest Slettet+9817324

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817324

Er det noen her som har erfaring med å selge bilder til diverse nettsteder?

Noen som kan anbefale noen nettbaserte bildebyråer? Jeg ønsker primært å legge ut bilder for salg der kunder betaler for nedlasting av hvert enkelt bilde, dvs. at jeg ikke ønsker å selge ett bilde til en person/bildebyrå, men vil at bildet skal være tilgjengelig slik at folk kan laste det ned mot betaling. Dvs. hvis jeg tjener 5 kr hver gang det blir nedlastet, så tjener jeg 100 kr hvis det blir lastet ned 20 ganger.

Hvordan kan en forhindre at en selger et helt bilde og med rettighetene det hører med, slik at en ikke får solgt det til andre igjen?

Hvilke bildebyråer får en best betalt per nedlasting av bilder? Har lest om enkelte steder som bare betaler ut 20 %, og 20 % av 5 kr blir jo ikke så mye... Hvor stor andel er det vanlig å sitte igjen med per bilde? er 50 % vanlig?

Hva bør en tenke på før en legger ut bilder for salg (bortsett fra at en selv har opphavsrett og at en ikke skal legge ut bilder av personer uten samtykke)? Er det vanlig å legge ut samme bilde til mange ulike bildebyråer? Hva med å selv selge bilder fra egen hjemmeside? Er det vanlig? Noen tips til eventuelt hvordan en går frem for å både markedsføre seg, og prisen en kan legge seg på. Hvis en f.eks. tar billigere betalt enn andre byråer osv... og eventuelt hvordan få andre til å legge ut bilder på sitt eget bildebyrå-side?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hva slags bilder du tar, men har du "universelt brukbare" bilder vil jeg anbefale å se på de største stockphoto-sidene. 

Jeg gjorde en fotojobb for et veldig stort norsk selskap for en tid tilbake. Det dreide seg om landskapsbilder fra landene de har kontorer i. Bildene vi ikke fikk tatt selv kjøpte vi gjennom stockphoto-nettsider.

Sider som Shutterstock og iStockphoto opererer generelt med høye krav til bildene dine, og du sitter normalt ikke igjen med veldig mye. Men har du litt flaks kan du få en del hvis et selskap kjøper bildet til kommersiell bruk med rettigheter, eller om et av bildene dine blir populært og selger godt. Min erfaring sier at landskap og lifestyle selger best.

Husk at skal du publisere bilder av mennesker, er det veldig strengt med modellkontrakter og avtaler i forhold til salg av bilder til kommersiell bruk. Plutselig dukker kompisen din opp på et bokomslag i Frankrike.

Om målet ditt bare er å tjene penger på fotografi vil jeg selvsagt anbefale deg å gå en helt annen vei :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...