jensakrr Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Så jeg skal bygge en pc med et budsjett på 11.000 kroner. Jeg skal ikke drive med overclocking. Her er det jeg har satt sammen: Hovedkort - MSI B85M-E45, Socket-1150 Link: https://www.komplett.no/msi-b85m-e45-socket-1150/794115?CKS=PCW Siden jeg ikke skal drive med overclocking eller har noen planer om å sette inn flere grafikkort i fremtiden, jeg bryr meg heller ikke om hvordan ting ser ut. Derfor så jeg ingen grunn til å legge noe mer penger i hovedkortet. Prosessor - Intel Core i7-4790 Link: https://www.komplett.no/intel-core-i7-4790/815201 Det er viktig for meg med en bra prosessor, siden jeg bruker pcen til mye annet enn bare gaming(video editing og sånn). Derfor la jeg mye penger i prosessoren. Si ifra hvis jeg ar feil, men 4790k er bare bedre til overclocking, så det er ikke noe vits for meg å kjøpe den. Grafikkort - Ikke sikker på hvilken GTX 970 Aner ikke hvordan jeg skal velge mellom alle 970ene. Jeg vet ikke hva som er forskjellen. Lyd er ikke et problem. Så jeg tror nok det blir mulig med den billigste 970en fra ZOTAC. I så fall, link: https://www.komplett.no/zotac-geforce-gtx-970-4gb/824851 RAM - Corsair DDR3 16GB 1600MHz Low Profile Link:https://www.komplett.no/corsair-ddr3-16gb-1600mhz-low-profile/775110 Er det noe vits i å betale mer for RAM? Jeg må ha 16GB så jeg tror dette er det billigste og beste valget. PSU - Ikke sikker på hva jeg trenger. Er det nok med 500W eller må jeg opp på 650W. Siden jeg ikke skal drive med overclocking, er ikke da 500W best? I så fall, link: https://www.komplett.no/cooler-master-b500-ver2-500w-psu/818994 Kabinett -Fractal Design Define R5 Black Link: https://www.komplett.no/fractal-design-define-r5-black/824390 Jeg har sett på noen reviews, og alle er veldig positive. Pluss at jeg er helt forelsket i designet. Støydempingen er også en bonus. Lagring - Ikke sikker Jeg tenkte å gå med en SSHD siden det er billig og ganske raskt. Har SSHD noe for seg, eller er det smart å legge inn litt penger i en HDD og en SSD? Hvis SSHD er bra, er dette linken: https://www.komplett.no/seagate-desktop-sshd-1tb/794859. Alt i alt kommer dette systemet inn på rundt 11200 kroner. Ekstra spørsmål - Kommer det til å bli noen ekstra kostnader(bortsett fra frakt)? De innebygde viftene i kabinettet og vifta som følger med de forskjellige delene er nok til å holde dette systemet kaldt, ikke sant? Kommer jeg til å trenge thermal compound hvis jeg ikke bruker en aftermarket CPU-kjøler? Antistatisk wristband, er det noe jeg bør investere i? Sorry for at tråden ble så lang. Men hvis noen tar seg tiden, så blir alle svar satt stor pris på. Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 K versjoner av Intel CPU'er er ulåst, de andre går ikke å overklokke. SSHD er greie de, men jeg hadde brukt en SSD og en HDD. Hvis du skal redigere og rendre videoer så anbefaler jeg deg å ha 2 HDD's, en for råfilm og en for ferdige. Når harddisken skal lese og skrive samtidig når du rendrer så går dette drastisk utover tiden det tar. Du kan like greit slenge OS på den HDD'en du lagrer de ferdige videoene på så du slipper å kjøpe 2 HDD'er og 1 SSD. SSD er ikke viktig hvis du ikke bryr deg om litt treigere lasting av programmer og spill, men maskinen vil selvfølgelig bli litt mer responsiv og føles mer "smooth" Tror ikke chipsettet på HK'et du har valgt er noe særlig i en gaming maskin, men jeg kan ta feil der Jeg kjøper stort sett dyrere hovedkort pga SATA kontakter og andre ting og da er det stort sett de "beste" chipsettene på de. Lenke til kommentar
kvatne Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 CPU og prosessor: Om du kjøper Asus Z97-P og i7-4790k får du kr 390 i cashback. Da ender du med å betale kr 3508 istedenfor kr 3689 og får i tillegg et bedre hovedkort og en raskere prosessor (4790k er 400MHz raskere selv om du ikke vil overklokke). Minne: 16GB 2400MHz minne til omtrent samme pris... så hvorfor ikke? Om det lar seg gjøre med budsjettet ditt så hadde jeg virkelig prøvd å fått med en mindre SSD til boot/programmer (en 256GB funker nok fint, og kan nok tynes ned til 128GB også om du har litt disiplin på hva du legger inn). Så sant du ikke skal kjøre Linux trenger du gjerne en Windows lisens og?... dog, installerer du Windows 10 preview før lansering skal du vistnok få full lisens gratis... så kanskje det er en vei ut. Standard kjøler på CPU funker nok helt greit når du ikke skal overclocke, og viftene som er i kabinettet er nok også helt kurant. Lenke til kommentar
jensakrr Skrevet 21. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2015 CPU og prosessor: Om du kjøper Asus Z97-P og i7-4790k får du kr 390 i cashback. Da ender du med å betale kr 3508 istedenfor kr 3689 og får i tillegg et bedre hovedkort og en raskere prosessor (4790k er 400MHz raskere selv om du ikke vil overklokke). Minne: 16GB 2400MHz minne til omtrent samme pris... så hvorfor ikke? Om det lar seg gjøre med budsjettet ditt så hadde jeg virkelig prøvd å fått med en mindre SSD til boot/programmer (en 256GB funker nok fint, og kan nok tynes ned til 128GB også om du har litt disiplin på hva du legger inn). Så sant du ikke skal kjøre Linux trenger du gjerne en Windows lisens og?... dog, installerer du Windows 10 preview før lansering skal du vistnok få full lisens gratis... så kanskje det er en vei ut. Standard kjøler på CPU funker nok helt greit når du ikke skal overclocke, og viftene som er i kabinettet er nok også helt kurant. Jeg har løsningen når det kommer til minne. Jeg kan ta ut 1TB HDD og 128GB SSD fra min msi GE70 laptop som jeg uansett ikke bruker. SSDen har windows. Skjønner ikke helt hva du mener med at jeg kan spare penger på å kjøpe Asus Z97-P og i7-4790k. Hvis jeg ikke har regna helt feil blir det litt dyrere. Jeg måtte uansett ha btalt mer i frakt hvis jeg skulle kjøpe fra to forskjellige nettsider. Lenke til kommentar
kvatne Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 MSI B85M + i7 4790 fra Komplett: 699 + 2990 + 0 frakt = kr 3689 Asus Z97-P + i7 4790k fra Dustin: 749 + 3149 - 390 cashback + 0 frakt = 3508 Sjekk betingelsene på cashback - eneste jeg kunne se var at de må kjøpes på samme sted til samme tid, før 26. juni og at du sender inn mellom 30 og 60 dager etter kjøp. Den Windows versjonen på laptopen din er vel gjerne en OEM versjon som er bundet til den spesifikke maskinen? Ellers er det vel gjerne bedre å selge laptopen din om du ikke bruker den, og så legge de pengene i lagring til den nye. Lenke til kommentar
jensakrr Skrevet 21. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2015 MSI B85M + i7 4790 fra Komplett: 699 + 2990 + 0 frakt = kr 3689 Asus Z97-P + i7 4790k fra Dustin: 749 + 3149 - 390 cashback + 0 frakt = 3508 Sjekk betingelsene på cashback - eneste jeg kunne se var at de må kjøpes på samme sted til samme tid, før 26. juni og at du sender inn mellom 30 og 60 dager etter kjøp. Den Windows versjonen på laptopen din er vel gjerne en OEM versjon som er bundet til den spesifikke maskinen? Ellers er det vel gjerne bedre å selge laptopen din om du ikke bruker den, og så legge de pengene i lagring til den nye. Lurt det med laptopen, jeg legger den ut på finn. Første gang jeg er borti cahsback. Kan du si litt kort hva det er? Lenke til kommentar
kvatne Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Cashback er når produsenten gir deg tilbake deler av beløpet i ettertid (med andre er det ikke en rabatt butikken du kjøper fra gir deg). Bare husk å oppfylle kravene deres til punkt og prikke - de pleier ikke være spesielt fleksible. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå