Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptop henger seg opp, fryser, responderer ikke

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Toshiba P750 med disse spesifikasjonene:

Intel® Core™ i7 processor 2630QM (2.0GHz - 2.90GHz, 1333MHz FSB, 6MB L2 Cache)

Windows 7 64bit

8 GB ram

750GB (5400rpm) SATA

De siste dagene får jeg rett og slett så vidt på PC'en. Den er ekstremt treg og ikke responderende. Musen henger og klikker nærmest ved hvert klikk og bare snurrer rundt. Jeg fikk kjørt virussøk og malwarefjerning før den begynte å bli verre. Problemet er at jeg ikke får sendt over viktige data siden det går alt for tregt og overføringene henger seg etter hvert. 

Jeg tok også intels prosessortest der den gikk rett igjennom og ble markert som bra.

Det som er litt merkelig er at før så kunne man så vidt holde på siden (der hvor viften eller luften kommer ut) siden det ble så varmt, mens nå blåser den mer eller mindre ut kald luft.

Har noen noe formeninger om hva som kan være årsaken? Og hvordan kan jeg redde all data på PC? Det er ganske mye, og når jeg prøver overføring til ekstern HDD henger den seg opp. 

Tusen takk for tips og hjelp! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta ut harddisken og sett den i en annen maskin. Alternativt så kan du kjøpe en dockingstasjon, jeg har denne; http://www.akasa.com.tw/search.php?seed=AK-IC08U3 og den er superbra.

Fant ikke min på prisguide, men denne http://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/datakomponenter/harddisker-og-ssd/harddiskkabinett/andersson-hdd22/207749.6250/ er billig og fungerer sikkert greit. Liten vits å kjøpe en dyrere sak hvis du ikke skal bruke den mye.

Lenke til kommentar

Er det først etter innlogging at maskinen blir treg?

Jeg ville begynt med å starte en såkalt Live-utgave av f.eks. Ubuntu. Se denne guiden for hvordan du lager en USB-pinne. Da får du verifisert at maskinen funker sett bortifra operativsystem og harddisk.

I tillegg får du muligheten til å kopiere data over på et annet medie.

Endret av l3dx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...