Centrux Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Jeg har noen spørsmål angående det å ta fag som privatist! Når jeg tar et fag som privatist, kan jeg da velge (etter å ha funnet ut karakteren) om jeg vil at faget skal komme på vitnemålet / eventuelt om privatistkarakteren skal ta over for den gamle?Og hvis jeg tar et fag som jeg allerede har som privatist, så kan jeg velge å erstatte både eksamen- og standpunktskarakter i faget med denne nye karakteren? Ser man på vitnemålet om et fag har blitt forbedret som privatist? Takk til den som gidder å svare Lenke til kommentar
Vulpes Vulpes Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 (endret) Hvis du får dårligere karakter på privatisteksamen enn du allerede har på vitnemålet så gjelder ikke privatistkarakteren. Var du privatist i et nytt fag og fikk en karakter som vil trekke snittet ned så vil denne karakteren kun gjelde når du søker et studie som krever dette faget. Dersom du tar opp fag som du har både standpunktkarakter og eksamenskarakter i så erstattes begge karakterene med den ene nye karakteren din. Søker du deg inn på høyskole/universitet så vil du konkurrere i to kvoter hvis du er 20 år eller yngre i opptaksåret. Førstegangskvoten tar grunnlag kun i de karakterer og fag du fikk på vitnemålet da du ble ferdig på vgs (derav navnet). Ordinær kvote konkurrerer alle i, og her kan du ta opp (nye) fag og kan også samle alderspoeng og andre tilleggspoeng, noe som følgelig gjør kravene høyere i denne kvoten. Litt usikker på om du selv må sende inn dokumentasjon til samordna opptak på at du har tatt opp fag, eller om samordna opptak automatisk får denne informasjonen av ansvarlig skole. Jeg TROR det er sånn, ihvertfall. Endret 21. juni 2015 av _Perra Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Ser man på vitnemålet om et fag har blitt forbedret som privatist? Ja. Det vil stå "Ordinær vitnemål" på vitnemålet ditt. 1 Lenke til kommentar
Samaritanen Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Ser man på vitnemålet om et fag har blitt forbedret som privatist? Ja. Det vil stå "Ordinær vitnemål" på vitnemålet ditt. Hvis TS går på vgs, vil det være på førstegangsvitnemålet. Lenke til kommentar
amonynius Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Det står også årstall på når eksamen er tatt. Var noe snakk om at man ikke skulle kunne velge karakter, men at den siste erstattet de eldste. Vet ikke om det ble noe av. Noen som vet? Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Ser man på vitnemålet om et fag har blitt forbedret som privatist? Ja. Det vil stå "Ordinær vitnemål" på vitnemålet ditt. Hvis TS går på vgs, vil det være på førstegangsvitnemålet. Det stemmer, og takk for at du rettet på det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå