Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Prøvekjøre bil

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg vurderer å kjøpe en bil. Det er snakk om en bil mest for gøy, og jeg har fundert litt over noen modeller (Porsche 944/951, Mazda mx5, 90-talls toyota mr2 etc.).

Jeg skal altså ikke ha en hvilken som helst bil med 4 dører og tilhengerfeste. Dette er mer en bil av det slaget man kjøper med hjertet, en man skal glede seg til å ta ut av garasjen når våren kommer, og som gjør at veien til og fra hytta blir like gøy som hytteturen i seg selv. Men, jeg aner ikke hvilken jeg skal ha, og må nesten prøve i hvertfall én av hver type før jeg kan nærme meg å være en reell kjøper.

Det føles dårlig gjort å ringe en selger og late som om jeg er en potensiell kjøper når jeg ikke engang vet om det er riktig type bil for meg.

Noen tips? Er det f.eks. noen bruktbilforhandler som har et utvalg av denne typen biler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel!

Lurer på selv om jeg skal gå for en Porsche Boxster S for min del nå.

Eller noen andre biler som er like moro :)

Det føles dårlig gjort å ringe en selger og late som om jeg er en potensiell kjøper når jeg ikke engang vet om det er riktig type bil for meg.

Helt ok og greit det, du må nå få lov til å teste bilen(e) :)

Lenke til kommentar

Enig. Bare å forklare problemstillingen din og at du vil veie flere biler opp i mot hverandre. Er selger litt oppegående så skjønner han det og vil kanskje til og med hjelpe deg me å finnne styrker/svakheter ved sin bil ifht ditt behov. Er selger en dust leter du videre så slipper han å bekymre seg for å få penger av deg :)

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Som dere sikkert skjønner er jeg ikke spesielt vant med å kjøpe bil (dette blir min første), og jeg trengte en liten innføring i hva som er skikk og bruk rundt prøvekjøring.

Takk for fine svar, nå setter jeg i gang :)

Lenke til kommentar

Som dere sikkert skjønner er jeg ikke spesielt vant med å kjøpe bil (dette blir min første), og jeg trengte en liten innføring i hva som er skikk og bruk rundt prøvekjøring.

Takk for fine svar, nå setter jeg i gang :)

Da bør du nesten ha med deg noen som kan litt mer om bruktbilene, ellers kan du bli lurt. (kanskje)

:)

Lenke til kommentar

tja, I første omgang vil jeg egentlig bare finne ut hva jeg leter etter. Jeg har en følelse av at det blir en 944 S2 eller 944 turbo, men det er for tidlig å si. Deretter, hvis jeg finner en jeg vil ha så spanderer jeg NAF-test, eller test hos merke-verksted. Da bør jeg vel være ganske safe :)

Lenke til kommentar

Jeg ville hatt med en person som tidligere er nevnt her til å sjekke bilen for deg... Ellers er det viktigste at du sjekker kanalene og rammen samt undersiden av bilen for synlig rust. Om man ikke ønsker å bruke penger på en NAF rapport etc, så kan du alltids be om siste rapport fra en EU kontroll.. Om den var plekkfri vil trolig selger ha denne tilgjengelig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...