sinnaelgen Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Hva er en betydelig lengde? Hvor mye (kWh) må bilen lade for å nå den lengden? 80% av hvor mange kWh? Sett inn forutsetningene så er det bare å regne ut hvor mange ampere du trenger. Jeg har forstått det sånn at du kan litt elektro, stemmer det? ja , elektro grunnkurs men jeg vet ikke hvilken effekt bilene operer med Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Ladeeffekten (kW) du trenger for å lade 80% av et batteri med X kWh kapasitet i løpet av 0,5 h er (X*0,8)/0,5. For å finne ut hvor mye strøm du trenger for den ladeeffekten trenger du å vite spenning (like, veksel, 1-fase*, 3-fase, 230, 400, noe annet). * Noen kaller det 2-fase. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Det er snakk om enten 230 eller 380 volt ( siden det er vekselstrøm så er voltstyrken bare omtrentlig middelverdi ) det jeg ikke vet er hva som er kapasiteten på batteriene disse elbilene , ergo så vet jeg heller ikke hvor mye strøm de trenger her vill det jo være logisk å tro at laddingen på dem må forgå med mange kilowatt hvis batteriene skal være nesten fulladet på kort tid så mye strøm får man ikke ut fra gatelysene Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Gatelys har typisk 35A 400V 3-fase "backbone" og 16A 230V 1-fase opp til hver armatur. Elbiler har typisk batteristørrelser fra 23 kWh (ca 80-150 km) til 85 kWh (ca 4-500 km). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå