aklla Skrevet 20. juni 2015 Del Skrevet 20. juni 2015 Atomkraftverk er nok ikke så problematisk ettersom det ikke er så mange av de, Han Far er nok inne på noe kanskje viktigere og vanskeligere, alt annet som står og må enten bli slått av og få vedlikehold. Tipper hundretusner av fabrikker med tiden vil brenne ned og sette fyr på byer og alt i nærheten før man rekker å gjøre noe med de. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. juni 2015 Del Skrevet 20. juni 2015 Moderatormelding Tråden er splittet ut fra Snedige spørsmål-tråden, på grunn av at diskusjonen har potensiale til å bli veldig dominerende i den opprinnelige tråden. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Helt riktig, men problemet er å gå fra å kun ha skog og vann til å ha strøm og verktøy som går på strøm og smelteverk. For det er den virkelige utfordringen, har man laget strømdrevne verktøy er det meste av utvikling gjort... Har du egentlig lest problemstillingen? jeg prøvde . men den var noe uklar Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Alle spor etter mennesker blir fjernet(byggninger, veier, biler, verktøy, klær, osv). Alle mennesker utenom 10 000 personer blir fjernet. Disse 10 000 starter altså med ingenting utenom det de klarer seg med fra natturen. De 10 000 har dagens kunnskaper(Jeg og du kunne vært blandt de 10 000) Hvilken plass på jorden er det best å starte bygge opp igjen en sivilisasjon for de 10 000 personene? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Uten videre ville jeg sagt Spania, Italia eller der omkring. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Eit viktig spørsmål i denne samanhengen er når på året disse menneska blir returnert til jorda. Dersom ein har styring på det slik at ein kan velge å ankomme om våren så vil ein ha langt større friheit for å etablere seg sidan ein får heile den varme årstida til å forberede seg på vinteren. Dersom menneska kjem om vinteren (eller på vilkårlig tidspunkt der det er fare for at det er vinter), så må ein busette seg i eit tropisk klima for å komme seg gjennom vinteren. Dei fyrste menneska må nok også basere matforsyninga på innsamling av diverse matnyttige planter som veks i området. Sjølvsagt litt avhengig av kor stor matforsyninga dei får ha med seg er, men det er ikkje så lett å berre begynde å fiske med kun to tomme hender å hjelpe seg med. Det vr nemnt at menneska fekk være påkledde, så her anser eg det som svært sannsynleg at dei fyrste menneska danner nudistkoloni slik at dei kan bruke tøyet til å lage tråd og reimer som kan brukast til alt frå fiskesnøre til buestreng. Sivilisasjonen bør etablerast etter ei prioritering omtrent som dette: 1) Startposisjon som maksimerer sannsynlegheita for at ein overlever det fyrste året. 2) Startposisjon som kan brødfø ei befolkning på 10 000 i lengre tid 3) Startposisjon med lokal tilgang på naturressurser, særlig elvekraft som kan drive møller for maling av korn vil nok være av stor betydning. 4) Startposisjon som ligger slik til at ein kan flytte andre viktige ressurser til byen. Typisk eksempel at ein kan frakte tømmer frå fjellet ved å frakte stokkane langs elva, og når ein kjem lenger i utvikla at ein kan drive kullgruve ein plass utan at det blir for vanskelig å få frakta råvarene inn til byen. 5) Startposisjon der forholda ligger til rette for å ekspandere til nye landområder når behovet melder seg. Å busette seg på Kanariøyene vil av opplagte grunnar gjere det vanskelegare å flytte befolkninga på ein trygg måte. Dette vil også være viktig dersom ein plutselig treng å omstille seg pga plutselig tørke eller liknande naturkatastrofer. Så fort ein har ein stabil sivilisasjon så bør ein prøve å spre befolkninga mest mulig slik at ikkje ein tropisk storm kan utrydde heile menneskeheita. Når det gjeld utviklingstida så har eg vanskelig for å tru at utviklinga vil gå så mykje raskare enn det gjorde den fyrste gongen. Menneska for 10 000 år sidan var også intelligente og hadde utvikla språk og liknande, hovedproblemet som vanskeliggjorde utvikla var at dei hadde lite å hjelpe seg med. I ein slik ekspedisjon så frykter eg at fyrstegenerasjonen som sitter på mykje kunnskap, der mesteparten av kunnskapen er heilt unyttig sidan den ikkje får betydning før langt seinare i utvikla når ein har ressursane på plass, vil døy ut før ein i det heile tatt klarer å nyttegjere seg av kunnskapen. I den fyrste tida så vil mesteparten av tida gå med på å dekke primærbehova, og sidan det er svært vanskelig å lære opp neste generasjon i konsepter som dei aldri sjølv kjem til å sjå, langt mindre få andre generasjonen til å lære det vidare til den tredje, osv, så vil nok kunnskapen forsvinne før ein får utnytta den. Korleis lærer du vekk kunsten ved å lage metallegeringar til nokon som aldri ein gong har sett bearbeida metall? Det er sjølvsagt også mulig å skrive ned ein del av dette, men å skrive lærebøker som skal kunne tydast 100 eller kanskje 1000 år seinare vil bli vanskelig. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Hvis det skal være en rask utvikling så er de nøt til dele seg inn i grupper som konsentrer seg om forskjellige oppgaver . noe kan drive med innsamling noen kan bygge primitive hus noen kan drive med jakt og vakthold der man begynner med pil og bue eller spydd som våpen ellers så er det ikke så sikkert at utviklingen går så mye fortere en det gikk forrige gang men det hadde jo hjulpet hvis ingen begynte å slåss med hverandre Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 22. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2015 Hvis det skal være en rask utvikling så er de nøt til dele seg inn i grupper som konsentrer seg om forskjellige oppgaver . noe kan drive med innsamling noen kan bygge primitive hus noen kan drive med jakt og vakthold der man begynner med pil og bue eller spydd som våpen ellers så er det ikke så sikkert at utviklingen går så mye fortere en det gikk forrige gang men det hadde jo hjulpet hvis ingen begynte å slåss med hverandre Men hvor synes du er beste stedet å begynne? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Hvis det skal være en rask utvikling så er de nøt til dele seg inn i grupper som konsentrer seg om forskjellige oppgaver . noe kan drive med innsamling noen kan bygge primitive hus noen kan drive med jakt og vakthold der man begynner med pil og bue eller spydd som våpen ellers så er det ikke så sikkert at utviklingen går så mye fortere en det gikk forrige gang men det hadde jo hjulpet hvis ingen begynte å slåss med hverandre Men hvor synes du er beste stedet å begynne? Det kommer lit an på hvor mye klær de bruker eller hvilen temperatur toleranse de har Det vil være naturlig at stedet er der menneskene først utviklet seg , men den gangen tålte vi nok lavere temperatur en det vi gjør i dag Men det vil jo også komme an på om personen som skal gjøre det kommer fra et varmt sted som Spania ( eller områdene rundt ) eller om det er eskimoer som vil tåle lavere temperatur Med de begrunnelsene mener jeg at det ikker et et sted som passer men mange avhengig av mennesketype ( må ikke forveksler med art ) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 De har ingen klær og er like tolerante som deg og meg mot kulde, ettersom vi like godt kunne vært blandet de 10000 Prøv å les posten min der jeg forklarer akkurat det en gang til... Eskimoer tåler ikke noe lavere kulde enn folk flest, de kler seg bare bedre og har mer fett på på kroppen enn det andre vanligvis har. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 De har ingen klær og er like tolerante som deg og meg mot kulde, ettersom vi like godt kunne vært blandet de 10000 Prøv å les posten min der jeg forklarer akkurat det en gang til... Eskimoer tåler ikke noe lavere kulde enn folk flest, de kler seg bare bedre og har mer fett på på kroppen enn det andre vanligvis har. feite personer , ja , men det betyr jo at det er et stort sprang på hvor lav temperatur hver enkelte tåler urmennesket måtte ha langt høyere toleranse eller så hadde nok hverken du eller jeg eksistert i dag Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Hva har umennesker å så på dette? Som det står både i førsteplassen og forklart 2 ganger til deg etterpå, så er det nåtidens mennesker, ikke urmennesker. Les forklaringen jeg ga deg... Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 feite personer , ja , men det betyr jo at det er et stort sprang på hvor lav temperatur hver enkelte tåler urmennesket måtte ha langt høyere toleranse eller så hadde nok hverken du eller jeg eksistert i dag Det er vel og bra at urmennesker hadde klart seg fint i kulden, men nå snakker vi om helt vanlige homo sapiens. Moderne folk i god helse fra hele verden. Noen med en hel del kroppshår, andre uten. Noen litt tykke, noen litt tynne. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Hva har umennesker å så på dette? Som det står både i førsteplassen og forklart 2 ganger til deg etterpå, så er det nåtidens mennesker, ikke urmennesker. Les forklaringen jeg ga deg... man må ha noe å sammenligne med , og noen av dagens personer har mange likhetstrekk med disse urmenneskene. da er det ikke bare å plukke ut 10 tusen tilfeldige personer at en eskimo ikke er barde tilpasset kulden en person fra Spania tar jeg ikke helt seriøst da man alle som bor i et bestem miljø tilpasser seg miljøet det er jo tross en grunn til at eskimoene er korte og lubne Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Ser fortsatt ikke hvorfor urmennesker skal ha noe å si for hvor det er best å starte en sivilisasjon med dagens mennesker... Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Tror det hadde vært ubetydelig hvor man startet. Det som hadde skjedd var masse puling, fler mennesker, så hadde vi nådd en slags "kritisk masse", etter det så hadde det blitt grupperinger som hadde valgt å bo på forskjellige steder (egne byer for hver gruppe). Så kommer det viktigste av alt, det vi mennesker elsker over alt på jord; KRIG!!!! Hadde blitt ganske grotesk også med steinøkser, pil og bue, spyd og knyttnever. PS; Jeg har lave tanker om menneskeheten generellt Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 da er det ikke bare å plukke ut 10 tusen tilfeldige personer Men i dette tankeeksperimentet er det NØYAKTIG det vi gjør. Ti tusen tilfeldige idioter. Meg, deg og 9998 andre. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 da er det ikke bare å plukke ut 10 tusen tilfeldige personer Men i dette tankeeksperimentet er det NØYAKTIG det vi gjør. Ti tusen tilfeldige idioter. Meg, deg og 9998 andre. Krysse fingra for at det faktisk er noen smarte folk som har utdanning med i mølja da. 10.000 stykker uten utdanning, lav IQ og voldelige tendenser så hadde mitt forslag over vært garantert! For å vise til en artig bok om delvis det samme temaet; Lord of the flies Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Krysse fingra for at det faktisk er noen smarte folk som har utdanning med i mølja da. 10.000 stykker uten utdanning, lav IQ og voldelige tendenser så hadde mitt forslag over vært garantert! For å vise til en artig bok om delvis det samme temaet; Lord of the flies Hvis jeg er med så har vi i alle fall noen med peiling på halvledere når vi skal starte i steinalderen. Det kommer sikkert godt med når vi skal felle trær, dyrke jorden og lage verktøy. Lord of the Flies er forøvrig ikke en dokumentar, og den handler om ungdomskoleunger. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Jeg vet at det ikke er en dokumentar og handler om skolebarn, men alikevel så er det en god bok som omhandler temaet om hva som skjer når en liten gruppe mennesker (ja, barn er faktisk mennesker de også) skal starte et nytt samfunn. De er heller ikke ungdomsskolebarn som du sier de er i slutten av barneskolen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå