Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Salg av Windows, ekte eller MSDN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det MSDN nøkler kan det ta en stund før de blir svartelistet og merket som piratkopi.

Jeg tror ikke alle her inne skjønner hva du mener med "MSDN nøkler". Det kan være greit å spesifisere.

Hvis man har et MSDN-abonnement (koster noen tusen pr år sammen med f.eks Visual Studio) så har man tilgang til så og si alle produktene til Microsoft. Jeg kan gå inn på MSDN og generere gyldige nøkler for Windows som er ment for testing.

Dette er gyldige nøkler i form av at Windows vil være aktivert, men det er ikke gyldige nøkler for videresalg da nøklene følger MSDN sin lisens osv..

tl;dr: Har man MSDN kan man generere hundrevis av nøkler. Men de kan ikke selges videre (Burde være selvforklart)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest igjennom mye her, men brudd i EULA er ikke brudd på norsk regelverk.

Nei det er jo sant, men om du selger en nøkkel du vet du ikke har lov til å selge, og at konsekvensen om Microsoft finner ut av det, er at HELE MSDN kontoen blir sperret, og alle nøkler generert blir svartelistet. Det kan Microsoft gjøre grunnet sine EULA betingelser.

Så selger av slike nøkler vet at han ikke har lov til å selge slike nøkler, og vet konsekvensene, men tar risken, og så er det kundene som blir sittende med skjegget i postkassen, når nøklene blir svartelistet. Men da er garantert selger umulig å få tak i mer.

Så nei EULA er ikke brudd på norsk lov, men salg av noe du ikke har rettigheter til å selge, er vel brudd på norsk lovverk, og i alle fall lure kundene ved å si at det er Retail (butikk versjoner) de kjøper, mens de kjøper MSDN lisenser.

Hadde kunden fått opplyst dette i reklamen, kunne de jo tatt et valg om de ville sløse bort pengene eller ikke. Men ingen selger skriver at nøkler stammer fra MSDN, for de vet jo at det ikke er lov.

Du ser den?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp gjør det. Men sannsynligheten for at lisenskodene blir svartelistet er mikroskopiske. Skjer nok ikke uten at man først raporterer brukeren.

Nå vet jeg ikke hvor mye fyren solgte lisensene for da annonsen er tatt bort, men Windows lisens er ikke SÅÅ dyrt. Så kan jo likegodt kjøpe fra butikk.

Lenke til kommentar

Jepp gjør det. Men sannsynligheten for at lisenskodene blir svartelistet er mikroskopiske. Skjer nok ikke uten at man først raporterer brukeren.

Nå vet jeg ikke hvor mye fyren solgte lisensene for da annonsen er tatt bort, men Windows lisens er ikke SÅÅ dyrt. Så kan jo likegodt kjøpe fra butikk.

Virkelig ikke så mikroskopske som du tror. Ikke mange man trenger å selge til før en av dem får ett eller annet problem, og ringer Microsoft for hjelp. Da spør de om du er eier av MSDN kontoen (dette har jeg selv opplevd med min(e) MSDN konto(er).

Og så begynner den berømte snøballen å rulle.

Aktiveringsserverenne til Microsoft vil også reagere på at en nøkkel bukes i Oslo, en i Stavanger en i Trondheim osv. Dette forsterkes enda mer når nøker blir aktivert i ulike land på samme tid fra samme konto.(ikke så aktuelt her).

Og så er det jo om en bruker prøver å aktivere flere enn en gang, siden han har kjøpt "fullversjonen". Så brukes aktiveringene opp. og så er vi tilbake til mitt første punkt igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selger selv noen lisenser som jeg har liggende og etter å ha leste denne tråden lurer jeg på om jeg bryter noen rettningslinjer ved å gjøre det ?

Lisensene er tatt av Hp,Dell og Lenovo maskiner og er ubrukt - jeg selger altså kun selve lisens klistremerket.

Dette er noen helt annet enn "MSDN lisenser" og helt lovlig såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Selger selv noen lisenser som jeg har liggende og etter å ha leste denne tråden lurer jeg på om jeg bryter noen rettningslinjer ved å gjøre det ?

Lisensene er tatt av Hp,Dell og Lenovo maskiner og er ubrukt - jeg selger altså kun selve lisens klistremerket.

Dette er noen helt annet enn "MSDN lisenser" og helt lovlig såvidt jeg vet.

Ja det stemmer, slike lisenser har EU i alle fall sagt at er lov til å videreselge, så lenge du selger dem her i Europa, så bryter du ingen lov.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...