Gå til innhold

Går for fort ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Heisann. 
Er en stor fyr på ca. 110 kilo, 190cm. Er 18 år og har det siste året spist veldig dårlig, mye gatekjøkken mat osv. Så jeg bestemte meg for å ta meg sammen og prøve å gå ned noen kilo iløpet av sommeren. Slik ser en vanlig dag ut:

Frokost: 07.00
En medium stor bolle med havregryn som jeg blander med lett melk, pleier å ha oppi blåbær med jordbær eller banan, spørs hva som er tilgjengelig. 

Lunsj: 12:00 
Fire havre knekkebrød med enten makrell i tomat eller ost/ skinke. Har også brukt smøreost noen ganger. Skjærer gjerne opp litt paprika som jeg har på osten eller agurk på skinka osv. Prøver å legge på en del grønnsaker

Middag: 17:00
Her blir det mye forskjellig, men forskyner meg ikke med så mye. Prøver å spise til jeg kjenner jeg blir litt mett. Middagene består som oftest av Tomatsupper, spaghetti og kjøttboller, taco, der jeg f.eks ikke tar med lefsa, men fyller på med kjøttdeig og salat. 

Kvelds: 21;00 Noen ganger skipper jeg kvelds fordi jeg rett og slett ikke er sulten eller så tar jeg litt havregryn eller knekkebrød som med lunsjen. 

Det som har skjedd da, det er at jeg har gått ned litt over 10kg på 3uker ca. Begynte for 3 uker siden, nå viser vekta 97 kilo. Jeg føler meg heller ikke trøtt eller sliten, passer på å drikke mye vann iløpet av dagen å har ikke hatt noen problemer med hodepine eller noen som helst sånt. Føler dietten bare går på skinner, samtidig som jeg raser ned i vekt. Men så lurer jeg på om dette er normalt. Skal jeg bare fortsette? Kan jo hende at vekta dropper så fort pga. muskelmasse som forsvinner osv. men jeg ønsker å komme med ned på 80kilo innen slutten av august. Noen innspill her? Vekta vil vel kanskje stagnere snart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye av det du har gått ned er "mindre mat i systemet" , "mindre vann i systemet" og såklart mindre fett om det er kcal-underskudd totalt. 

Så er spørsmålet om du vil ned i vekt med en livsstilsendring eller en ren deff på x uker. 

Jeg vil anbeflae å endre kosten til noe permanent , for man vil jo holde den nye vekten også. 

Det blir også litt avhengig om du er en person som trener på treningssenter eller bare vil justere vekten som en digresjon i hverdagen. 

Vanligvis på vekt over 100kg er det karbkutt som gjelder i en periode, men om du går ned i vekt nå, med så mye karb så er du på rett veg uansett. 

Muskelmasse forsvinner om du ikke har npk protein i kosten nå og om du ikke løfter litt på vekter ca 2x uka i den samme perioden. 

Ville ha tippet, uten å fordele kaloriene at du burde ha ligget på en 3000 kcal pr dag nå og det ser ut som du får i deg ca 2000-2200

Lenke til kommentar

Vil anbefale flere måltider om dagen med ca tre timers mellomrom. Små måltider.

Gikk selv ned 10kg på tre uker, og jeg var godt under 100kg i utgangspunktet, så det er ikke noe problem. Men den virkelige utfordringa kommer når du skal holde den nye vekta. Tenk på dette som en ny livsstil som du skal leve med, og at du ikke piner degselv for mye for da blir det bare kjipt å leve med der og du mister motivasjonen.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Har dere noen tips til kjappe og sunne mellommåltider? Går nå ca. 4-5 timer mellom hvert måltid, kan dette ha noen dårlig innvirkning på forbrenning f.eks.? Trener forøvrig veldig lite, har ikke hatt så mye motivasjon til dette mtp. jobb, men det er noe jeg har lyst til å begynne med veldig snart. 

Lenke til kommentar

Grovt knekkebrød med makrell i tomat eller egg med litt agurk eller paprika er å anbefale. Er du i farta så går det an å kjøpe en lett kesam eller sukkerfri yoghurt. Kan og lage smoothie hvis du har en mixmaster av noe slag. Men husk å ikke overdrive med frukt da de innholder mye sukker.

Lenke til kommentar

Ikke tenk formye på mellomrommene mellom måltider.

All forskning peker på at 3 store måltider eller 7 små gir den samme effekten.

Man kan til nød helle litt mot at større og færre kan gi fordeler, med tanke på reseptorer og protein osv, men det blir for nøye.

Først og fremst vil det hjelpe med å holde planen, da man skal spise litt oftere, for de som sliter med viljestyrken.

Jeg kjøper coop-salatkylling eller hva den heter, ferdig grillet og revet opp.

Kan slenge en halv salatpose og en halv pakke kylling varm eller kald rett på fatet.

Man kan jo pynte litt på smaken med for eks idun fransk dressing ol.

Kona mekker tilsvarende, men hu har i utvanna kikerter, raspa gulrøtter osv oppi også for å slippe "salatposer"

Hovedfordelen er at kyllingen er ferdig rett fra pakka, 0 stress evt 1min i micro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...