Gå til innhold

overklokking av Radeon R9 280


Odin11

Anbefalte innlegg

Hei, har overklokket mitt grafikkort til 1180mhz (maks1200) men merker egentlig ikke noe forskjell i kjøring av spill. 

 

Testet Ryse: Son of rome og fikk nesten bare bedre fps da grafikkortet mitt var på standard modus (940mhz) hva er grunnen til dette? Er det ikke slik at grafikkort skal "yte" bedre når de er oveklokket?

 

hilsen noob

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et slikt kort selv.

Kortet vil klokke seg ned om det blir for varmt eller om overklokken som du prøver på er ustabil. I bunn og grunn for å unngå å svi kortet ditt.

Er kjøleløsningen bra nok ( Vannkjøling eller lignende) kan du prøve å endre litt på volt innstillingene og gradvis øke hastigheten til kortet til du når det punktet det ikke er mer å hente.

 

Viftehastigheten anbefales å settes til omtrent 100 ved overclocking (eller en aggressiv profil under vifteinnstillinger i henhold til temperatur) , minne kan også overklokkes litt (Endte opp på stabilt på 6000 , men dette er avhengig av hvilke minnebrikker som er brukt på kortet , noen kan , andre kan ikke ).

 

På dette kortet jeg har (Sapphire) så er det stabilt på 1000 / 5750 ca ( Funker også på 6000 men pga varme satte jeg den ned litt ) , ingen endring i volt til cpu. Har prøvd 1100 og der må Volt økes for å få ting til å fungere bedre, alts økt fps , men det er en risiko for ødelagt kort ved overklokking så jeg satte ned hastighetene.

Lenke til kommentar

Gi oss temp under stresstest. 

Mine stock-kort er 94c , da får jeg ikke klokket de. 

 

Denne "nye" serien skal i teorien klokke seg selv opp litt om den kan det temp-messig, om man ser på watt-trekket vil den gå opp og ned under full load. 

 

Har du god kasse med god kjøler på kortet og temp ligger på 75-80c så har du mer å gå på oc-messig som skrevet over. 

Lenke til kommentar

Gi oss temp under stresstest. 

Mine stock-kort er 94c , da får jeg ikke klokket de. 

 

Denne "nye" serien skal i teorien klokke seg selv opp litt om den kan det temp-messig, om man ser på watt-trekket vil den gå opp og ned under full load. 

 

Har du god kasse med god kjøler på kortet og temp ligger på 75-80c så har du mer å gå på oc-messig som skrevet over. 

Under load ligger grafikkortet på 55-65 grader med gpu viftene på full guffe. 

Endret av Odin11
Lenke til kommentar

Gi oss temp under stresstest. 

Mine stock-kort er 94c , da får jeg ikke klokket de. 

 

Denne "nye" serien skal i teorien klokke seg selv opp litt om den kan det temp-messig, om man ser på watt-trekket vil den gå opp og ned under full load. 

 

Har du god kasse med god kjøler på kortet og temp ligger på 75-80c så har du mer å gå på oc-messig som skrevet over. 

Har ikke så lyst til å overklokke cpu så lenge jeg har stock vifta. Mannskit vifte. 

Lenke til kommentar

Du kan potensielt ha noe å hente i å få tak i en billig FX 8350 eller bedre cpu som kan overklokkes en god del, problemet her er at de fleste FX'ene trekker noe innmari med strøm med en gang du går over 4.2 / 4.3 Ghz og at man derfor trenger litt flaks for å kunne nå feks 4.5 eller 4.6 stabilt med en spenning på 1.35 / 1.4 som er det jeg anbefaler på et luftkjølt system med god kjøler.

 

Heldigvis for deg så vil trolig DX12 gi deg en markant ytelseøkning kontra DX11 med akkurat dette oppsettet.

 

For å gi deg noen tall med mitt oppsett og nesten lik psu (Gir deg tall med min gamle 650 watt , har en 1200 w nå) :

 

Skjermkort : Maks stabilt på omtrent 1100 uten økning av spenning , etter 1150 så stabilt ut med minimal spenningsendring men siden mange kort tar kvelden på for høy hastighet valgte jeg 1050 til daglig bruk (1100 hadde sikkert gått bra det og da det var etter det jeg måtte øke spenningen for å få ting stabilt ) og temperaturene var ikke så ille at kortet klokket ned med mindre det var mye last over tid (har en aggresiv vifteprofil med Sapphire).

Cpu : Har greid å overklokke monsteret til 5.2 Ghz med 1.6Vcore og en fsb økning på 240 og mp 21.5 ( Minne klokket til 1600 ) , men siden dette var på luft ble den maks komfortable og stabile overklokken på 1.45 Vcore og 4.6 Ghz hastighet.

Til daglig kjører den på ymse 4.3 Ghz konstant men med en overkommelig volt på 1.30 som er helt ok.

 

Så lenge alt er stabilt merker jeg faktisk en god del bedre ytelse på Spill , avhengig av spillet kan det være snakk om langt bedre flyt og høyere fsp , i 3dmark så øker ikke poengscoren så forbaska mye.

Lenke til kommentar

Du kan potensielt ha noe å hente i å få tak i en billig FX 8350 eller bedre cpu som kan overklokkes en god del, problemet her er at de fleste FX'ene trekker noe innmari med strøm med en gang du går over 4.2 / 4.3 Ghz og at man derfor trenger litt flaks for å kunne nå feks 4.5 eller 4.6 stabilt med en spenning på 1.35 / 1.4 som er det jeg anbefaler på et luftkjølt system med god kjøler.

 

Heldigvis for deg så vil trolig DX12 gi deg en markant ytelseøkning kontra DX11 med akkurat dette oppsettet.

 

For å gi deg noen tall med mitt oppsett og nesten lik psu (Gir deg tall med min gamle 650 watt , har en 1200 w nå) :

 

Skjermkort : Maks stabilt på omtrent 1100 uten økning av spenning , etter 1150 så stabilt ut med minimal spenningsendring men siden mange kort tar kvelden på for høy hastighet valgte jeg 1050 til daglig bruk (1100 hadde sikkert gått bra det og da det var etter det jeg måtte øke spenningen for å få ting stabilt ) og temperaturene var ikke så ille at kortet klokket ned med mindre det var mye last over tid (har en aggresiv vifteprofil med Sapphire).

 

Cpu : Har greid å overklokke monsteret til 5.2 Ghz med 1.6Vcore og en fsb økning på 240 og mp 21.5 ( Minne klokket til 1600 ) , men siden dette var på luft ble den maks komfortable og stabile overklokken på 1.45 Vcore og 4.6 Ghz hastighet.

 

Til daglig kjører den på ymse 4.3 Ghz konstant men med en overkommelig volt på 1.30 som er helt ok.

 

Så lenge alt er stabilt merker jeg faktisk en god del bedre ytelse på Spill , avhengig av spillet kan det være snakk om langt bedre flyt og høyere fsp , i 3dmark så øker ikke poengscoren så forbaska mye.

Alt i alt, så kan det hende at prosessoren min er "bottlenecken" her? Og om jeg eventuelt skulle kjøpe ny cpu f.eks: https://www.komplett.no/amd-fx-8350-black-edition/766047så må jeg bytte ut strømforsyning? 

Endret av Odin11
Lenke til kommentar

Alt i alt, så kan det hende at prosessoren min er "bottlenecken" her? Og om jeg eventuelt skulle kjøpe ny cpu f.eks: https://www.komplett.no/amd-fx-8350-black-edition/766047så må jeg bytte ut strømforsyning? 

 

 

Jeg hadde ikke kjøpt en FX 8350 ny nei, og 1590 er det samme som jeg ga for denne cpu'en for nesten 2 år siden.

Finn deg en brukt en på Finn eller bruktmarkedet til maks 750 kroner og som helst ikke har vært overklokket så kan det være du er heldig , skal du kjøpe ny bør du gå for Intel.

Om strømforsyningen din er flere år gammel kan det være på tide med en ny , er det en god kvalitets psu behøves det kanskje ikke , men dette er avhengig av modell og kvalitet på komponentene i den.

Lenke til kommentar

 

Alt i alt, så kan det hende at prosessoren min er "bottlenecken" her? Og om jeg eventuelt skulle kjøpe ny cpu f.eks: https://www.komplett.no/amd-fx-8350-black-edition/766047så må jeg bytte ut strømforsyning? 

 

 

Jeg hadde ikke kjøpt en FX 8350 ny nei, og 1590 er det samme som jeg ga for denne cpu'en for nesten 2 år siden.

Finn deg en brukt en på Finn eller bruktmarkedet til maks 750 kroner og som helst ikke har vært overklokket så kan det være du er heldig , skal du kjøpe ny bør du gå for Intel.

Om strømforsyningen din er flere år gammel kan det være på tide med en ny , er det en god kvalitets psu behøves det kanskje ikke , men dette er avhengig av modell og kvalitet på komponentene i den.

 

Kan ikke gå for intel ettersom hovedkortet mitt kun støtter AM3+ prosessorer. Strømforsyningen er splitter ny https://www.komplett.no/cooler-master-g650m-650w-psu/795138hele pc'en er ny, kjøpte den for noen uker siden hos komplett.

Lenke til kommentar

Da anbefaler jeg at du prøver å få så mye ut av det du har nå enn å prøve å bytte ut komponentene.

Har muligens tenkt å kjøpe ny cpu kjøler (slik at jeg kan overklokke cpu'en). Leste jeg rett tidligere at du har R9 280? Isåfall hva kan du dele av erfaringer om overklokking av grafikkortet? Har du hatt problem med for høy temperatur? Har som sagt overklokket grafikkortet mitt til de grenser, men fortsatt holder det seg kjølig under load, synes det virker nesten rart. 

Lenke til kommentar

Kan ikke svare på hvorfor noen 280 kort fungerer såpass bra , men ofte er det pga kjøleren som er brukt , riktig montering av denne og ikke minst litt flaks i forhold til gpu'en.

 

Uansett jeg anbefaler deg å prøve litt ut og kanskje gi deg en plass mellom 1050 og 1150 , viktig å huske på at når du overklokker så kan du risikere at gpu'en plutselig ryker og det er større sannsynlighet jo mer du overklokker , ser du at det ikke gir deg noen ytelseøkning er det trolig fordi kortet klokker seg selv ned pga diverse faktorer ( temperatur og stabilitet antar jeg).

Lenke til kommentar

Kan ikke svare på hvorfor noen 280 kort fungerer såpass bra , men ofte er det pga kjøleren som er brukt , riktig montering av denne og ikke minst litt flaks i forhold til gpu'en.

 

Uansett jeg anbefaler deg å prøve litt ut og kanskje gi deg en plass mellom 1050 og 1150 , viktig å huske på at når du overklokker så kan du risikere at gpu'en plutselig ryker og det er større sannsynlighet jo mer du overklokker , ser du at det ikke gir deg noen ytelseøkning er det trolig fordi kortet klokker seg selv ned pga diverse faktorer ( temperatur og stabilitet antar jeg)

Men det som er det merkelige er at jeg plages ikke med for høy temperatur på grafikkortet, det er derfor jeg ser på cpu'en som en potensiell "bottleneck"

Endret av Odin11
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vel, etter mye frustrasjon fant jeg endelig ut hva som var problemet; cpu'en ødelegger for hele systemet. Den matcher rett og slett ikke spillene grafikkortet mitt klarer å kjøre. Har muligens tenkt å erstatte stock vifta for og så kunne overklokke den i håp om bedre resultater. 

Endret av Odin11
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...