Gå til innhold

Hva er meningen med livet?

Vox_populi

Anbefalte innlegg

Hva vil du svare på det?

I en samtale kastet jeg fram "Hva er meningen med livet?", ment nærmest som et eksempel på bortkastet, ufruktbar spekulasjon over spørsmål det ikke finnes svar på. Men det viste seg at de andre oppfattet spørsmålet på en annen måte enn jeg.

Med "livet" forstod de åpenbart menneskenes liv, hva man kan drive på med, og noen hentydet til det kristne svaret. At man anbefales å holde seg i form, er greit nok, det byr på mange fordeler, både fysisk og psykisk. Et hjelpemiddel eller en metode, m.a.o. Men å trene kan da umulig være meningen med livet? Her må det da være en logisk kortslutning et sted?

Men det var et sidespor. Med "livet" tenkte jeg på fenomenet liv generelt, f.eks. representert ved en maur, en løvetann og en Escherichia coli-bakterie. Etter min mening er det bortkastet å etterlyse en mening med disse, like lite som det skulle være en mening med Gaustatoppen. De alle bare er der, og det må vi værsågod forholde oss til. Det er i hvert fall mitt syn.

Håper noen vil svare på hvordan de oppfatter spørsmålet i tittelen!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt mer lettfattet hvis du spør hva er meningen med eksistensen vår. Svaret blir det samme. Meningen med noe er et teoretisk begrep konstruert av vår hjerne. For at noe skal ha en grunn og en mening bør det lede til et resultat. At vi har hjerne er en tilfeldighet helt fra big bang til siste dagers evolusjon.

Der er ingen mening med hverken livet eller eksistensen vår. Vi er resultatet av Big bang og en lang men ikke uendelig kamp av molekylene til å få gjevnet ut sitt energinivå til høyest mulig entropi. Når all masse i universet når høyest mulig entropi er det ikke mer liv. Alt vi er og kjenner til vil være borte. Dermed er all informasjon om hva vi har gjort borte og resultatet er at vi kom fra intet og ente opp i intet. Ingen endring og dermed heller ingen mening eller mål .

Endret av rillto
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville også tenkt på menneskenes liv dersom jeg hadde fått det spørsmålet. Hadde jeg vært i god intellektuell form, hadde jeg kanskje oppfattet "livet" som det du mente. Jeg er også tilfeldigvis menneske selv, og vi mennesker tror gjerne at alt handler om oss selv. 

Hva som er meningen med livet, er kanskje et empirisk spørsmål? I hvert fall dersom en legger til grunn at det ikke finnes noen overindividuell mening, bare mening for hver enkelt av oss. Da kan vi vel prate med folk (dvs. utføre semi-strukturerte kvalitative intervjuer med informanter) og få tak i hva slags mening som er vanligst å lage? Det vil vel bli en slags meningen med livet for oss mennesker? 

Dawkins kalte visst dette spørsmålet for "a silly question" i en debatt så vidt jeg husker. Han mente vel det samme som deg og rillto. 

Lenke til kommentar

Jeg svarer alltid dette på slike spørsmål: Mening er subjektivt. Når det er klart, sier det seg selv at meningen med livet er noe man må konstruere for seg selv, eventuelt kopiere fra andre.

Ja, man kan begynne å mase om at det er ingen mening med livet, og alt er tilfeldigheter og big bang og evolusjon osv. Men en mening må være noens, og da er det en drøy avsporing å dra inn alt dette. Noe som ofte blir oversett når dette spørsmålet stilles (og besvares): Hva er egentlig mening? Mening er som nevnt subjektivt – et fundamentalt subjektivt konsept. Og hvem sin mening er det det spørres om? Det er en del som må klargjøres før man kan svare ordentlig. Dessverre ødelegger det litt av moroa, for svaret gir seg plutselig selv ... og er da ikke så fryktelig interessant lenger.

Det er likevel ikke bortkastet å tenke på. Det handler tross alt om dine planer for ditt liv. Svaret på spørsmålet har betydning for oss her og nå, hvis man da ikke er religiøs eller noe sånt. Da har det gjerne en viss betydning litt lengre fram i tid, men også dette får betydning for oss her og nå.

Essensen i spørsmålet koker ned til to punkter, og begge må være noens: En overordnet mening med «alt» (først og fremst i sammenheng med mystikk) og din egen mundane mening med ditt liv.

Lenke til kommentar

Takk for svara. Men jeg føler vel at et par av dem er litt på sida av mitt spørsmål, som var: Hvordan oppfatter du spørsmålet i tittelen?

Ikke "Hva er ditt svar på spørsmålet i tittelen?" (Dette er da også avdelinga for språk, ikke for filosofi eller religion).

For å omformulere litt: Hva er meningen med livet - hva spørres det etter med det? Mennetskets liv - eller fenomenet liv?

Lenke til kommentar

For å omformulere litt: Hva er meningen med livet - hva spørres det etter med det? Mennetskets liv - eller fenomenet liv?

Du får spørre den som spør. ;) Mest er det nok menneskets liv, og mest i betydningen overordnet mening. Tror ikke de fleste har tenkt gjennom hva de egentlig spør om; man bare slenger ut spørsmålet på grunn av en eller annen kosmisk lengsel.

Lenke til kommentar

Det spørsmålet er faktisk utrolig tvetydig, og det hele koker egentlig ned til hvordan du tolker det. 

Ja, og mitt spørsmål var nettopp hvordan du vil tolke spørsmålet. Men det svarte du ikke på, dessverre.

Svar på spørsmålet i tittelen er jeg ikke interessert i, som det turde framgå.

Lenke til kommentar

Du får spørre den som spør. 

Det er jeg som spør

Det var det visst, ja.

Vel, du får bare venne deg til at folk oppfatter mange ting på veldig ulike måter, først som sist. :p Skal du spørre, må du nok ta med mer enn spørsmålet alene. Da kan du heller ikke spørre folk som ikke er så glad i å tenke. Det er bortkastet tid.

Lenke til kommentar

Du får spørre den som spør. 

Det er jeg som spør

Det var det visst, ja.

Vel, du får bare venne deg til at folk oppfatter mange ting på veldig ulike måter, først som sist. :p Skal du spørre, må du nok ta med mer enn spørsmålet alene. Da kan du heller ikke spørre folk som ikke er så glad i å tenke. Det er bortkastet tid.

Jeg må bare innrømme at jeg ikke forstår det du skriver. Videre ordskifte på dette forumet blir nok bortkastet tid. Takk for bidragene til alle!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...