Gå til innhold

60 minutters-billett går ut under busstur?


Anbefalte innlegg

Hei, er ny i Oslo og kollektivtrafikken. Har ikke kjøpt meg periodebillett enda, men reiste under en engangsbillett i dag. Aktiverte først på bussen fremover, og når jeg skulle hjemover med bussen igjen, gikk det 60 minutter når jeg hadde tre holdeplasser igjen.

 

Må jeg da stemple på nytt om jeg skal holde meg på bussen, eller går det an å "aktivere" den før tiden går ut etter jeg har gått på bussen slik at jeg kommer meg frem? Synes det er litt grovt med 30 kr på en fullstappet buss når det bare holder en vei.. burde være 60 minutters reisetid, eh?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var en kompis som mente det kunne være mulig - å reise ut siste busstur om jeg scannet kortet på bussen før det hadde gått èn time. Tviler på det, men er vel en mulighet. Hadde i hvert fall ikke latt tvilen komme til gode ovenfor kontrollørene :no: Billettnazier. Synes litt synd på de mtp. på jobben, kan ikke være særlig hyggelig

Lenke til kommentar

Som Mr D sier, så gjelder det til påbegynt reise.

 

Med andre ord, er det ett minutt igjen av tiden på billetten din når du går på bussen/t-banen/trikken... så er det det samme om reisen tar ett eller 30 minutter. Billetten er fortsatt gyldig til du går av (riktignok maks til endestasjonen vil jeg tro).

 

Jeg har gjort det selv et par ganger, men har ikke fått prøvd det ut i praksis da det ikke har vært kontroller de gangene. Mulig noen kontrollører vil prøve seg, og stille spørsmålstegn ved hvor og når du gikk på, men så lenge du viser at du er klar over reglene, så skal det løse seg uten videre problemer.

Lenke til kommentar

Eg hadde eigentleg forventa at du må være ferdig med reisa når dei 60 minutta har gått. Biletten vil sjølvsagt fungere heilt fram til den er utløpt, men ei slik løysning må vell gjere det vanskeleg å holde billettkontroll?

 

Den lettaste måten å kontrollere billettane på hadde vell vært å samanlikna tidspunktet på billetten med kva klokka viser.

 

Dersom det er slik som det Mr D viser til så må det være langt vanskelegare for kontrolløren å sjekke om du har gyldig billett eller ikkje.

 

Men på den andre sida så er det vell sikkert snakk om såpass få passasjerar som eventuelt spekulerer i dette at billettkontrolløren ikkje legger noke ekstra arbeid i å sjekke opp reiseruta så lenge passasjeren kan vise til billett med dagen dato?

Dersom kontrollen er på ei ringrute så kan det jo være at du gjekk på bussen kl 7 om morgonen og fortsatt sitter der 10 timar seinare når kl er 17, det er sjølvsagt usannsynleg, men tydeligvis innanfor?

Lenke til kommentar

Hva med å ringe ruter :-)

 

Eller se her: https://ruter.no/kjop-billett/ruterbillett-app/betingelser/

 

Uttalelsen frå ruter gir ikkje eit veldig klart svar. Dei seier riktignok at billetten må være gyldig i det du går ombord eller registrerer billetten din, men dei seier ingenting om kva som skjer når billetten går ut under reisa. Må du passe på å gå av bussen før tida er ute, eller kan du sitte på heile dagen om du vil så lenge billetten var gyldig ved ombordstigning?

 

Dette høyrest kanskje ut som kverulering, men det hadde vært fint å vite om det finnes klare reglar på dette, eller om det er opp til kvar enkelt billettkontrollør å bestemme om du får bot eller ikkje.

Lenke til kommentar

Billetten må være gyldig når du går ombord. At den utløper i løpet av reisen skal ikke ha betydning. Eneste jeg kan tenke meg kan bli et problem er hvis reisen din innebærer bytte av transportmiddel, f.eks. fra buss til t-bane, og billetten er utløpt før du rekker å bytte. Da må du nok kjøpe ny billett. Likevel, når du kjøper billetten får den så lang gyldighetstid at dette ikke burde bli noe problem, så sant du reiser med en gang og ikke kaster bort masse tid først..

 

Har ingen regler å støtte meg til akkurat nå, annet enn at jeg har jobbet med kundeservice på dette og det var slik det ble håndtert da. Kan ikke tenke meg at reglene er endret.

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Var nærmest sikker på at det ikke gikk an pga. vanskeligheter for å kontrollere. Så for meg at det da ville bli mange problemer under kontrollen som allerede er stress fra før..

 

Går ut ifra det går greit, men for et system, eh? Når en bleepet inn kortet når det fortsatt var aktivert, så kunne det blitt registrert i det minste, slik at kontrolløren kunne se det. Da hadde jeg forstått hvordan det gikk an i første omgang..

 

Jeg har blitt "tatt" i kontroll to ganger tidligere på tog, var lite hyggelige episoder. Stemplet billetten, men klarte å rote den bort i all bagasjen. Var stresset og leitet gjennom flere poser, klær og bag men klarte ikke å finne den. Hun som stemplet den kom også, men det holdt tydeligvis ikke - jeg kunne jo ha gitt den til en annen etterpå o.O Ville ikke forundret meg om de da telte sekundene på reisebilletten

Endret av walkinbalance
Lenke til kommentar

Når kontrollørene scanner kortet ditt kan de se når og hvor det sist ble lest av. De bør være såpass våkne at de vet når transportmiddelet ditt gikk fra holdeplassen du oppgir.

Men man er ikke forpliktet til å validere hver gang man bytter transportmiddel.
Lenke til kommentar

Det er riktig at man ikke er forpliktet til det, men det anbefales fra både Ruter og NSB å alltid validere ved påstigning.

 

Jeg mener å huske at en aktivert billett blir forlenget med ytterligere 30 minutter hvis den valideres på nytt innenfor gyldighetsperioden, nettopp med tanke på overganger og å unngå slike vanskelige situasjoner, men jeg finner ikke noe om det når jeg søker etter den informasjonen nå. Det er eventuelt noe man kan spørre Ruter eller NSB om.

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...