Gå til innhold

California letter på sløret om autobilulykker


Anbefalte innlegg

Hva når valget er mellom å bli påkjørt  bakfra eller krasje med en anen bil i krysset ?

jeg har da ta utgangspunkt i  eksemplet til Simen1.

 

Da kan man jo også spørre om du tro at en bil som står stille virkelig klarer å akselerer  unna før man blir truffet av traileren som ikke klare å stopp 

jeg tro du overvurderer muligheten her ( på lik linje der jeg mente at man kunne ta i mot en løps henger men man gikk langs veien)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva når valget er mellom å bli påkjørt  bakfra eller krasje med en anen bil i krysset ?

jeg har da ta utgangspunkt i eksemplet til Simen1.

Les sitatet ennå en gang, særlig det uthevede. Hvor ofte har du biler foran deg i krysset i en sånn situasjon? Jeg sa ikke noe om hvor fort vogntoget kommer, bare at det ser ut til å kunne treffe deg. Hva gjør du? Lar den treffe eller forsøker å avverge situasjonen så godt som mulig? Hva gjør du når du tukler med radioen og ikke ser hva som snart skjer? Er det greit for deg om datamaskinen berger livet ditt eller vil du fortsatt at den som har bremsepedalen inne skal ha prioritet slik du skrev i innlegg 26?

 

 

Sikker på at du vil ha den regelen der? Hva om du står i et lyskryss og venter på grønt, holder inne bremsa, tukler med radioen og ikke oppdager at det blir grønt, samt vogntoget som kommer i full fart bak deg. Det har selvsagt datamaskinen siden den har 100% oppmerksomhet i alle retninger samtidig og vet nøyaktig når vogntoget bak kjører så fort og er så nært at det begynner å bli fare på ferde. Skal da den som holder inne bremsa prioriteres? Det er det som står i sitatet over her. Problemet er det vanlige, at mennesket ikke har mulighet for 100% opppmerksomhet 100% av tida 360 grader rundt bilen.

og eksemplet med lyskrysset er bare tull

 

ingen som står i et lyskryss skal måtte kjøre bare for hinder å bli påhørt

hvis man blir påkjørt bakfra mens man venter på grønt lys så spiller det ingen rolle om det er automatisk eller manuell kjøring 

bilen skal ikke kjøre på rød

 

påkjørsel kunne like gjerne ha skjedd mens det var andre biler i kysset som hirder den i kjøre ut i krysset

Les sitatet på nytt. Du gikk glipp av det uthevede.

 

Om det skulle være biler i krysset foran deg når du har hatt grønt lys en stund så må man fortsatt ta et valg for å minimere risikoen. Et menneske vil ha konsentrasjonen enten på det i speilet eller det foran bilen. En datamaskin har konsentrasjon begge plasser og kan lynraskt ta en avgjørelse om hva som er smartest.

Lenke til kommentar

kom ikke å dikt opp situasjoner.

du synes vel det er bedre bli påkjørt 2 ganger .eller ( fordi bilen kjøre på rødt )

 

 

Når en bil som kommer bak en annen ikke klarer å stoppe vil de være for seint å akselerere fra 0 til matchfart.

et sammenstøt vil vær uunngåelig, selv for en autonombil 

Lenke til kommentar

Det spørs nå hvor fort bilen kjør er og når man starter å kjøre. En lastebil i 50km/t kan gjøre enorm skade, men en bil kommer veldig fort på i den hastigheten. En autonom bil ser at lastebilen ikke bremser og gir gass tidlig så bilen rekker det. Man kan ikke vente til lastebilen er en halvmeter unna med å gi gass, men gi gass når den er kanskje 50 meter unna. Ett sammenstøt er bare uunngåelig når man gir gass for sent. Ikke om man gir gass så man rekker det. Men du ser kanskje for deg at den autonome bilen gir gass når lastebilen er noen millimeter bak den autonome bilen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...