eaiversen Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 (endret) Hei folkens! Jeg er på jakt etter en enkel portabel løsning jeg kan ha med på tur. Jeg har lommelykter og jaktradio som alle bruker AAA batterier. Det jeg trenger er et solcellepanel (gjerne med en powerbank) som jeg kan tilkoble en batterilader (noe i denne duren: http://batterionline.no/ladere-adaptere/lose-celler/aa-aaa-powerex-mh-c9000-profesjonell-lader-m-lcd-display) med en 12 volt kabel. Er det mulig å få til? De fleste løsningene med solceller er basert på å lade mp3 spillere, mobiler, nettbrett osv. Jeg skal ha en løsning som primært skal brukes til å kunne lade opp AAA batterier på tur. Noen forslag? Endret 19. juni 2015 av eaiversen Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 (endret) Noe slikt du tenker på? http://www.ebay.com/itm/XTAR-VC4-Li-ion-Ni-MH-Battery-Charger-Premium-USB-LCD-Display-Charger-/111682146651?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1a00c6515b Ser det er mange solcelledrevne batteriladere (NiMh/NiCd etc) på ebay men jeg er usikker på kvaliteten på mange av de. Endret 19. juni 2015 av sedsberg Lenke til kommentar
eaiversen Skrevet 19. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2015 Noe slikt du tenker på? http://www.ebay.com/itm/XTAR-VC4-Li-ion-Ni-MH-Battery-Charger-Premium-USB-LCD-Display-Charger-/111682146651?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1a00c6515b Ser det er mange solcelledrevne batteriladere (NiMh/NiCd etc) på ebay men jeg er usikker på kvaliteten på mange av de. Jeg har handlet masse på ebay, og har stort sett bare gode erfaringer. Hvis jeg først skal investere i en slik løsning ønsker jeg noe av kvalitet. Da vil jeg helst handle i Norge hvor jeg vet hva jeg får (ikke billie kopier) og har forbrukerkjøpsloven i bakhånd skulle det være noe galt med produktet. Men det er akkurat noe slikt jeg ser etter ja. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 (endret) Denne skulle vel eigne seg? Goal Zero Guide 10 Plus Adventure Kit solcellelader Lett, (360g), 1200-1500 kr, kan lade 4 AAA Har fengi bra omtale i Tek.no Endret 19. juni 2015 av Vox_populi Lenke til kommentar
eaiversen Skrevet 19. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2015 Denne skulle vel eigne seg? Goal Zero Guide 10 Plus Adventure Kit solcelleladerLett, (360g), 1500 kr, kan lade 4 AAA Har fengi bra omtale i Tek.no Perfekt for det jeg har tenkt å bruke den til! Tusen takk! Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 TS. Hvis du ikke allerede har handlet, ville jeg tenkt meg om. Det er mange år siden, jeg sluttet å bassere meg på oppladbare batterier (i naturen), når en skal være noen dager på tur, eller jakt. En vet aldri om en får ladd opp batteriene. Og de du har med deg oppladd hejmmefra, har etter få dager mistet mesteparten av sin effekt. Kjøp heller vanlige batterier, de er til å stole på. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 20. juni 2015 Del Skrevet 20. juni 2015 TS. Hvis du ikke allerede har handlet, ville jeg tenkt meg om. Det er mange år siden, jeg sluttet å bassere meg på oppladbare batterier (i naturen), når en skal være noen dager på tur, eller jakt. En vet aldri om en får ladd opp batteriene. Og de du har med deg oppladd hejmmefra, har etter få dager mistet mesteparten av sin effekt. Kjøp heller vanlige batterier, de er til å stole på. Moderne ladbare batteri har liten sjølvutladning; dei har 75% kapasitet etter eitt år, så ein jakttur er null problem. Kva meiner du med at ein aldri veit om ein får ladd batteria? Det treng ikkje vere skyfri himmel for at solcelleladaren skal virke. Tek.no skriv: "Når det er overskyet med lett skydekke vil du bare miste ti prosent av effekten, eller 20 prosent hvis det er litt tyngre skyer. Selv under tunge regnbyger mister du typisk bare 50 prosent av ladekapasiteten." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå