Gå til innhold

Ingen arbeidstid i kontrakt, lovlig?


Anbefalte innlegg

Samboeren min har kommet i enn litt kjip situasjon der arbeidsgiver holder på å ansette en person som kommer til å ta over vaktene hennes, jeg gikk rett og sjekket kontrakten hennes og ble forbløffet over det jeg fant under arbeidstid. Der står det noe slik "du har ingen fast arbeidstid, arbeidstid blir satt i arbeidsplass. Normal dag 7,5t, normal uke 37,5t."

 

Så er det virkelig lov å ansette og "låse" personer til stillingen(ref oppsigelsestiden) uten å gi dem noen arbeidstid(fast)? Slik jeg ser det nå kan arbeidsgiver velge å ikke sette hun opp på planen slik at hun blir "arbeidsledig" på dagen uten mulighet for å skaffe seg ny jobb(ref oppsigelsestiden).

 

Så er dette virkelig lov? Skal nevnes at denne bedriften generelt sett driter i AML ift arbeidstid og overtid så jeg er rimelig lei av dem og så kommer dette på toppen!

 

Håper noen kloke hoder kan gi meg innsikt i dette:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeider dem skift siden det står ingen fast arbeidstid, normal dag 7,5 t?Uansett står det jo normal uke er 37,5 timer. Står det noe om stillingsprosent i kontrakten?

Det jobbes forskjellige skift, det er i en butikk. Det står ingen stillingsprosent. Det står dog at hun er fast ansatt, det er en veldig uklar kontrakt..

Lenke til kommentar

 "du har ingen fast arbeidstid, arbeidstid blir satt i arbeidsplass. Normal dag 7,5t, normal uke 37,5t."

Det spørs hvordan man skal tolke dette. Jeg leser det som at hun ikke har fast arbeidstid type 9-17, men skift. Og at gjennomsnitlig arbeidsdag er 7,5t og gjennomsnitlig uke er 37,5t. Dvs 100% stilling.

Lenke til kommentar

Eg ser heller ingen anna måte å tolke dette på enn at arbeidskontrakta seier at ho normalt skal jobbe 7,5 timars arbeidsdagar, 5 dagar i veka, tilsaman 37,5 time. Men at arbeidsgiver forbeholder seg retten til endre tidspunktet for arbeids-start/stopp alt etter når på døgnet det er behov for arbeid.

 

Ved ein eventuell oppsigelse så leser eg det som at arbeidsgiver uansett har forplikta seg til å tilby 37,5 timers arbeidsveke.

 

Den største svakheita er at det ser ut som at det ikkje blir gitt kompansasjon for endra eller forskjøvet arbeidstid. Nå er det ikkje sikkert dette er ein butikk der dette er eit veldig stort problem, men for den ansatte vil det vanligvis være ei større belastning å jobbe seinskiftet, i alle fall om det blir ofte.

Lenke til kommentar

Eg ser heller ingen anna måte å tolke dette på enn at arbeidskontrakta seier at ho normalt skal jobbe 7,5 timars arbeidsdagar, 5 dagar i veka, tilsaman 37,5 time. Men at arbeidsgiver forbeholder seg retten til endre tidspunktet for arbeids-start/stopp alt etter når på døgnet det er behov for arbeid.

 

Ved ein eventuell oppsigelse så leser eg det som at arbeidsgiver uansett har forplikta seg til å tilby 37,5 timers arbeidsveke.

 

Den største svakheita er at det ser ut som at det ikkje blir gitt kompansasjon for endra eller forskjøvet arbeidstid. Nå er det ikkje sikkert dette er ein butikk der dette er eit veldig stort problem, men for den ansatte vil det vanligvis være ei større belastning å jobbe seinskiftet, i alle fall om det blir ofte.

 

Utdraget mitt var en "forenklet" forklaring da jeg ikke hadde kontrakten forran meg, jeg tolket det ikke slik ut i fra det som sto. Skal komme med korrekt forklaring senere så kan dere se om det er jeg som tolker det feil. 

 

For meg virket det som om hun ikke hadde noen konkret arbeidstid men det var forklart hva "normal" arbeidstid er. Mulig dette er nok til å "sikre" henne 37,5 time. Håper på det! 

 

Men som sagt, jeg skal komme med full forklaring når jeg er hjemme og har kontrakt foran meg :) 

Lenke til kommentar

Så lenge det er spesifisert eit antall timar så stiller arbeidstaker svært sterkt for å kreve å få jobbe dei nemnte timane. Når det er rom for tvil om kva som er meint så skal det tolkast til ugunst for den som har skrevet kontrakta, og som er den som har skulda for at kontrakten er uklar.

 

Hadde det berre stått noke liknande som "arbeidstaker har ikke fast arbeidstid, arbeidstiden blir fordelt av arbeidsgiver gjennom vaktplan", så hadde situasjonen vært verre.

Men med slik formulering så må arbeidstakaren ha grunn til å forvente at ein blir tilbudt vanlig 37,5 timars veke.

Lenke til kommentar

Så lenge det er spesifisert eit antall timar så stiller arbeidstaker svært sterkt for å kreve å få jobbe dei nemnte timane. Når det er rom for tvil om kva som er meint så skal det tolkast til ugunst for den som har skrevet kontrakta, og som er den som har skulda for at kontrakten er uklar.

 

Hadde det berre stått noke liknande som "arbeidstaker har ikke fast arbeidstid, arbeidstiden blir fordelt av arbeidsgiver gjennom vaktplan", så hadde situasjonen vært verre.

Men med slik formulering så må arbeidstakaren ha grunn til å forvente at ein blir tilbudt vanlig 37,5 timars veke.

 

Tusen takk for gode svar! Da tolker vi det på den måten :) 

Lenke til kommentar

når man jobber skift kan arbeidsgiver fritt forandre skiftplanen , men det skal gis 14 dager varsel , normalt gjørest dette ved at du får en skift liste hver 14 dag som sier hvilke tider du skal ha , og har du kontrat på 37,5 timer skal du ha dette antallet timer ,men du har ingen styring på når .

sånn sett er det greit det står i kontrakten at det skal være 7,5t dager , elles så kan de sette opp korte og lange dager ut fra behov , si feks du jobber annenhver helg , da kan arbeidsgiver gi deg 2 korte dager for og få 37,5 antallet til og gå opp den uken. ( eller 1 hel dag fri )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...