AnonymDiskusjon Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Hei! Er litt fortvilet og håper noen her kan hjelpe meg som kanskje har opplevd noe liknende. Hørte en rar lyd plutselig når jeg satt på pcen istad, som om det var noe som "falt" fra taket ned på gulvet, men jeg så ingenting rundt meg umiddelbart, så jeg bestemte meg for å gå rundt i rommet og undersøke litt fordi jeg hørte den lyden veldig tydelig. Fort fant jeg ut at det var et levende insekt ved siden av bokhyllen min, det var ganske stort også, kanskje 1 cm langt. Jeg aner ikke hvor det kan ha kommet fra, jeg har ingen hull i taket på rommet mitt eller noe. Aner heller ikke hva slags insekt dette er? Legger ved noen bilder jeg tok, kanskje noen kan hjelpe meg? Hadde satt veldig stor pris på det. Jeg bor i 4. etasje i en blokk(øverste etasje) så hvordan et så stort insekt kan ha kommet seg inn aner jeg ikke. Anonymous poster hash: a4590...a38 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2015 Beklager, postet i feil kategori ved et uhell.. Anonymous poster hash: a4590...a38 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Den indre entomologen i meg sier at det der er en melbille. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2015 Den indre entomologen i meg sier at det der er en melbille. En melbille? Er den farlig? Hvorfor tror du det er en melbille? Takk for svar! Anonymous poster hash: a4590...a38 Lenke til kommentar
G Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 (endret) Kan det være en fleskebille? Kvaliteten på fotoet ditt avdekker kanskje ikke den litt annerledes fargede bakenden på billen? https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=fleskebille Husker at det hang et fenalår i noen måneder i huset til foreldrene mine. Også en dag oppdaget vi at det var fullstendig dekket av fleskebiller. I noen tiår etterpå så finner man nå dette innsektet i hele huset. Til og med på kryploftet, og i kjelleren. Svært vanskelig å bli kvitt utysket. Og jeg har flyttet ut for lenge siden. Plutselig fant jeg en slik fleskebille i inngangspartiet i leiligheten jeg bor i for tiden. For noen dager siden bare.. Og jeg har hatt med flyttesaker på tre forskjellige bostedsadresser siden jeg bodde hjemme hos foreldrene. Det er ganske rått og tenke på hvor penetrerende dette innsektet har vært for min del. Ellers har jeg ikke sett flere slike der jeg bor nå. Men, har vel tilgode å rydde litt opp og rengjøre for å kanskje finne svaret på det. Vi får vel se dette an. Om det er melbille, så ville jeg tatt det med ro, så sant du ikke har masse fukt liggende innendørs. Melbiller elsker fuktige miljø. Fleskebiller tåler godt tørre miljø, er ihvertfall min erfaring. Har aldri sett særlig mange melbiller innendørs på noen som helst av adressene jeg har bodd på, så langt. Endret 19. juni 2015 av G Lenke til kommentar
Zash Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Naa hadde jeg skrevet en lang post, men klarte selvfølgelig aa miste den.Melbiller er det mest vanlige skadedyret i norske husholdinger.Mer info om den her: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6489&Main_6157=6263:0:25,5999:1:0:0:::0:0&MainContent_6263=6489:0:25,6007:1:0:0:::0:0&Content_6489=6430:55846::1:6229:22:::0:0De lever av tørre matvarer som frokostblandinger og mel, og finner derfor mat paa alle kjøkken.Se litt mer info paa disse to linkene. http://www.dinside.no/788821/de-bor-i-matskapet-ditt http://www.kk.no/livsstil/har-du-sjekket-kj%C3%B8kkenskapet-i-det-siste-25040 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Til G, jeg vurderte fleskeklanner jeg og, men de blir ikke like store som de sorte melbillene, og jeg tror at fargen skulle vaert mulig aa se paa bildene til TS.Baade fleskekanner og sorte melbiller kan fly.Dog kan nok TS bekrefte / avkrefte dette: Er billen ensfarget, eller har den en lysere del, som denne: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6489&Main_6157=6263:0:25,5999:1:0:0:::0:0&MainContent_6263=6489:0:25,6007:1:0:0:::0:0&Content_6489=6430:55863::1:6229:17:::0:0 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2015 Kan det være en fleskebille? Kvaliteten på fotoet ditt avdekker kanskje ikke den litt annerledes fargede bakenden på billen? https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=fleskebille Husker at det hang et fenalår i noen måneder i huset til foreldrene mine. Også en dag oppdaget vi at det var fullstendig dekket av fleskebiller. I noen tiår etterpå så finner man nå dette innsektet i hele huset. Til og med på kryploftet, og i kjelleren. Svært vanskelig å bli kvitt utysket. Og jeg har flyttet ut for lenge siden. Plutselig fant jeg en slik fleskebille i inngangspartiet i leiligheten jeg bor i for tiden. For noen dager siden bare.. Og jeg har hatt med flyttesaker på tre forskjellige bostedsadresser siden jeg bodde hjemme hos foreldrene. Det er ganske rått og tenke på hvor penetrerende dette innsektet har vært for min del. Ellers har jeg ikke sett flere slike der jeg bor nå. Men, har vel tilgode å rydde litt opp og rengjøre for å kanskje finne svaret på det. Vi får vel se dette an. Om det er melbille, så ville jeg tatt det med ro, så sant du ikke har masse fukt liggende innendørs. Melbiller elsker fuktige miljø. Fleskebiller tåler godt tørre miljø, er ihvertfall min erfaring. Har aldri sett særlig mange melbiller innendørs på noen som helst av adressene jeg har bodd på, så langt. Det så ikke ut som en fleskebille da vi ikke har noe kjøttvarer andre steder enn i fryser og kjøleskap og den liknet mer på en melbille som du sier. Den var heltfarget. Men jeg forstår ikke hvorfor den var på mitt rom, som ikke har noen tilknytning til kjøkkenet? Bokhyllen jeg fant den ved finn jeg satt opp for 2 dager siden? kan det være at den har kommet innefra bokhyllen? Syns det er veldig rart, da bokhyllen aldri har vært i nærheten av mat en gang.. Anonymous poster hash: a4590...a38 Lenke til kommentar
G Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Er det på kysten at Dinside.no mener at vi har tropeklima? Jeg bor på vestlandet og synes det er kaldt, vindfullt og ekkelt regn. Skulle ønske været var annerledes, for ellers er naturen har kjempefin. Sitat fra den Dinside-lenken din Zash: Fleskeklanneren er mest aktiv på våren, men ellers er de andre skadedyrene som går i maten vår, mer helårsdyr. De lever i et årstidsløst miljø, med tropetemperaturer året rundt.- Det har kommet flere matvareskadedyr, som følge av helårsoppvarming med tropeklima året rundt, og som følge av globaliseringen. Den brunsvarte melbillen kom til Norge i 1943, og det er stadig nye arter som kommer. Det har blitt flerearter, men ikke nødvendigvis flere individer, sier Ottesen. Jeg tror at det generelt sett er midre skadedyr enn tidligere, sier forskeren. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Kanskje den bare var paa flygetur?Vet ikke om du bor alene eller sammen med foreldre, men du/dere bør kanskje ta en gjennomgang av tørrvarene paa kjøkkenet. Lite digg hvis du skal ha frokostblanding, og det ramler ut en haug med melbiller/mellarver... Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2015 Naa hadde jeg skrevet en lang post, men klarte selvfølgelig aa miste den. Melbiller er det mest vanlige skadedyret i norske husholdinger. Mer info om den her: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6489&Main_6157=6263:0:25,5999:1:0:0:::0:0&MainContent_6263=6489:0:25,6007:1:0:0:::0:0&Content_6489=6430:55846::1:6229:22:::0:0 De lever av tørre matvarer som frokostblandinger og mel, og finner derfor mat paa alle kjøkken. Se litt mer info paa disse to linkene. http://www.dinside.no/788821/de-bor-i-matskapet-ditt http://www.kk.no/livsstil/har-du-sjekket-kj%C3%B8kkenskapet-i-det-siste-25040 Til G, jeg vurderte fleskeklanner jeg og, men de blir ikke like store som de sorte melbillene, og jeg tror at fargen skulle vaert mulig aa se paa bildene til TS. Baade fleskekanner og sorte melbiller kan fly. Dog kan nok TS bekrefte / avkrefte dette: Er billen ensfarget, eller har den en lysere del, som denne: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6489&Main_6157=6263:0:25,5999:1:0:0:::0:0&MainContent_6263=6489:0:25,6007:1:0:0:::0:0&Content_6489=6430:55863::1:6229:17:::0:0 Takk for linkene, har sett mer på det. Har også zoomet inn på bildene jeg tok og den ser helt ensfarget ut, det er også sånn jeg husker den når jeg fant den. Er det antakelig en melbille da? Jeg klarer bare ikke å forstå hvor den kom fra og hva den gjorde på rommet mitt, som ikke har noe mat eller er tilknyttet kjøkkenet? Anonymous poster hash: a4590...a38 Lenke til kommentar
G Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Det så ikke ut som en fleskebille da vi ikke har noe kjøttvarer andre steder enn i fryser og kjøleskap og den liknet mer på en melbille som du sier. Den var heltfarget. Men jeg forstår ikke hvorfor den var på mitt rom, som ikke har noen tilknytning til kjøkkenet? Bokhyllen jeg fant den ved finn jeg satt opp for 2 dager siden? kan det være at den har kommet innefra bokhyllen? Syns det er veldig rart, da bokhyllen aldri har vært i nærheten av mat en gang.. Anonymous poster hash: a4590...a38 Det er nettopp det. Disse dyrene har vinger. Fleskebiller blir du omtrent aldri kvitt, om du ikke forsøker med noe systematisk opplegg. Det kan jeg love deg. Hos foreldrene mine sitt hus så startet det på et fenalår. Men, om du leser artikkellenkene som ble servert her inne, så ser du at de stortrives selv på tørre matvarer som mel for eksempel. De er seiglivede, og kan klare seg svært svært lenge uten mat ser det ut til. De er betydelig mindre i størrelser enn melbiller. Og før du vet ordet av det, så finner du en ensom fleskebille som har tatt bolig i en eske nedpakkede klær f.eks. Selv om esken er helt tørr. Fleskebiller penetrerer alt du eier, og det behøver ikke være mattilgang på en stund, eller fuktighet for at de skal overleve. Hvordan og hvor ofte de søker ut etter mat og vann har jeg overhode ikke greie på. Lenke til kommentar
G Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Kanskje den bare var paa flygetur? Vet ikke om du bor alene eller sammen med foreldre, men du/dere bør kanskje ta en gjennomgang av tørrvarene paa kjøkkenet. Lite digg hvis du skal ha frokostblanding, og det ramler ut en haug med melbiller/mellarver... Enig i det. Tror tørrvarene foreløpig er sikre. Men, denne billen har jeg stor stor respekt for. Den kan dukke opp når som helst. Men heldigvis gjør de nok lite skade på annet enn matvarene dine. Så sånn sett så kan en storgjennomgang og opprydding på matsiden være fornuftig innimellom. Også med hensyn på at varene ikke har harsknet. Så det er en smart ting å foreta seg. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Er det på kysten at Dinside.no mener at vi har tropeklima? Jeg bor på vestlandet og synes det er kaldt, vindfullt og ekkelt regn. Skulle ønske været var annerledes, for ellers er naturen har kjempefin. Utenfor Bergen har vi stabilt 20 grader aaret gjennom...! Neida, fra spøk til revolver: Inne i huset mitt er det stabilt 20 grader, og veldig aarstidsløst! Fra Folkehelseinstituttet sin side: Stor melbille lever utendørs i Norge nord til Trøndelag. På varme sommerkvelder flyr den gjerne og kommer da av og til inn gjennom vinduer. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2015 Kanskje den bare var paa flygetur? Vet ikke om du bor alene eller sammen med foreldre, men du/dere bør kanskje ta en gjennomgang av tørrvarene paa kjøkkenet. Lite digg hvis du skal ha frokostblanding, og det ramler ut en haug med melbiller/mellarver... Ja, kanskje.. Kan den fly? Men hørtes mer ut som den "falt" rett ned hvis du skjønner? Jeg satt å så på tv på pcen og jeg hørte den veldig tydelig. Flyttet inn i denne leiligheten for 1 år siden og det er første gang jeg ser en slik en her.. ble litt fortvilet nå. Leiligheten er helt nyoppusset. Vi har revet vegger og satt opp nye, byttet gulv osv og ikke sett noen insekter noen steder. Men skal sjekke kjøkkenet som du sier, kanskje de kommer derfra. Anonymous poster hash: a4590...a38 Lenke til kommentar
G Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Jeg har heldigvis en del edderkopper i hjemme mitt. Men jeg vet lite om hvor mange jeg har svelget mens jeg sover. Heldigvis. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2015 Er det på kysten at Dinside.no mener at vi har tropeklima? Jeg bor på vestlandet og synes det er kaldt, vindfullt og ekkelt regn. Skulle ønske været var annerledes, for ellers er naturen har kjempefin. Utenfor Bergen har vi stabilt 20 grader aaret gjennom...! Neida, fra spøk til revolver: Inne i huset mitt er det stabilt 20 grader, og veldig aarstidsløst! Fra Folkehelseinstituttet sin side: Stor melbille lever utendørs i Norge nord til Trøndelag. På varme sommerkvelder flyr den gjerne og kommer da av og til inn gjennom vinduer. Aha, gjennom vinduer.. det kan forklare mysteriet hvor den kom fra.. et eller annet vindu er åpent i leiligheten nærmest hele døgnet. Men flyr den virkelig så høyt? 4. etasje, det er en del meter over bakken.. Anonymous poster hash: a4590...a38 Lenke til kommentar
G Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Kanskje den bare var paa flygetur? Vet ikke om du bor alene eller sammen med foreldre, men du/dere bør kanskje ta en gjennomgang av tørrvarene paa kjøkkenet. Lite digg hvis du skal ha frokostblanding, og det ramler ut en haug med melbiller/mellarver... Ja, kanskje.. Kan den fly? Men hørtes mer ut som den "falt" rett ned hvis du skjønner? Jeg satt å så på tv på pcen og jeg hørte den veldig tydelig. Flyttet inn i denne leiligheten for 1 år siden og det er første gang jeg ser en slik en her.. ble litt fortvilet nå. Leiligheten er helt nyoppusset. Vi har revet vegger og satt opp nye, byttet gulv osv og ikke sett noen insekter noen steder. Men skal sjekke kjøkkenet som du sier, kanskje de kommer derfra. Anonymous poster hash: a4590...a38 Begge billene vi omtaler her så langt har vinger ja. Tipper de kan fly da. http://www.osloskadedyr.no/skadedyr-i-norge/biller/fleskeklanner/ De er rimelig ufarlige innsekter. Men, det er alltid litt småekkelt for en del av oss å se innsekter. Fleskebillen klatrer nok en del, men den flyr også. At den faller ned betyr jo bare at den mistet fotfestet av å klatre opp ned. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Innsekter flyr høyt! http://illvit.no/naturen/zoologi/hvor-hoeyt-kan-insektene-fly Lenke til kommentar
G Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Er det på kysten at Dinside.no mener at vi har tropeklima? Jeg bor på vestlandet og synes det er kaldt, vindfullt og ekkelt regn. Skulle ønske været var annerledes, for ellers er naturen har kjempefin. Utenfor Bergen har vi stabilt 20 grader aaret gjennom...! Neida, fra spøk til revolver: Inne i huset mitt er det stabilt 20 grader, og veldig aarstidsløst! Fra Folkehelseinstituttet sin side: Stor melbille lever utendørs i Norge nord til Trøndelag. På varme sommerkvelder flyr den gjerne og kommer da av og til inn gjennom vinduer. Aha, gjennom vinduer.. det kan forklare mysteriet hvor den kom fra.. et eller annet vindu er åpent i leiligheten nærmest hele døgnet. Men flyr den virkelig så høyt? 4. etasje, det er en del meter over bakken.. Anonymous poster hash: a4590...a38 Et sted jeg bodde tidligere var i 8. etasje. Og på balkongen så hadde jeg potteplanter. Der kom det bevingede plantelus. Husk at man kan ha sterk vind noen tider på året. Så man finner også innsekter i utrolige høyder man ikke kunne tenket seg at de skulle finnes. https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=highest%20altitude%20insect Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå