Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bør jeg koble en Brannmur maskin igjennom Routermodem eller direkte til PC?

Anbefalte innlegg

Hei. Har en PC her som jeg lurte litt på om jeg skulle bruke som Brannmur. Maskina tror jeg ikke blir brukt uannsett, så det går nok greit. Det er greit med minne på den også. Planen var og enten bruke Pfsense eller iPfire. Kunne kanskje prøvd meg på OpenBSD også, men den kan bli litt kinki tror jeg. Jeg vet ikke helt enda. Må få sjekka maskina først.

Det jeg lurer på er: Er det lurest å koble til Brannmurmaskina direkte til maskina/maskinene eller kan jeg koble den til Routermodemet? Hvis jeg må koble den direkte til maskina/maskinene, så må jeg ha flere Nettverkskort i PC`ene mine.

Hilsen. wil.

Endret av wil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

isp modem <-> brannmur <-> switch
                       <-> ap

(Og ja, få tak i et modem fra ISP og ikke den modem+router+ap driten de leverer)

Forøvrig er pfSense basert på FreeBSD så en må alltid sjekke at maskinvare er kompatibel med OS i bunn. Btw; Intel NIC anbefales.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hmmmm. Er vel ikke mulig å bytte ut det Routermodemet levrandøren har. Jeg er usikker på om GET bare har Routermodem. CanalDigital hadde modem bare og jeg brukte router utenom, men så fikk jeg jo Routermodem fra GET og da må Routermodemet Bridges for å koble på min egen Router.

Det var derfor jeg tenkte å sette opp en Routermaskin. Men da må jeg jo ha et ekstra nettverkskort på Brannmurmaskina i tillegg til det integrerte da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

GET kan levere et helt ok Cisco modem  (de med > 50mbit linje fikk ihverfall det tidligere). Unngå den håpløse PVR greia deres... sånt egner seg kun for TV.

Brannmuren bør helst ha et NIC for hvert nett, ja. (....VLAN er for pyser, tjihi).

Lenke til kommentar

Jeg må inrømme at jeg ble ikke særlig fornøyd når jeg fikk Routermodem. Kunne mer enn gjerne tenkt meg å brukt min egen router, men så har jeg jo den GET Boxen også da, så da må jeg vel ha Routermodemet da eller kan man koble GET Boxen på Router tro? Det går vel ikke det vil jeg tro eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...