Gå til innhold

hva skjer med mp3'n på kazaa?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kanskje du er en av de få som er så innbitte fanatisk opptatte av å ikke betale en krone (jeg mener det ikke frekt!  ) at du orker å laste ned på nytt og på nytt og på nytt. Men noen som er relativt ferske på pc og kazaa gidder neppe bruke mye tid på å lete videre. Og dette er det store flertallet av brukerne der. Jeg tror strategien funker relativt bra.

Innbitt fanatisk opptatt av å ikke betale, er jeg absolutt ikke. Kjøper en god del musikk i platesjapper. Problemet er bare at mange platesjapper i Norge er pil råtne, og bare selger listefyll. Mye av den musikken jeg er ute etter, finnes rett og slett ikke i butikkene, bare i noen lugubre nettbutikker som krever visa, uten å ha https.

Derfor er det greit å ha muligheten til å kunne laste ned fra nettet.

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen jurist, bare for å ha sagt det, men det er vel ca like "ulovlig" som å ta opp fra radio til kassett (slik alle gjorde før i "gamledager") eller å ta opp fra TV til video... Mao ikke noe man til nå har blitt rettsforfulgt for i Norge. Dette fordrer selvsagt at man kun gjør dette til personlig bruk og ikke kopierer for å selge og tjene på det. Da blir det straks en annen sak.

Ellers føyer jo dette seg fint inn i tidligere saker fra Kazaa... er ikke bare mp3 filer der som er fake!

Lenke til kommentar
Først stjeler man, så klager og syter man. Godt gjort, godt gjort.

skjønner ingen ting av hva du sier. stjeler??

Du tar (her kopierer du) noe du ikke har rett til.

Om plateselskapene er noen svin som ikke gir artistene det de fortjener, og som overpriser produktene, er en annen diskusjon - men man kan ikke velge når man vil følge loven!

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg noen jurist, bare for å ha sagt det, men det er vel ca like "ulovlig" som å ta opp fra radio til kassett (slik alle gjorde før i "gamledager") eller å ta opp fra TV til video... Mao ikke noe man til nå har blitt rettsforfulgt for i Norge. Dette fordrer selvsagt at man kun gjør dette til personlig bruk og ikke kopierer for å selge og tjene på det. Da blir det straks en annen sak.

Nå er nå engang det å ta opp fra radio og tv til eget bruk helt lovlig. Akkurat som det å laste ned fra p2p programmer. Utrolig hvordan plate- og filmselskaper greier å manipulere folk egentlig.

Lenke til kommentar

For å komme inn på emnet igjen.

Jeg er ganske sikker på at platebransjen, eller deres medhjelpere, er ansvarlige for denne spredningen av falske musikkfiler.

En kamerat av meg (ja, faktisk :-) ) prøvde å laste ned den nye plata til en gruppe. Av de 14 sangene han lastet ned, var 2 ekte. De resterende var 30 sekunder av tittelsporet kjørt i loop i variabel lengde (så filene skulle få forskjellig størrelse i MB og tid).

Ingen som ikke kjemper for plateselskapenes rettigheter gidder å legge ut slik.

Det er også mange sløve folk på Kaaza-nettverket som enten a) ikke gidder å sjekke musikkfilene og/eller b) når de finner en fil som er falsk, gidder de ikke å slette den og/eller c) lar musikkfilene være der så de får mer å dele.

Her har f.eks WinMX mye bedre prosentandel med ekte musikk. Tidligere nevnte venn prøvde WinMX like etter flausen med Kaaza, og alle filene han fikk tak i her var ekte (tror han fikk tak i alle til slutt). De har vel ikke like mange brukere som kaaza, men det kommer de til å få om dette nye kaaza-fenomenet fortsetter.

DC++ synes jeg i mange tilfeller er litt tungt. Bruker dette (og diverse andre P2P klienter til nedlasting av lovlige filer).

Lenke til kommentar
Kanskje du er en av de få som er så innbitte fanatisk opptatte av å ikke betale en krone (jeg mener det ikke frekt!  ) at du orker å laste ned på nytt og på nytt og på nytt. Men noen som er relativt ferske på pc og kazaa gidder neppe bruke mye tid på å lete videre. Og dette er det store flertallet av brukerne der. Jeg tror strategien funker relativt bra.

Innbitt fanatisk opptatt av å ikke betale, er jeg absolutt ikke. Kjøper en god del musikk i platesjapper. Problemet er bare at mange platesjapper i Norge er pil råtne, og bare selger listefyll. Mye av den musikken jeg er ute etter, finnes rett og slett ikke i butikkene, bare i noen lugubre nettbutikker som krever visa, uten å ha https.

Derfor er det greit å ha muligheten til å kunne laste ned fra nettet.

mvh

Pantera

Jeg er enig med platebramsjen i at det er "dumt" at folk lett kan piratkopiere musikken deres, men som en eller annen artist sa når platebransjen klaget på lavere salg: Har det blitt laget noe bra i det siste da? At folk lager album med EN brukbar låt og resten søppel er jo et kjent fenomen, og sannsynligvis også årsaken til at "absolute music" og "mcmusic" osv selger såpass bra.

Det er et vesentlig poeng at de fleste platebutikkene stort sett bare har listefyll, med litt spesielle interesser så er det ikke mye å fine i butikkene nei... I tillegg må det nevnes at jeg og mange med meg har kjøpt en del plater etter å ha funnet artister man aldri har hørt om som mp3, filer som gjerne ligger sammen med musikk man liker hos andre, så tar man sjans på å laste ned, og så viser det seg at det er dritbra. Men prøv å finne det i butikken i Norge, nei det er ikke så lett...

Det er et grunnleggende problem at hele distribusjonsprosessen på plater er "feil" etter dagens standard, det er for mange ledd fra artist til sluttbruker, derfor blir det også kostbart.

Når det gjelder kopibeskyttelse av CD'er så er det meste patetiske forsøk som flopper totalt. Med tanke på at enkelte systemer gjerne vraker dyre spillere eller ikke funker i det hele tatt så burde de bare la vær.

Biffo

Lenke til kommentar

biffo: Du har noen gode poeng i det du skriver. Men du bommer litt også.

Det du nevner med dårligere kvalitet på musikken som lages nå, det er jo strengt tatt noe du bør ta på din egen kappe. Jeg for min del synes det kommer utrolig mye bra musikk om dagen, det gjelder bare å være velorientert.

At noen her ser ut til å ha Statoil eller Posten som sin hovedkilde for innkjøp av ny musikk er jo også strengt tatt deres egen feil, det er stort sett mulig å skaffe det du ønsker via rett butikk. Bor dere i grisgrendte strøk så benytt dere av nettbutikker!

Jeg er forøvrig klar over det elendige utvalget noen skamløse platesjapper tilbyr rundt om i det ganske land, men skjær ikke alle over en kam av den grunn.

Forøvrig, jeg laster ned en del musikk selv. Det er en glimrende måte å oppdage ny musikk på, man må bare ha et bevisst forhold til det å laste ned musikk.

(PS: Hva hører dere på, dere som ikke har sjangs til å finne musikken deres til salgs i Norge?)

Lenke til kommentar

Syntes personlig det er litt merkerlig med denne hippie filosofien når det gjelder piratkopiering. Man sitter der med cola`n i den ene hånda og harddisken full av

musikk som andre har slitt lenge -ofte et helt liv med personlig og musikalsk erfaring for å kunne lage, og så lirer man av seg et par kvasi-filosofiske betrakninger om hvor bad-ass platebransjen er og så skal det plutselig være etisk riktig å laste ned filer på limewire/kaaza++

Ikke personlig, mer en generell betrakning :shrug:

Lenke til kommentar

Plateindustrien velger helt feil strategi når det gjelder internett. De skulle forlengst hatt systemer der man kunne kjøpe musikk på nettet. I stedet har antageligvis brukt milliarder på tåpelige sperrer på cdene, som ikke funker. De har fått opp systemer nå, men det det er nå en del år siden Napster kom og revolusjonerte måten folk bruker musikk på.

Når jeg kjøper en cd vil jeg bruke den hvor jeg vil. RIAA skal ikke bestemme om jeg skal spille den av i bilen eller ikke, om jeg skal kunne sitte foran pcen å høre på den eller lage mp3 av den for å bruke den på en bærbar mp3 spiller. Når jeg ikke kan det så blir det faktisk enklere for meg å laste ned musikken på nettet, gratis til og med...

Platesalget har visst sunket et par % de siste årene. Jeg er ganske sikker på at om RIAA hadde droppet kopibeskyttelsene, og heller brukt pengene på å lage gode løsninger der man kunne kjøpt og lastet ned musikk over nettet, så hadde platesalget økt, ikke sunket.

Lenke til kommentar

Det er helt feil å sammenligne dette med å stjele. Stjeling medfører et direkte tap for butikken, det gjør ikke nedlastingen. 99% av musikken som lastes ned ville aldri ha blitt kjøpt uansett. Ikke at dette gjør det mer eller mindre lovlig, men det medfører iallefall ikke noe direkte tap for noen...

Lenke til kommentar

Jeg sluttet å kjøpe musikk da jeg fant ftp, audiogalaxy, winmx o.l.

Platebransjen er grådige. Har støttet dem i 25 år men nå er det nok.

Vet dere at 99cent pr sang som du laster ned fra ITUNES går rett i lommen på RIAA, apple får ikke et øre. Griskhet, og uten vilje til å være med å gå nye veier.

Hvem gidder å tilbringe time etter time i en butikk for å høre ny musikk.... ikke jeg.

En god nedlastingsløsning/streaming fra musikkbransjen der de virkelige distribusjoneskostnadene ble fratrukket i prisen. Jeg gidder heller ikke være med til å betale for 100 mill. markedsføring av Brittney Spears når jeg skal ha musikk.

Lenke til kommentar
Platesalget har visst sunket et par % de siste årene.

RIAA klager over det ja. Platesalget er gått ned et par prosent. Fortjenestene, derimot, går marginalt OPP. Og det aller viktigste å huske på her, er at det faktisk ble lansert 7% ferre (hvis jeg husker riktig) CD'er i 2002 enn i 2001. At salget da går litt ned, er jo ikke overraskende.

(Disclaimer: Dette er bare noe jeg har hørt - kan ikke bekrefte om det er sant).

Endret av gspr
Lenke til kommentar

så iogmed at det finnes rasshøl i platebransjen, så skal ikke artistene få betalt?

Hvor mange prosent av utgivelsene er kopisperra? er låtene du laster utvalgt

ettersom hvorhvidt de egentlig har kopisperre i butikken?

Det går ikke an å være 10% anarkist, enten er du anarkist og kan stå for en slik holdning , hvis ikke så er det vel bedre å være ærlig si "jeg gir egentlig fullstendig f*** i artistene, det her dreier seg om å bruke teknologien for at JEG skal ha den feteste musikken gratis.

Endret av nvanrekurb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...