Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilke rettigheter har vi når bilverkstedet "lurte" oss?


Fru Bil

Anbefalte innlegg

I vinter fikk vi litt trøbbel med stasjonsvogna vår, og satte den på verksted. De søkte via datsystem (siden en er så ny), men fant ikke feilen. Et par dager etter at vi fikk den tilbake, blinket et par varsellamper, som indikerte feil. Ny runde på verkstedet, hvor da det ble antydet at det var turboen som måtte skiftes. Okei, ny time og bytte av turbo ble gjort. Til den nette sum av 15 lapper, som vi fremdeles nedbetaler. Men var bilen som ny? Nei... Samme greia igjen! Ny time, og da ble det skiftet en slange, og dermed var bilen god som gull. Denne slangen kostet sikkert bare noen hundrelapper, men vi fikk det gratis fordi vi krevde det mtp at turboen ikke var årsaken.

 

Spørsmålet mitt er: har vi noe mulighet for å klage på at verkstedet tok feil ang. turboen, og slippe å betale for den? 15 k er ganske mye... (og ja, vi kunne kjøpt billigere turbo på internett osv. osv., ikke kom med lekse :huh: Det er lett å være etterpåklok! :) ).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok ikke det er så mye å gjøre med nå desverre :/

Det er en del av dette med nyere bil der man innimellom må eliminere mulige feil før man finner feilen.

Ikke et ukjent problem dette, men du kan jo kanskje si at de begynte å "prøve" i feil ende..

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til mulighetene, men om dere ikke har økonomi til slike store uforutsette utgifter(ref dere betaler enda) vil jeg på det sterkeste anbefale å oppgradere til best mulig forsikring. Da ville dere sluppet unna med egenandel i dette tilfellet(sannsynligvis). Det er en liten ekstra utgift pr måned om dere sammenligner med kostnad når uhellet først er ute:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvilken bil er dette, og hvor gammel er den? Når kjøpte dere den, og av hvem (privat eller forhandler)? Er dette noe som burde vært dekket av reklamasjonsretten? Selv om bilen ikke har 5 års garanti, har den ved forbrukerkjøp 5 års reklamasjonsrett, og dette gjelder også dersom den ble kjøpt brukt fra forhandler. M.a.o.: Kjøper man en 4 år gammel bil fra forhandler, har man ihht forbrukerkjøpsloven 5 års reklamasjonsrett på den, og ev. bruktbilgaranti (og/eller gjenværende nybilgaranti) kommer i tillegg. 

Lenke til kommentar

Det er et kjent problem at mange blir svindlet på verksted og grunnen til at mange krever å få de defekte delene levert med bilen etter service. Spm blir hva som utløste feilen, turboen eller slangen. Først bør du avklare det som zanta skriver over, deretter bruke hardere lut overfor verkstedet.

 

Min lignende erfaring: vindusviskere på en eldre bil stoppet, Snap-Drive mente det var stanga mellom viskerbladene som måtte byttes til en sum av over 5000. Samme problem oppstod senere, jeg dro til skrotnissen og kjøpte en brukt viskermotor og problemet var løst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For alt vi vet kan det jo være tilfelle at både turbo og slange var defekt, og at reparasjonen er begrunnet. Jeg tror forøvrig ikke at det er mange som blir svindlet på verksted, de aller fleste er seriøse og vil beholde et godt rykte. Årsaken til at jeg nevner forbrukerkjøpslovens rettigheter er at denne ofte blir "glemt" av både bileier og verkstedet. Dersom man mener at en mangel skal dekkes som reklamasjon, er det viktig at kravet rettes på en tydelig måte til verkstedet.

Lenke til kommentar

Problemet her blir å bevise at turboen ikke var defekt. Hadde du hatt den gamle satt inn og bilen fungerte uten problemer, så ville jeg påstått at du bare skal betale for siste reperasjon, dvs trolig få penger igjen. Men dette får du ikke sjekket eller bevist, så det blir veldig vanskelig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...