Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Importkalkulator

Anbefalte innlegg

Jeg er forvirret, jeg gikk inn på både det norske og det svenske Volvo sin side for å "bygg" din bil.

1. Bilen er altså MYE MYE dyrere å importere fra Sverige enn å kjøpe en i Norge?

2. Beregningen nedenfor får jeg ingenting til å stemme, rare utregninger kalkulator gjør.

Se her:

import.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hvor mye dyrere? 

2. Hvilke utregninger er merkelig? 

Du ser innkjøp prisen !! 300.000 kroner koster den i sverige, den har jeg tatt med i kalkulator som du ser.

Totalpris for dette kjøretøyet blir da 495.857 kroner. med andre ord:

495 857,46 - 300.000 = 195.587 kroner.

Hvis jeg skulle ha kjøpt denne i Norge så ville det koste meg ca. 374 800 kroner.

Samme oppsett (Mer eller mindre, den svenske versoner er litt annerledes enn norske i "bygg" din bil)

Men i prinsippet samme motor, r-design og T3 150 hester.

Såå, 496 tusen vs 374 tusen, med andre ord: ca. 22 tusen mer.

Trodde det var sånn at det alltid skal være LITT billigere å importere biler enn å kjøpe den i Norge.

Dessuten syns jeg kalkulator oppgir rare tall som ikke går opp i opp med totalprisen.

Lenke til kommentar

For å ta det siste først: 1 svensk krone er ikke det samme som en norsk krone. 300 000 SEK er ca 287 000 norske. 

495 857,46 - 287 000 = 208 857,46. De siste 6000 kommer nok fra variasjon i valutaen (er tross alt bare 2 %). 

Og til det første, er bilen i Sverige med eller uten svensk moms? Jeg tipper at prisen er med. Usikker på hvordan det fungerer, men den kan du muligens trekke fra? Det er uansett 25% moms på biler i Sverige. 300 000 / 1.25 = 240 000. Da blir bilen 57 000 NOK billigere, og du slipper ~15 000 i moms, så der er ~72 000 spart.. 

Da er bilen nede i "bare" 60 000 dyrere i Sverige enn i Norge. 

Dagene da det var stort å spare på å importere biler, var da den norske kronen var sterk, og de andre var svake! For eksempel hvis 1 NOK var verdt 0.8 SEK, da hadde bilen kostet en del tusen mindre! 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...