Garrian Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Hei Jeg har en feil med motoren på min audi a4 2006 2.0tdi. Først var det en dyse som ga seg. Jeg kjørte litt, men minimalt med bilen, da på 3 av 4 sylindere. Når dysen ble byttet, kom det en bankelyd, motoren var tom for olje og samme symptomene som på denne filmen jeg fant på YouTube. Hva kan dette være? Film https://youtu.be/0e5dQa7fFIU Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Hvis den har vært kjørt uten olje kan det være god, gammeldags rådebank. Lenke til kommentar
Garrian Skrevet 18. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2015 Hvis den har vært kjørt uten olje kan det være god, gammeldags rådebank. Ikke helt utenkelig, men antar at det har skjedd noe i forbindels med at den ble kjørt på 3 av 4 sylindere. Muligens en stempelring? Hvorfor kommer det eksos ut oljepåfyllingen som følge av rådebank? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Brent/ødelagt eksosventil? 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 (endret) Eksosen kommer nok heller av gåene stempelringer. Edit: Eller det Jarmo skrev. Endret 18. juni 2015 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Brent eksosventil burde vel ikke føre eksos over i veivhuset med mindre det samtidig er feil med stempelringer? Tenker dere da at den kommer gjennom innsug og veivhusventilasjon? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Hvis du ser videoen så trykkes avgassen ut i samme takt som motoren går. Ventilsete eller foring eller noe annet som lekker til toppen. og veivhusventilasjon Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Mener å huske at for ørten år siden fikk jeg en eksosventil ødelagt, med bøyd ventilstamme og ødelagt ventilforing. Hvis jeg husker helt riktig så da kom gass inn i toppen. Men for all del, kan jo være noe annet også i dette tilfelle. TS, ta kompresjons-test av sylindere Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 (endret) På nyere Diesel kommer ofte eksosen ut i olja pga defekte dysepakninger. De sitter å tetter mellom dyse og forbrenningskammeret. Det som skjer da er at du får mye sot og koks i olja. Oljesila blir tett og du mister oljetrykket i toppen. Som regel ryker Turboen først. Dette er også typisk longlife problem. På VAG som lager motorene sine av søppel så er det også "vanlig" at hullet rundt dysene blir for store. Du har store deformasjoner i topplokket og plutselig detter dysene ned i forbrenningskammeret. Jeg hadde sett på oljesila først. Det skal se ut som en sil(dørslag) og ikke en asfaltmatte. Deretter hadde jeg demontert dysene og benk-testa dem, samt sjekke høla nedi der. Må helst på Bosch elektro Diesel e.l. for å sjekke dyser. Evt bare bytte de 3 som ikke har blitt bytta enda. De er sikkert like ræva alle sammen. Dysepakninger skal alltid byttes hvis det har vært demontert. Edit: det kan vel også være en aksel rundt oljepumpa som har tatt kvelden så du magler oljetrykk. Jeg mistenker hvertfall dyser som lekker og smøreproblemer i første omgang. Endret 19. juni 2015 av Mekker`n 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå