Fiffi Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Etter utallig mange intervjuer og forberedelser har jeg endelig fått jobben som er et springbrett for meg videre i karrieren. Men problemet er at første dagene med opplæring vil starte i slutten av juli. Og da er jeg fortsatt på ferie og er ikke tilbake før en uke senere. Har du opplevd å måtte komme en uke etter oppstartsdato, fått den opplæringen du trenger, men slet med det sosiale? Siden de resterende nye ansatte har allerede tatt sine sosiale roller iløpet av den første uken og at det blir vanskelig for deg å passe inn? Min venn var negativ og hadde disse holdningene pga hennes erfaringer.. men jeg velger å tro at det går an å gjøre et skikkelig "comeback". Samtidig forstår jeg henne, og jeg vil virkelig ikke at dette skal skje med meg. Det er ikke nå jeg skal være femte hjulet. Det er nå jeg skal "blomstre." Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Billettene får jeg ikke gjort så mye med, og sannsynligheten er liten for at jeg reiser alene tilbake fra ferien når resten av gjengen blir der en uke til. Hva var din/din bekjentes erfaring i en slik situasjon? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Fyrst og fremst, er det greit for arbeidsgiver at du starter ei veke etter fyrste arbeidsdag? Ellers så vil betydninga for det sosiale variere alt etter kva arbeidsplass det er snakk om. Personleg trur eg ikkje det har så stor betydning, på dei fleste arbeidsplassar er det heilt normalt at ansatte startar og sluttar i jobben til forskjellige tider gjennom heile året. Så det sosiale blir stort sett ivaretatt ved at ein alltid helsar på dei nyasatte uavhengig av når dei starta i jobben. Det største problemet er vell at du kan risikere at folk får den oppfattninga at du presterer langt dårligare enn dei andre nyansatte. Ikkje berre startar du seinare i jobben, men du kan fort bli forventa at du har den same kunnskapen som dei andre nyansatte som har hatt ei ekstra veke med opplæring. Lenke til kommentar
Fiffi Skrevet 18. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2015 Hei og takk for konstruktiv feedback, Avatar! Jeg sitter og venter på tlf om godkjenning på at jeg kan starte en uke senere. Det er pga alvorlige årsaker at vi blir nødt til å reise til utlandet, og som du sier, det er jo en sommertid ... Jeg regner med at de ikke trekker tilbudet når jeg akkurat har fått den (får håpe på det) Mtp forventninger, må vel alle ha vært igjennom det når det er så vanlig at folk starter og slutter på ulike tider av året. Det er en salgsbedrift,- et av de omgivelsene hvor man må gi mest av seg selv... Men jeg trenger bare en uke,- og jeg kan ta igjen dem alle sammen liksom! Så jeg bør ikke fokusere på de første arbeidsdagene på å innfri forventningene innen kompetanse,- men heller bare være meg selv og givende sosialt på arbeidsplassen,- så kan det gå? Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Om du ikke er sjenert og tilbakeholden er det nok ikke noe problem sosialt sett. Når det er flere personer som begynner samtidig i en jobb, er det fort gjort at disse grupperer seg og blir en egen liten gjeng. Å komme inn i denne gjengen er nok ikke vanskelig om du byr litt på deg selv og prøver å skape litt kontakt med dem.... Spørs som sagt litt an på jobb, men er begrenset hvor mye info og læring man kan få inn på 1 uke, så ett kjapt resyme fra en av de andre nye så er du nok fort like langt som dem Lykke til i ny jobb Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Alle som starter i ny jobb må jo finne sin rolle selv om de allerede er "tatt"... Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Etter utallig mange intervjuer og forberedelser har jeg endelig fått jobben som er et springbrett for meg videre i karrieren. Men problemet er at første dagene med opplæring vil starte i slutten av juli. Og da er jeg fortsatt på ferie og er ikke tilbake før en uke senere. Hvis du ikke vil avbryte ferien for å starte i en ny jobb, så har du sendt et betydningsfullt signal til arbeidsgiver: ferie er viktigere enn jobben. Gjør som du vil, men vær klar over at faren for å mislykkes i jobben øker dramatisk om de som du skal sammenlignes med får en ukes forsprang. Du spør om det sosiale, men det spiller liten rolle. Det viktige for deg nå er å få en vellykket start på karrièren, slik at du oppnår et godt skussmål. Skulle jeg skrive attest for deg, ville jeg anstrenge meg for å finne noe positivt å trekke frem, men ord som innsats, entusiasme, trofasthet og lojalitet vil trolig glimre med sitt fravær og fortelle sitt til de som evner å lese mellom linjene. Lenke til kommentar
Fiffi Skrevet 18. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2015 Etter utallig mange intervjuer og forberedelser har jeg endelig fått jobben som er et springbrett for meg videre i karrieren. Men problemet er at første dagene med opplæring vil starte i slutten av juli. Og da er jeg fortsatt på ferie og er ikke tilbake før en uke senere. Hvis du ikke vil avbryte ferien for å starte i en ny jobb, så har du sendt et betydningsfullt signal til arbeidsgiver: ferie er viktigere enn jobben. Gjør som du vil, men vær klar over at faren for å mislykkes i jobben øker dramatisk om de som du skal sammenlignes med får en ukes forsprang. Du spør om det sosiale, men det spiller liten rolle. Det viktige for deg nå er å få en vellykket start på karrièren, slik at du oppnår et godt skussmål. Skulle jeg skrive attest for deg, ville jeg anstrenge meg for å finne noe positivt å trekke frem, men ord som innsats, entusiasme, trofasthet og lojalitet vil trolig glimre med sitt fravær og fortelle sitt til de som evner å lese mellom linjene. Så dømmende trenger du ikke å være hva gjelder min trofasthet, entusiasme og lojalitet. Det er ikke på bakgrunn av en ferie de dømmer meg for sånt, så du trenger ikke å være så sikker på det. Lenke til kommentar
Musty Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Sist jeg begynte i ny jobb ville de at jeg skulle begynnne 1. i måneden, men min daværende arbeidsgiver ville ikke la meg gå så tidlig (da jeg enda var i oppsigelsestiden), men det var ikke noe problem for meg (eller ny arbeidsgiver) å begynne den 15. samme måneden.. 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Så dømmende trenger du ikke å være hva gjelder min trofasthet, entusiasme og lojalitet. Det er ikke på bakgrunn av en ferie de dømmer meg for sånt, så du trenger ikke å være så sikker på det. Det var betryggende å høre. Da er det jo bare å feriere! Men jeg forstår i grunnen ikke hvorfor du spør her dersom du allerede kjenner svaret. Jeg forsøkte å svare så godt jeg kunne med min bakgrunn (og jeg har skrevet mange attester). Jeg beklager at jeg tok feil og leverte et svar som ikke stemte med fasiten. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Så dømmende trenger du ikke å være hva gjelder min trofasthet, entusiasme og lojalitet. Det er ikke på bakgrunn av en ferie de dømmer meg for sånt, så du trenger ikke å være så sikker på det. Det var betryggende å høre. Da er det jo bare å feriere! Men jeg forstår i grunnen ikke hvorfor du spør her dersom du allerede kjenner svaret. Jeg forsøkte å svare så godt jeg kunne med min bakgrunn (og jeg har skrevet mange attester). Jeg beklager at jeg tok feil og leverte et svar som ikke stemte med fasiten. Husk også at det er ikkje på bakgrunn av ferien i seg sjølv at arbeidsgiver danner seg eit uheldig fyrsteinntrykk, det kjem fyrst og fremst av at det er eit avtalebrudd å takke ja til ein jobb som du ikkje kan møte opp på. Konsekvensane av dette vil variere frå virksomheit til virksomheit, for enkelte er dette heilt uproblematisk så lenge du seier i frå, men for andre kan slikt fråvær føre til at arbeidsgiver må leige inn vikar og legge om arbeidsplanane for å få kabalen til å gå opp. Det er sjølvsagt ikkje meininga å svartmale situasjonen, for dei fleste arbeidsgivera så går dette heilt fint, men det er på grunn av goodwill frå arbeidsgiver. Arbeidsgiver har tross alt retten på sin side til å kreve at du møter på avtalt tid, og har då muligheit til å bruke dette som begrunnelse for oppsigelse og til og med kreve erstatning for dei tap som fråværet fører til (dette er ikkje vanlig å gjere ovanfor nyansatte då dei skjeldan har særlig med ansvar, og at prøvetida er mykje enklare å bruke dersom arbeidsgivaren ikkje er fornøgd med arbeidstakaren). Men det er litt viktig at du tar innover deg at dette er skulk og ikkje ferie sett frå arbeidsgivers side. Ferie er noke som din nye arbeidsgiver har rett (og plikt) til å innvilge på tidspunkt som passer arbeidsgiver etter reglane i ferielova. Arbeidstakaren har rett til å være med på å bestemme når ferien skal være, men det er arbeidsgiver som har siste ordet. Mitt tips er derfor at ikkje snakker om denne reisen som ein ferie, men heller omtaler det som velferdsreise eller liknande, du skriv ikkje kva alvolrlige omstendigheiter som ligger til grunn, men om det er snakk om familiekrise eller liknande så ville eg opplyst dette til arbeidsgiver. Sannsynlegheita for at arbeidsgiver gir deg fritak frå oppmøtedatoen utan å også danne seg eit negativt fyrsteinntrykk av deg vil bli langt større dersom han/ho veit at reisa ligger utanfor din umiddelbare kontroll og har som formål å hjelpe nokon i ein vanskelig situasjon. Når du kaller det ein ferie så vil arbeidsgiver lett få inntrykk av at du tar så lett på dine forpliktelser at du heller prioriterer å lå arbeidsgiver stå å vente i ei ekstra veke medan du sitter på stranda og koser deg. Eg er derfor heilt enig i Vox om at det du fyrst og fremst bør uroe deg over er kva konsekvensar dette får når du skal skifte jobb. Det er sjølvsagt fint om du kan trives på jobb som ein del av eit sosialt fellesskap, men dersom miljøet ikkje er spesielt bra så er det langt lettare å berre finne seg ein ny jobb. Dersom attesten frå arbeidsgiver er dårlig så kan dette bli langt vanskeligare. Lenke til kommentar
Fiffi Skrevet 30. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2015 Gode nyheter, som kommer litt for sent oppdatert i forumet : Det ordnet seg null problem at jeg starter en uke senere. Jeg gleder meg kjempemasse :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå