Gå til innhold

Ingen skatt i juni?


Laurbb

Anbefalte innlegg

Hei til forumets godtfolk.

 

Jeg begynte å jobbe fulltid i januar, og har derfor ingen opptjente feriepenger. I min jobb får vi lønn for samme måneden vi er i (altså fikk jeg nå nettopp lønn for juni måned). Jeg fikk denne måneden omtrent 10000 for mye, og da jeg sjekket lønnslippen viser det seg at jeg ikke har betalt skatt denne måneden.

 

Jeg snakket med kontordama som er ansvarlig for lønningene og hun mente at vi her til lands ikke skal betale skatt i juni. Selv trodde jeg alltid at "ingen skatt i juni" egentlig bare betydde at man ikke skatter av feriepengene (siden man skattet på disse i fjoråret). Siden jeg ikke har opptjent feriepenger fikk jeg for meg at jeg altså skulle skatte normalt i juni, men fikk altså beskjed om at dette ikke er tilfelle.

 

Stemmer dette? Jeg sitter med en rimelig sikker følelse på at jeg kommer til å få 10000 i baksmell neste år om dette ikke korrigeres. Om noen er ekspert på området hadde jeg satt pris på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi betaler skatt i 10,5 mnd av året. Null skatt i juli og halv skatt i desember. 

 

For å utdype: Er dette din første jobb? Hvis du jobbet i 2014, og fikk utbetalt feriepengene da, skatter du av dem. Grunnen til det er at iløpet av året betaler du inn litt mer skatt hver mnd. for å dekke disse 2 unnvikende skattemånedene. 

Endret av PerAndre123
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke problemet, som nevnt over skatter vi 10,5 måned i året, så om du fikk feriepenger nå og ingen lønn så hadde du ikke skattet av det og derfor tjent mer totaltsett ila året(da feriepengene er mer enn normallønn) men skattet like mye.

 

Jeg forstår det slik at du ikke skal ha ferie i år og derfor fikk betalt lønn?

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Jøye meg, da er det vel jeg som tok feil. Stemmer at jeg i år ikke skal ha ferie. Men hva om jeg f.eks hadde tatt ubetalt ferie nå i juni? Hadde jeg da fått masse penger tilbake på skatten neste år?

 

Skatt beregnes på totalen på ett år, så om du starter i en jobb og forventer å tjene X og skatter deretter men ender opp med ¨å tjene Y så¨skjer:

 

Er Y < X får du igjen på skatten

Er Y > X får du baksmell

 

Så det er vanskelig å si for en vet ikke hva som skjer etter sommeren. Men sannsynligvis ville du fått penger igjen, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men hva om jeg f.eks hadde tatt ubetalt ferie nå i juni? Hadde jeg da fått masse penger tilbake på skatten neste år?

Tatt ferie! Du har ikke opptjent noen rettigheter, til ferie dette året. Du kan ikke ta ferie når du selv vil! Men, du kan jo spørre arbeidsgiver om å få fri.

 

Sikker på det?

 

Ferieloven § 5 (3):

Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...