Gå til innhold

Fjerne støv fra PC'en, trenger noen få tips

Anbefalte innlegg

Heisann,

hadde netopp en ubehagelig BSOD, det kom bare "bzzzt" lyd og så BSOD. Etter det tenkte jeg at det var på tide å fjerne støv fra pc'en og slutte og la den lide seg pga dårlig plass for la luft flyte gjennom. Jeg har obsidian 550D kabinett, i5 3570k, AMD HD 7800 Series,  OCZ 550W psu, 8 gb minne og 1 hdd to sdd. (bonus spørsmål; hvor mange hdd strøm kabler følger med PSU'er? har nå en HDD, 2 SDD og DVD brenner og gjerne vil installere en ny SDD, men fant ingen tilgjengelige strøm kabler for SDD'en)

Så til hoved spørsmplet.. fjerne støv, hvordan gå frem? Tenker å bruke en blanding med klut og qtips, og sånn luft greie i boks (hva heter de, evt. pris og hvor man får kjøpt?) og bruke noen timer på å rydde i PC'en.

Tips som forhåndsregler, ting å passe på, live saver tips, program til å følge med på heat i PC'en?

Bruker stock GPU/CPU kjølere.

Takk igjen!

EDIT: Kan gjerne komme med noen bilder av innsiden av pcen hvis det er nødvendig :)

Endret av Magikeren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får nok best resultat ved å ta ut komponentene og rengjøre dem hver for seg, selv om dette tar litt tid. Det er ikke nødvendig å få de 100% rene (vifter er for eksempel ikke alltid enkelt å få helt rene, særlig hvis det er lenge siden sist de ble rengjort). Det holder med trykkluft, du trenger ikke noe mer enn det (men er det veldig mye støv ville jeg brukt støvsugeren først, men hold den på en viss avstand til de elektriske komponentene!). Det er helt greit å bruke klut på metall- og plast-deler i kabinettet, selvfølgelig.

Det er lurt å rengjøre PCen jevnlig, ikke ta et sjeldent skippertak. Har du støvfilter foran alle vifter som trekker luft inn i kabinettet (og samtidig overtrykk i kabinettet) ville jeg rengjort støvfilterne med jevne mellomrom (fra en gang i uka til en gang i måneden, avhengig av hvor mye støv det blir der PCen står), og gjort PCen grundig ren en gang i året. Hvis det er undertrykk i kabinettet eller du ikke bruker støvfilter vil det være lurt med oftere rengjøring av PCen.

Det varierer fra PSU til PSU hvor mange SATA-strømkontakter som følger med, men ofte er det for få :-) Som regel følger det med en eller flere Molex-kontakter til PSUen, du kan kjøpe overganger fra disse til SATA-strømkontakter (f.eks. denne).

Lenke til kommentar

Du får nok best resultat ved å ta ut komponentene og rengjøre dem hver for seg, selv om dette tar litt tid. Det er ikke nødvendig å få de 100% rene (vifter er for eksempel ikke alltid enkelt å få helt rene, særlig hvis det er lenge siden sist de ble rengjort). Det holder med trykkluft, du trenger ikke noe mer enn det (men er det veldig mye støv ville jeg brukt støvsugeren først, men hold den på en viss avstand til de elektriske komponentene!). Det er helt greit å bruke klut på metall- og plast-deler i kabinettet, selvfølgelig.

Det er lurt å rengjøre PCen jevnlig, ikke ta et sjeldent skippertak. Har du støvfilter foran alle vifter som trekker luft inn i kabinettet (og samtidig overtrykk i kabinettet) ville jeg rengjort støvfilterne med jevne mellomrom (fra en gang i uka til en gang i måneden, avhengig av hvor mye støv det blir der PCen står), og gjort PCen grundig ren en gang i året. Hvis det er undertrykk i kabinettet eller du ikke bruker støvfilter vil det være lurt med oftere rengjøring av PCen.

Det varierer fra PSU til PSU hvor mange SATA-strømkontakter som følger med, men ofte er det for få :-) Som regel følger det med en eller flere Molex-kontakter til PSUen, du kan kjøpe overganger fra disse til SATA-strømkontakter (f.eks. denne).

Hmm, ta ut komponente høres litt tungvint ut nå med tanke på real life da jeg ikke har noe god sted å ordne og styre med komponenter. Skal ellers prøve å en kikk i kabinettet og se etter støv. Har magnetiske støv filtere i 550D, så skal ta de me klut med litt vann på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...