Gå til innhold

Står mellom tre Android enheter, men hvilken skal en velge?

Anbefalte innlegg

Etter mye frem og tilbake har jeg nå bestemt meg for å kaste ut stuepcen til fordel for noe mindre og enklere.

Bruksområde er:

Plex eller Kodi som skal hente serier og filmer fra serveren.

Spotify

TV2 Sumo og NRK

Visning av bilder

Det må kunne styres med fjernkontroll, kobles til anlegget for å få skikkelig lyd og selvsagt spille av video uten antydning til hakking.

Jeg har da lest meg frem til tre ulike enheter som jeg nå vurderer, men hvilken jeg skal velge aner jeg ikke.

Så da står det mellom:

Nexus Player

Iwill ecotv M8

MiniX X8-H PLUS

Etter hva jeg forstår er det ikke helt enkelt å legge inn kodi/plex på nexus player, men fordelen her er at denne vil støtte Netflix HD.

De to neste på listen ser ut til å være veldig like, men 1000,- kroner skiller dem i pris når det er kjøpt inn fjernkontroll til de begge. Jeg ser ikke helt hvorfor det skal skille 1000 kroner på disse, men det kan kanskje noen andre svare på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er null problem å legge inn Kodi på NP, antar at det er like lett med Plex. Fungerer ganske bra.

Ulempen med disse enhetene er at det tar ganske lang tid å skanne inn biblioteket, men det avhenger selvfølgelig av hvor mye du har liggende.

Edit: Verdt å merke seg at NP kjører Android TV, mens de andre kjører Android. Tviler på at de er noe særlig raskere, Octa Core eller ikke.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Hm, usikker på om Kodi vil lese av en Plex Mediaserver, jeg foretrekker å kjøre det direkte uten transcoding.

Har du vurdert en ren Kodi-installasjon på f.eks. en CuboxTV?

Edit igjen: Dårlig erfaring med transcoding på NAS, men har bare prøvd diverse Synology, bl.a. DS2413+.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Nei det har jeg ikke hørt om en gang. Undersøke hva det er og pris tenker jeg.

Uansett, om det tar lang tid første gang den søker er ikke så nøye så lenge det fungerer bra i ettertid :)

Om jeg velger Nexus Player, er det noen fordeler/ulemper med at den kjører Android TV? Jeg mister vel mulighet for play store og må finne andre måter å legge inn apper på?

Endret av kreps79
Lenke til kommentar

Hva er egentlig målet ditt? Hva skal du spille av, og har du preferanser i forhold til lydformater som DTS-HD etc?

Hvis målet er en dedikert mediespiller hvor du allerede har en lagringsløsning (server/NAS) ville jeg gått for en ren løsning som CuboxTV, Intel NUC osv. med OpenELEC. Problemet med skanningen er at dette ikkje gjøres én gang, men hver gang det legges til noe nytt. Som nevnt avhenger det også av hvor mye innhold du har.

Android TV har Play Store dog noe begrenset innhold. Men Kodi og (antakeligvis) Plex kan "side loades". Det vil si at man laster det ned og installerer utenom Play Store.

Kodi er nå forresten i Play Store, og går du på Play Store nettsiden kan du installere den direkte på NP derfra.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Skal spille av video x264 og h264, spotify og framvisning av bilder, samt TV2 sumo og nrk nett-tv.

Det blir nok å bruke en database på serveren som sender info til kodi så snart noe nytt er lagt til. Envy/Media Browser ser ut til å klare dette fint, men er også andre valg ser jeg.  På den måten slipper jeg tiden det tar for boksen å administrere dette. 

Om NUC var et valg kunne jeg like gjerne bare bruk pcen jeg har videre, noe jeg ønsker å unngå. NUC koster også langt mer enn alternativene jeg har sett på.

Skal uansett se mer på OpenELEC, Cuboxtv og NUC, samt hva det ender på i forhold til budsjettet mitt :)

Lenke til kommentar

Jeg får lese meg opp på de. Dersom en av de viser seg å være bomkjøp eller ikke virke helt optimalt gjør den sikkert jobben på ett av soverommene her i hus.

Starter nok med Nexus Player tenker jeg. Ingen grunn til å betale langt mer dersom den rimeligste av de jeg vurderer fungerer som jeg ønsker. Eneste som bekymrer meg litt med den er at fjernkontrollen ser ganske kjip ut, men kan vel gjerne byttes til noe annet med tastatur? Mangel på usb kan vel kanskje utelukke en del, men noe må det jo finnes.

Lenke til kommentar

Ja skal gjøre det :)

Blir å hente en Nexus Player på Expert i morgen om de har den på lager, så får jeg sett på den i helgen og til uken. Ser for meg at oppsett av kodi kan ta litt tid før en har det som en ønsker.

Ser at Spotify ikke er støttet. Da spørs det om denne vil bli testet i det hele tatt. Får undersøke litt mer i morgen.

Endret av kreps79
Lenke til kommentar

Ja skal gjøre det :)

Blir å hente en Nexus Player på Expert i morgen om de har den på lager, så får jeg sett på den i helgen og til uken. Ser for meg at oppsett av kodi kan ta litt tid før en har det som en ønsker.

Ser at Spotify ikke er støttet. Da spørs det om denne vil bli testet i det hele tatt. Får undersøke litt mer i morgen.

Har lest at du kan bruke Emma for Spotify, men har ikke prøvd dette selv da jeg bruker Google Music.

NRK-apppen fungerer på NP, men må installeres fra Google Play's nettside.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

For å gjøre det hele enda litt vanskeligere så er nå denne med i vurderingen også.

http://www.avshop.no/Cloud-Media-Chameleon-4K-HDMI-2e0-Open-OS-Mediaspiller/cat-p/c100326/p10520706

Den så ikke dum ut i det hele tatt! Hadde vært interessant å prøve den med OpenELEC. Eneste ulempen for deg er Android 4.4.2 og små sannsynligheter for oppdatering. På plussiden har den ifølge siden der DTS-HD etc.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest en del om alle enhetene. Der er fordeler og ulemper med de alle, men siden Nexus Player kan plukkes opp på Expert blir nok dette den jeg tester først. Det virker som at flere og flere apper blir tilgjengelig her for hver uke, så at Spotify ikke virker nå får så være. Jeg har uansett en Squeezebox som jeg kan bruke til Spotify frem til jeg finner en enhet som gjør alt jeg ønsker. 

Chamelon blir nok ikke å teste. Finner ikke mye erfaringer om denne rundt om, og det ser ikke ut til at den blir oppdatert til nyere versjoner av Android med det første.

Den hos iWill og MiniX frister å prøve. Spesielt sistnevnte er populær rundt om, og virker som at den blir ofte oppdatert, custom rom osv. Ulempen er jo at den koster det dobbelte av de andre, men dersom den virker utmerket ser jeg egentlig ikke på det som ett stort minus. Betaler heller 1000 kroner ekstra for noe som virker 100% enn noe som jeg må gjøre kompromisser med.

Så da blir det Nexus Player nå først, så får jeg se hvordan den virker så snart Kodi er satt opp slik jeg ønsker :) Bare krysser fingrene for at TV2 Sumo blir tilgjengelig om ikke så lenge.

Lenke til kommentar

Da er Nexus Player testet, og her er erfaringene jeg har så langt på den tiden den har blitt testet. Dette er min begrensede erfaring, så om noen har løsninger på noen av punktene jeg plages med gi gjerne beskjed :)

Det startet med at de rotet bort ordren min hos Expert. Fikk etter 35 minutter med meg utstillingsmodellen og en gratis håndkontroll for spilling som plaster på såret.

En del apper må Sidloades. Dette er faktisk en veldig enkel prosess og jeg bruker her Air-Share + Apk Share på mobilen. Enkel å grei løsning for de apper som ikke er støttet på enheten. Det er dessverre ikke noen automatikk i at Appene fungerer selv om en får installert de.

Noen apper kan hentes ned direkte på enheten, mens andre igjen må installeres fra nettleseren på pc. Veldig merkelig hele opplegget når en har tre ulike steder å forholde seg til for å få på plass apper.

Utvalget direkte på NP er ikke noe å skryte av, men en kan håpe dette bedrer seg fremover. Her kan kanskje andre som har hatt NP lengre si noe om hvordan utviklingen har gått?

For eksempel så får en startet spotify, men navigeringen her er håpløs, og jeg vil påstå at det er bortimot ubrukelig slik det er nå. Nrk sin app fungerer fint, men ikke på direkte tv, kun for å spille av arkivet deres.

TV2 sumo starter ikke en gang, så alt her faller denne boksen til kort på flere av mine kriterier for hva jeg ønsker at den skal brukes til.

Det er ingen måte å omorganisere apper på startskjermen, så her ligger de i det rekkefølge de blir installert. Tåpelig!

Kodi fungerer utmerket. Jeg kjører Emby på serveren her hjemme for å holde databasen oppdatert med filmer og serier. På den måten slipper Kodi å ta seg av den delen, og det går raskt å sette opp Kodi. I tillegg får jeg mulighet til å se filmer og serier når jeg er andre steder enn hjemme, og det blir hele tiden oppdatert over alt med hva som er sett og ikke av mitt innhold.

Fjernkontrollen gjør det den skal, men er ikke noen bra løsning synes jeg. Her burde det vært Air Mouse og kanskje tastatur i tillegg på fjernkontrollen. Den har en ekstremt billig plastikkfølelse over seg.

For meg virker Nexus Player å være ett halvferdig produkt. Selve enheten er grei nok, men på software siden og spesielt app utvalget er den altfor dårlig per dags dato.

Som en ren avspiller for Kodi virker den så langt strålende, men for mitt bruk blir nok dette mer en enhet som passer på soverommet enn i stuen. 

Kommer der en bedre launcher, eller mulighet for å organisere apper selv, støtte for TV2 Sumo, Spotify osv så er dette straks en langt bedre enhet, men frem til dette er tilgjengelig så vil jeg råde alle som har samme krav som meg til å styre unna.

Så da er spørsmålet, hvilken av de tre andre boksene er verdt å teste for å finne den komplette enhet som kan ta over for en stuepc.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan legge til at der finnes muligheter for å få Spotify, der de begge har sine begrensninger. Mangler Radio funksjonen, ene må en betale for å få spillelister osv. Det er uansett ett ok alternativ. Blir nok å teste om der er noen god tillegg til Kodi for Spotify :)

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.alexfillips.emmaTV

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sregg.android.tv.spotify

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...