Gå til innhold

Vårt sekulariserte samfunn - eit verk av Satan?

Anbefalte innlegg

var livet mørkt og tomt, utan meining, utan glede. Synda øydela relasjonar, kvardagen var grå og framtida utan håp. Helvete stod for mitt auge som ein bitter realitet.

Høres ut som noe en psykolog kan hjelpe med.

De fleste ikkereligiøse kjenner seg nok ikke igjen i din beskrivelse av livet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvifor skal dette vere reservert for: "The Lucky Few"? Eg har tidlegare nemnt vanskane mange folk har med å oppnå kontakta med Gud. Er det ikkje naturleg at folk då ikkje vel å tru på Gud? Når dei ikkje får noko for det? Det blir for lettvint å seie at ein må prøve meir. Kvifor hevde at sekularisering er djevelens verk, når det åpenbart ikkje skal vere enkelt å tru?

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Kvifor skal dette vere reservert for: "The Lucky Few"? Eg har tidlegare nemnt vanskane mange folk har med å oppnå kontakta med Gud. Er det ikkje naturleg at folk då ikkje vel å tru på Gud? Når dei ikkje får noko for det? Det blir for lettvint å seie at ein må prøve meir. Kvifor hevde at sekularisering er djevelens verk, når det åpenbart ikkje skal vere enkelt å tru?

Du har rett i at det naturlege er å ikkje tru. Dette er fordi vi av naturen er fødd utan kjennskap til Gud, og dess eldre vi vert dess lettare har vi for å forherde oss. Guds veg er derimot mot vår natur. Å verte frelst kan du samanlikne med avslutninga på "Are you smarter than a fifth grader?". Det er ei audmjuk erkjenning av at vi ikkje er smartare enn eit lite barn. Det er ei erkjenning av å vere avhengig av Jesus, ikkje av oss sjølv, vår kunnskap og kompetanse. Å tru handlar svært lite om vår prestasjon, det er dette verdslege ikkje kan forstå. Det handlar ganske enkelt om å opne sitt hjarte for Jesus, fortelje han om alt i livet - alle synder, all svakhet, all stolthet. Så kjem Jesus garantert, i det same nu du tek di tilflukt til han.

Jesus vil at alle skal verte frelst, det står i Bibelen. 1. Tim 2:3f - "Dette er godt og hugnadleg for Gud, vår frelsar, han som vil at alle menneske skal verta frelste og læra sanninga å kjenna."

Det er derimot uråd å forstå seg frelst. Einaste vegen er å tru seg frelst!

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke TS forstår at når Guds eksistens finnes mindre sannsynlig enn alternativet, så forsvinner Satan og Bibelen i samme slengen.

Eg har ingen problem med å forstå at du opplever det slik. For ein kristen er derimot livet meir enn det synlege. Vi har det usynlege for auge - ikkje det synlege, vår hug er vend mot det himmelske - ikkje det jordiske. Betyr dette at ein kristen sine erfaringar er mindre reelle fordi du ikkje kan sense den åndelege dimensjon som er rundt oss? Nei, langt ifrå! Eg veit at då eg levde utan Gud var livet mørkt og tomt, utan meining, utan glede. Synda øydela relasjonar, kvardagen var grå og framtida utan håp. Helvete stod for mitt auge som ein bitter realitet. Så kom Jesus med sitt lys, og la ein ny song i mitt hjarta. Eg fekk nøden og gløden og brannen for Jesus, at alle alle må sjå. Det er mi bøn, at også du må få oppleve at kristendom er meir enn tom teori, men eit fullstendig nytt liv. Dersom ein død person plutseleg begynte å puste, trur eg mange ville sperra opp augene. Like fantastisk er det når eit menneske som før var åndeleg død vert fylt av Den Heilage Ande!

Poenget var vel at de fleste sekulære/ateister ikke tror på helvete heller. Og det er flott at du synes livet gir mye bedre mening nå som du er kristen. Men det betyr ikke at ateister har samme oppfatning. Vi tillegger alle våre liv den verdien det har selv. Du gjør det via kristendom, jeg gjør det ikke. Påstår du at ditt liv er mer meningsfullt/verdifullt enn mitt? Siden jeg ikke tror på det du tror på? Her kommer man vel til en av kjernene som gjør kristendom til en segregerende ideologi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

...Dersom ein død person plutseleg begynte å puste, trur eg mange ville sperra opp augene. Like fantastisk er det når eit menneske som før var åndeleg død vert fylt av Den Heilage Ande!

1. Mos 2:7 "Da formet Herren Gud mennesket av støv fra jorden. Han blåste livspust i nesen på det, og mennesket ble en levende skapning."

Joh 20:22 "Så åndet han på dem og sa: «Ta imot Den hellige ånd."

Joh 4:24 "Gud er ånd"

Joh 14:11 "Jeg er i Far og Far i meg."

breath-of-life.jpg

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Joh 14:11 "Jeg er i Far og Far i meg."

Jeg ler litt inne i meg når det refereres Joh 14:11. Visst er det vakre ord, og bekrefter, for de kristne at Jesus er Gud og omvendt, men så kommer 14:13 og 14 også kjent som de tomme løftenes vers.

Skjelden har større løgn funnet sted.

Nja, det han sier er at Gud er i ham, at det er Gud som snakker gjennom ham.

Joh 14:10 "Tror du ikke at jeg er i Far og Far i meg? De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv: Far er i meg og gjør sine" gjerninger."

Videre sier han at displene skal kunne gjøre det samme, være Guds skapende stemme, etter han går bort og de overtar.

Joh 14:12 "Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som tror på meg, skal også gjøre de gjerningene jeg gjør, ja, enda større gjerninger, for jeg går til Far"

Lenke til kommentar

Poenget var vel at de fleste sekulære/ateister ikke tror på helvete heller. Og det er flott at du synes livet gir mye bedre mening nå som du er kristen. Men det betyr ikke at ateister har samme oppfatning. Vi tillegger alle våre liv den verdien det har selv. Du gjør det via kristendom, jeg gjør det ikke. Påstår du at ditt liv er mer meningsfullt/verdifullt enn mitt? Siden jeg ikke tror på det du tror på? Her kommer man vel til en av kjernene som gjør kristendom til en segregerende ideologi.

Kong Salomo hadde "alt" denne verda har å by på. Han var konge for Israel på sitt største og rikaste, han bygde eit overdådig tempel, fekk stor visdom, 1000 koner og årsinntekt på 666 talent gull. Likevel kom han på slutten av livet til den konklusjon at alt er fåfængt og jag etter vind. Jesus seier: "Samla dykk ikkje skattar på jorda, der mòl og makk øyder, og tjuvar bryt seg inn og stel. Men samla dykk skattar i himmelen, der korkje mòl eller makk øyder og tjuvar ikkje bryt seg inn og stel. For der skatten din er, der vil hjarta ditt òg vera." (Matt 6:19-21) Livet til ein ateist kan sikkert vere stort og flott, men det tek slutt ein gong. Og når alle velsigningane som Gud har gitt deg ufortent i dette livet tek slutt, kva har du då igjen å glede deg over? Du vert som ein larve, som døyr i puppestadiet utan å verte transformert til den vakre sommarfuglen Gud ønskjer du skal bli!

Lenke til kommentar

Kong Salomo hadde "alt" denne verda har å by på. Han var konge for Israel på sitt største og rikaste, han bygde eit overdådig tempel, fekk stor visdom, 1000 koner og årsinntekt på 666 talent gull. Likevel kom han på slutten av livet til den konklusjon at alt er fåfængt og jag etter vind. Jesus seier: "Samla dykk ikkje skattar på jorda, der mòl og makk øyder, og tjuvar bryt seg inn og stel. Men samla dykk skattar i himmelen, der korkje mòl eller makk øyder og tjuvar ikkje bryt seg inn og stel. For der skatten din er, der vil hjarta ditt òg vera." (Matt 6:19-21) Livet til ein ateist kan sikkert vere stort og flott, men det tek slutt ein gong. Og når alle velsigningane som Gud har gitt deg ufortent i dette livet tek slutt, kva har du då igjen å glede deg over? Du vert som ein larve, som døyr i puppestadiet utan å verte transformert til den vakre sommarfuglen Gud ønskjer du skal bli!

Jeg bryr meg om sannhet. Inntil du kan demonstrere at det du prater om er korrekt på noen måte hjelper det lite å slenge rundt seg med Bibelvers. Og snakk om å jage vinden. Dersom du ikke kan demonstrere for andre eller deg selv at du er inne på noe med din kristne tro, så er vel det også å regne som å bygge et luftslott.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg om sannhet. Inntil du kan demonstrere at det du prater om er korrekt på noen måte hjelper det lite å slenge rundt seg med Bibelvers. Og snakk om å jage vinden. Dersom du ikke kan demonstrere for andre eller deg selv at du er inne på noe med din kristne tro, så er vel det også å regne som å bygge et luftslott.

Jesus er sanninga. Hans Ord er sanning. Han elskar deg og vil gjerne møte deg i sitt ord.

Spørsmålet er - kva ønskjer du å få ut av eit møte med Jesus?

Dersom du kun er ute etter mirakel, teikn og bevis, kjem du ikkje til å få noko.

Desse ytre ting kan ikkje frelse di sjel før du opnar ditt hjarte for Jesus.

Lenke til kommentar

Jesus er sanninga. Hans Ord er sanning. Han elskar deg og vil gjerne møte deg i sitt ord.

Dersom du kun er ute etter mirakel, teikn og bevis, kjem du ikkje til å få noko.

Jesus, om han finnes slik du beskriver han, vet nøyaktig hvordan jeg ville blitt overbevist. Dersom du og han er for late eller inkapable til å komme med noe mer substansielt annet enn at det er min skyld at jeg ikke tror så sier det en del om dere begge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jesus, om han finnes slik du beskriver han, vet nøyaktig hvordan jeg ville blitt overbevist.

Egentlig et greit poeng - en allmektig gud vet godt hva som vil omvende hver enkelt, og hva som vil være vann på gås. MAO kan h*n egentlig ikke takke andre enn seg selv for de som ikke tror, h*n har ikke gitt dem det h*n vet de trenger for å tro. Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

Ting som ikke henger på grep blir som regel bortforklart med: "God works in mysterious ways."  :nei:

Eller en annen forklaring er at vi bare er "mennesker" og ikke en gang kan begynne og sette oss inn i hvordan Gud tenker.

Hvorfor gir han sultende og lidende barn en kald skulder men sender barne-overgripere til himmelen er ganske tragisk om han faktisk er noe mer enn bare verdens mest utbredte fantasivenn.

Lenke til kommentar

Eit slikt Jesus-samfunn er vi alle tent med!

Nei, vi er tjent med et samfunn som er mest mulig integrerende og tolerant og de nytter det ikke å blande inn en av kristendommens ti tusenvis av grener, sekter, kulter og menigheter og alt det intolerante som forefinnes der. Hykling er stikk i mot av hva vi trenger.

Kristendommen har fått prøve seg som styrende organ, i flerfoldige hundre år faktisk og hva godt kom ut av det? De kristne snakker stadig vekk om "de kristne verdiene", men ingen vet helt hva de verdiene er... Og er det noe som kommer opp er det stort sett av det gode, man hører aldri hvor mange ikke-gode ting denne kristne arven også førte med seg... Pluss at de kristne er de første til å hevde at kristendommen lå til grunn for det samfunnet vi har i dag... Det er riktig det (det var jo liksom ikke til å unngå da kristendommen har vært tvunget på oss i snart tusen år...), men det er også riktig at vi har beveget oss vekk fra kristendommen og utviklet et langt bedre system enn det kristendommen junne håpe å oppnå. Folk flest har bedre moral og bedre etikk enn noengang før nettopp fordi de ikke setter imaginære guder høyere enn mennesker, de aller fleste har en bedre moral enn det jesus selv ble oppskrytt til å ha, for de fleste har ikke hans dårlige sider og, som sagt, trenger ikke å sette en imaginær gud høyere enn alt annet.

Så hvis sekulæriseringen her til lands er satans verk har han gjort en serdeles god jobb med å ta vekk kristendommen som noe styrende. Vi slipper hykleriet, vi slipper kunstig skam, vi slipper kunstige synder og vi slipper å sette en imaginær gud høyest... Det er tross alt ikke guder som befolker dette landet.

Så la oss for all del fortsette å utvikle sekulærismen fremfor gudelige påstands troer, til det beste også for de som ikke tror på slike gudelige myter og fantasier.. På den måten kan alle nyte godt av samfunnet så kan de kristne/muslimer som ikke syntes noe om det leve ut sine egne ting uten å plage andre med det...

• Liker 1
Lenke til kommentar

La oss nå si at Jesus eksisterte. Og la oss nå også si at Bibelen gir en korrekt fremstilling av det han sa. Hvorfor skal vi bry oss om det han sa?

Hans ord er ikke hvem som helst ord, hans ord er Guds ord, de kan vekke døde til live.

Joh 5:24 "Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som hører mitt ord og tror på ham som har sendt meg, har evig liv og kommer ikke for dommen, men er gått over fra døden til livet. Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den time kommer, ja den er nå, da de døde skal høre Guds Sønns røst, og de som hører, skal leve."

Joh 6:63 "De ordene jeg har talt til dere, er ånd og liv."

Johannes evengeliet handler om ordets makt !

Joh 1:1 "I begynnelsen var ordet"  og alt er blitt til ved ordet

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Prøv igjen og ha i bakhodet at spørsmålet er hvorfor man skal bry seg om ordene, ikke hva ordene er. 

Jeg kan skrive akkurat det samme som står i bibelen, du mener vil ikke at jeg kan vekke folk til live av den grunn? Det må ligge noe mer bak som du legger vekt på som gjør ordene magiske i ditt sinn. Hva er det?

Lenke til kommentar

La oss nå si at Jesus eksisterte. Og la oss nå også si at Bibelen gir en korrekt fremstilling av det han sa. Hvorfor skal vi bry oss om det han sa?

Hans ord er ikke hvem som helst ord, hans ord er Guds ord, de kan vekke døde til live.

Joh 5:24 "Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som hører mitt ord og tror på ham som har sendt meg, har evig liv og kommer ikke for dommen, men er gått over fra døden til livet. Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den time kommer, ja den er nå, da de døde skal høre Guds Sønns røst, og de som hører, skal leve."

Joh 6:63 "De ordene jeg har talt til dere, er ånd og liv."

Johannes evengeliet handler om ordets makt !

Joh 1:1 "I begynnelsen var ordet"  og alt er blitt til ved ordet

Ser ikke hvordan dette på noe vis svarer på mitt spørsmål.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...