Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Karikaturstrid. Hvordan har karikaturen skadet andre? Det er menneskene som ikke tillater andre å bruke satire eller ytringer i andre rettinger av det de selv synes er den riktige som har skadet andre. Ikke karikaturen. Altså folk som benekter andre å gjøre som de selv vil med sitt eget liv, har gått til angrep mot andre som har et annet syn en dem selv. Jeg vil si at Karikatur eksempelet taler mer mot din sak en med den Karikatur er bare en tegning eller en tolkning, så den skader ingen, men fakta er at hver gang vi bruker den metoden for å verne vår egen frihet, så ender det med kaos og vold hos noen andre, hvis de ikke kommer hjem til deg og meg og lager bråk. Dette sies å være fordi de ekstreme muslimer ikke tåler at vi spøker om deres profet, og er noe jeg også mener de bør tåle, men noe annet er om jeg skal tåle at uskyldige rammes hver bidige gang .. Ellers har vi innarbeidet normer som vi bruker når vi ikke vil si tingene rett ut, fordi vi vet at det ikke passer, og vi er kloke nok til å vente tålmodig til rett tid og sted. Hvorfor bruker vi ikke den typen vett når det angår karikaturen? Så er det ikke MIN sak, men en SAK SOM BERØRER OSS ALLE Samfunnet fungerer greit ved at alle betaler en del av lønnen sin for å ta hånd om folk som har vært utsatt for en ulykke eller har medfødte mangler. Verdien av frihet over sin egen kropp kan aldri overstige denne kostnaden. Hva mener du med frihet over egen kropp? Ja, jeg er gjerne med å dekker det det koster å drive landet, men toppsport og helte dyrking ser jeg på som en moderne religion som jeg aldri kan støtte Vi har en haug med dårlige foreldre ja, de mangler vett og oppdragelse og det går ofte videre ned generasjoner. Burde vi binde hele befolkningen med en jernhanske basert på disse vett og oppdragelses løse foreldrene? Eller bør vi prøve å informere dem og hjelpe dem å komme seg ut av denne situasjonen? Jeg aner ikke om vi har en haug med dårlige foreldre, som mangler vett og oppdragelse, men hvem er disse "vi" du mener skal lære dem noe annet enn det vår kultur bestemmer seg for? Hvordan ser du for deg å hjelpe dem? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Vi har en haug med dårlige foreldre ja, de mangler vett og oppdragelse og det går ofte videre ned generasjoner. Burde vi binde hele befolkningen med en jernhanske basert på disse vett og oppdragelses løse foreldrene? Eller bør vi prøve å informere dem og hjelpe dem å komme seg ut av denne situasjonen? Er ikke denne "jernhånden" prøvd her til lands, i form av tvangs kristendom? Hva godt kom det ut av det? Personlig prøver jeg å lære mine gutter hvordan de skal tenke, ikke hva de skal tenke.. Gi dem så gode verktøy som mulig samt forståelsen av at det er argumenter som teller, ikke hva president ditt eller general datt sier... . Men vet om mange foreldre som ikke gjør det, som mer eller mindre lar det være opp til skoleverket å lære dem noe som helst av takt og tone, etikk og moral.... Og ikke er så nøye om ungene inntar klare tankefeil, de lærer etterhvert liksom... Jeg tenker som så jeg at ved å lære ungene mine å tenke skikkelig, være kritiske og skeptiske og ikke bare se an saker fra en side, men fra to eller flere samt basere sine meninger og argumenter på et minstemål av fakta så har jeg effektivt eksludert dem fra å tro på religiøse ideologier... For der feiler alt det overnevte stort så fort man begynner å kikke i ideologiske religiøse bøker.... Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 (endret) Moderatormelding I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegg skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende, flaming og andre former for personangrep og trolling er forbudt. Det oppfordres sterkt til at dette overholdes fremover. Brudd på dette vil føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.Innvendinger eller spørsmål om moderering skal tas på PM.LiamH Endret 19. juni 2015 av LiamH Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Ellers har vi innarbeidet normer som vi bruker når vi ikke vil si tingene rett ut, fordi vi vet at det ikke passer, og vi er kloke nok til å vente tålmodig til rett tid og sted. Hvorfor bruker vi ikke den typen vett når det angår karikaturen? Så er det ikke MIN sak, men en SAK SOM BERØRER OSS ALLE Tåler man ikke å lese andre påstander en de man selv har så burde man holde seg unna tegneserie stripene i avisene, og helst aviser generelt sett. Internet er det bare å glemme om en fysikkfigur ved navn muhammed er nok begrunnelse til drap. Nei, du taler for din sak med dine egne meninger, du taler ikke for alle andre selv om satire berører mange. Hva mener du med frihet over egen kropp? Ja, jeg er gjerne med å dekker det det koster å drive landet, men toppsport og helte dyrking ser jeg på som en modernereligion som jeg aldri kan støtte Å gjøre som man ønsker, så lenge det ikke går ut over andre. At noen ikke har vett nok til å klare å ta vare på seg selv bør ikke være en grunn til å begrense friheten til alle. Jeg er enig med at toppsport og heltedyrking/superstjerner er både tåpelig og overdrevent i den forstand at media og sponsorer gir de for mye. Men å ha noen å se opp til og noen man kan lære av er sunt å ha i de fleste felt, inklusivt sport. Jeg aner ikke om vi har en haug med dårlige foreldre, som mangler vett og oppdragelse, men hvem er disse "vi" du mener skal lære dem noe annet enn det vår kultur bestemmer seg for? Samt foreldre som slåss så fillene fyker på sidelinjene, og hva det bringer med seg av mangel på vett og oppdragelse for dem de pusher foran seg, altså egne barn. Det var disse jeg refererte til. Vi som i oss mennesker. Hvordan ser du for deg å hjelpe dem? Bedre og mer tydelig informasjon om skader som kan oppstå, tiltak for å forhindre skadene. Bedre helsevesen når skaden er skjedd. Legge mer penger og mer ansvar på lærere i skolesystemet. Legge mer penger og mer fokus på barnevernet. Det er mye som kan hjelpe, uten å begrense vår frihet mer en nødvendig. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Ellers har vi innarbeidet normer som vi bruker når vi ikke vil si tingene rett ut, fordi vi vet at det ikke passer, og vi er kloke nok til å vente tålmodig til rett tid og sted. Hvorfor bruker vi ikke den typen vett når det angår karikaturen? Så er det ikke MIN sak, men en SAK SOM BERØRER OSS ALLE Tåler man ikke å lese andre påstander en de man selv har så burde man holde seg unna tegneserie stripene i avisene, og helst aviser generelt sett. Internet er det bare å glemme om en fysikkfigur ved navn muhammed er nok begrunnelse til drap. Nei, du taler for din sak med dine egne meninger, du taler ikke for alle andre selv om satire berører mange. Hva mener du med frihet over egen kropp? Ja, jeg er gjerne med å dekker det det koster å drive landet, men toppsport og helte dyrking ser jeg på som en modernereligion som jeg aldri kan støtte Å gjøre som man ønsker, så lenge det ikke går ut over andre. At noen ikke har vett nok til å klare å ta vare på seg selv bør ikke være en grunn til å begrense friheten til alle. Jeg er enig med at toppsport og heltedyrking/superstjerner er både tåpelig og overdrevent i den forstand at media og sponsorer gir de for mye. Men å ha noen å se opp til og noen man kan lære av er sunt å ha i de fleste felt, inklusivt sport. Jeg aner ikke om vi har en haug med dårlige foreldre, som mangler vett og oppdragelse, men hvem er disse "vi" du mener skal lære dem noe annet enn det vår kultur bestemmer seg for? Samt foreldre som slåss så fillene fyker på sidelinjene, og hva det bringer med seg av mangel på vett og oppdragelse for dem de pusher foran seg, altså egne barn. Det var disse jeg refererte til. Vi som i oss mennesker. Hvordan ser du for deg å hjelpe dem? Bedre og mer tydelig informasjon om skader som kan oppstå, tiltak for å forhindre skadene. Bedre helsevesen når skaden er skjedd. Legge mer penger og mer ansvar på lærere i skolesystemet. Legge mer penger og mer fokus på barnevernet. Det er mye som kan hjelpe, uten å begrense vår frihet mer en nødvendig. Jeg ser ikke at muhammedkarikaturer kan sammenlignes med vanlig Donald duck og co, men får med meg at vi alle berøres av resultatene av å tro at det er det samme .. lurer på hva familene eller rettere sagt "pårørende" sier til det samme. Vi mister krigshelter der nede, mens de bare mister tegneserie fans. Hvis du er sikker hva angår friheten vår som må beskyttes for enhver pris, hvor havner "Snowden" i det bildet - hva er mest til fare for oss, noen sensitive muslimer, eller våre egne voktere? Så mener du som meg at illsinte foreldre på sidelinjen er en uskikk, men hva om det er sånne foreldre som må til for å bygge de du også sier vi trenger, for å ha noe å se opp til, hva da? Og hvem sier da at de er dårlige foreldre, kanskje de er de gode, og hva sier det om våre verdier Hvis samfunnet er pillråttent er det en fordel å være passe råttent selv, for da blir man en ener Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Hvordan ser du for deg å hjelpe dem? Bedre og mer tydelig informasjon om skader som kan oppstå, Det tror jeg er ønsketenking. Spør du en kristen om han/hun vil slutte å tro på gud, dersom det bevises at gud ikke eksisterer, så er svaret NEI! Bedre og mer tydelig informasjon strekker ikke til her. Et middel kan være at særbehandling av religiøs overbevisning må opphøre. Som et eksempel: Dersom noen forårsaker et dødsfall ved å nekte medisinsk behandling av religiøse grunner, skal vedkommende anklages for drap og stilles for rett ihht norsk lov. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 hva er mest til fare for oss, noen sensitive muslimer, eller våre egne voktere? Pest eller kolera? Nei takk. Hvis du er sikker hva angår friheten vår som må beskyttes for enhver pris, hvor havner "Snowden" Snowden er en helt. Så mener du som meg at illsinte foreldre på sidelinjen er en uskikk, men hva om det er sånne foreldre som må til for å bygge de du også sier vi trenger, for å ha noe å se opp til, hva da? Jeg tenkte mer på evnen til å lære av de som er noen av verdens beste innenfor feltet. Illsinte foreldre som presser barna sine langt utenfor hva de opplever som positivt klarer jeg meg fint foruten. Gule og røde kort burde bli brukt mot foreldrene i disse kampene. Og hvem sier da at de er dårlige foreldre, kanskje de er de gode, og hva sier det om våre verdier Kanskje de er gode, men de absolutt ikke gode foreldre under fotballkampen om de oppfører seg på denne måten. Og burde ikke få være tilskuer om det ødelegger for andre. Igjen så lenge ikke ting går ut over andre så er det greit.. Hvis samfunnet er pillråttent er det en fordel å være passe råttent selv, for da blir man en ener Trist men sant, passe rotten og passe ignorant så blir man fort en egoistisk ener i vår vestlige verden. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Som et eksempel: Dersom noen forårsaker et dødsfall ved å nekte medisinsk behandling av religiøse grunner, skal vedkommende anklages for drap og stilles for rett ihht norsk lov. Dette er da helt klart noe som går ut over andre en personen det gjelder. Og jeg er helt enig dette bør være forbudt. Leste for 2-3 år siden om en stygg sak om JW foreldre og blodoverføring. Men om en JW selv nekter for at en lege skal gi han blod så mener jeg at vedkommende skal ha rett til å velge dette selv, da det kun er dens egen kropp og liv det går utover. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Da må vel også selvdrap aksepteres som utvei Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Jeg oppfordrer ingen som lese dette til å utføre selvdrap. Selvdrap er et unikt tilfelle siden det er det eneste som garantert ender deg og det er noe du garantert ikke kan angre på at du har gjort, muligheten er bare ikke til stede ut ifra alt vi vet nå i dag. Men jeg vil fortsatt si ja, om en hel rekke kriterier er på plass så bør det aksepteres. Dette går utelukkende på moralske verdier og er utrolig situasjons basert, det er vrient å gå inn i generelle trekk når kriteriene er møtt uten å ha en sak. Mange av de samme kriteriene går igjen under både nådedrap og aktiv dødshjelp. Et impuls tau etter et kjærlighets brudd er så klart ikke rasjonelt og burde ikke aksepteres. Det er en følelse som etter all viten vil passere sakte men sikkert. En annen ting er at om noen har tanker som dette over lang nok tid så må det bli tatt opp med både familie og lege/psykiater. De kan hjelpe til med tiltak som kan forandre en dyster situasjon til en situasjon som kanskje er vært å leve. Hjelper ingenting, etter lang nok tid. Og den fysiske og/eller psykiske smerten mest trolig aldri vil forsvinne og at denne smerten konstant føles som et verre alternativ, en å leve det livet en har igjen i et rent "helvete", så synes jeg at hjelp til å utføre det bør bli godtatt. Fryktelig dystert tema du tar opp nå loka >.< Hva mener du selv? Hvor synes du grensen bør settes? Bør selvdrap aldri aksepteres, uavhengig situasjon? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Hvis folk var veldig lykkelige i drapsøyeblikket, er det den beste tilstanden, før endelig avklaring Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 (endret) Hæ! Hvis en drapsmann opplever glede ved å drepe - så står han bedre rustet til en endelig avklaring? Redigert! Oopss, kjempetabbe:) Nå skjønner jeg hva du skrev. Du er for barmhjertighetsdrap. Det er jeg og. Hvis folk var veldig lykkelige i drapsøyeblikket, er det den beste tilstanden, før endelig avklaring Endret 21. juni 2015 av Thonord Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Hæ! Hvis en drapsmann opplever glede ved å drepe - så står han bedre rustet til en endelig avklaring? Redigert! Oopss, kjempetabbe:) Nå skjønner jeg hva du skrev. Du er for barmhjertighetsdrap. Det er jeg og. Hvis folk var veldig lykkelige i drapsøyeblikket, er det den beste tilstanden, før endelig avklaring såså .. Jeg er for å ha ett barmhjertig sinnelag til enhver tid, og siden alt er i bevegelse til enhver tid, kan man ikke her og nå si hva man får mulighet til å foreta seg i det neste sekund .. Stole på at man kan se hvilke forutsetninger som er der og da, og så vurdere handling Lenke til kommentar
96abrevs Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 Du er ikke med i denne saken, så jeg ser på forsøket som utenfor sak, og avventer at den som jeg sitere direkte, responderer Kan konsentrere meg om dine bekymringer etterpå Dette er et åpent forum for ALLE. Du har ikke monopol på eller vetorett i sak, tråd eller meninger. Du svarte på et innlegg, en annen svarte på ditt innlegg. Ønsker du en annen ordning, kan du sikkert starte din egen nettside/blogg. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 Du skjønner ikke konteksten, men får takk for rantet Lenke til kommentar
96abrevs Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 Du skjønner ikke konteksten, men får takk for rantet Tydeligvis gjør jeg ikke det, men så lenge du ikke utdyper det, holder jeg på mine ord. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 Hvis du finner det nyttig så Lenke til kommentar
96abrevs Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 (endret) Jeg er foruten religion, men etter min egen mening så synes jeg at alle uansett livssyn skal få lov til å gjøre det de vil så lenge det ikke går ut over andre en dem selv. Du er hatefull Hvorfor er jeg hatefull? Ved at du sier; så lenge det ikke går ut over andre enn dem selv Hvis noen gjør noe som er til skade for seg selv og andre, selv om det gjelder en liten gruppe, vil ikke resten av samfunnet degenereres av å tillate dette å skje, selv om det forankres i en kulturell eller fornuftig verdi? Svaret ditt her gir ingen mening. Noxhaven skrev altså dette; "... så lenge det ikke går ut over andre en dem selv". Hvordan du får dette til å bli "til skade for seg selv og andre", er for meg en gåte. Du bommer jo både hva gjelder hva og hvem. Noxhaven skrev ikke "SKADE andre enn dem selv", og han skrev ei heller "for seg selv OG ANDRE". Jeg kan ikke forstå annet enn at du tillegger Noxhaven en mening h*n ikke har kommet med. I hvert fall ikke har nevnt med et ord her før ditt svar. Endret 27. juni 2015 av 96abrevs Lenke til kommentar
96abrevs Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 (endret) Hvis du finner det nyttig så Selvfølgelig finner jeg det nyttig. Hvis noen forsøker å agere som ordstyrer med monopol- og vetorett her inne, så er det greit å fortelle dem at slik fungerer det ikke. Men igjen, jeg utfordret deg til å utdype hva du mente med å ikke forstå konteksten. Velger du å ikke gjøre det, så velger jeg å fortsatt holde på mine ord. Endret 27. juni 2015 av 96abrevs Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 27. juni 2015 Del Skrevet 27. juni 2015 (endret) Har allerede forklart, fortsett detektivsysselen Jeg hiver på noe popcorn imens Endret 27. juni 2015 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå