Ragnar Skj Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Lafteverk - gammelt tradisjonelt håndverk Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Fredrik N. Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Ligna nesten litt på hytta mi på fjellet dette, som også er lafta..bare at laftehodet ikke er kappa av. Interessant. Likte bilde godt, både som dokumentasjon og komposisjonsmessig. Hvis Roar stikker innom vil han muligens ta fram klonern nederst på høyre side? Mvh Fredrik Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 18. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2015 Ligna nesten litt på hytta mi på fjellet dette, som også er lafta..bare at laftehodet ikke er kappa av. Interessant. Likte bilde godt, både som dokumentasjon og komposisjonsmessig. Hvis Roar stikker innom vil han muligens ta fram klonern nederst på høyre side? Mvh Fredrik Takk for hyggelig kommentar Rolf. Det lille nede til høyre er tatt med for å vise hvordan avslutningen er mot mur. Dersom Roar stikker innom vil han sikkert ha en formening om dette og kanskje annet også. Skj Lenke til kommentar
Harald Gjerholm Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Vakkert håndverk utmerket gjengitt her. Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 18. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2015 Vakkert håndverk utmerket gjengitt her. Hei, og takk for din gode kommentar ! Skj Lenke til kommentar
MotoG Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Fine strukturer i trearbeidet, og et riktig fint utsnitt med god kontrast og farge. Godt jobba. Lenke til kommentar
Torhild Jansen Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Her er det mange spennende detaljer - ekte 'håndarbeid' og flott foto mvh Torhild Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123 Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Nydelig bilde som viser detaljer og håndverket bak. Flott komposisjon , fint lys og fin fargepalett. Mvh Alec Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 18. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2015 Fine strukturer i trearbeidet, og et riktig fint utsnitt med god kontrast og farge. Godt jobba. Takk for kommentaren MotoG. Skj Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 18. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2015 Her er det mange spennende detaljer - ekte 'håndarbeid' og flott foto mvh Torhild Hjertelig takk for fin kommentar ! Skj Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 18. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2015 Nydelig bilde som viser detaljer og håndverket bak. Flott komposisjon , fint lys og fin fargepalett. Mvh Alec Kommentar som varmer ! Skj Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Flott bilde Ragnar! Så herlig å se ekte håndhugd stokk! (Jeg hater disse maskinerte som skal etterligne dette her, huff!) Lafting er en flott metode for sammenføying, blir litt det samme som sinking. Jeg er jo ei tre-jente, elsker det meste som har med tre å gjøre! Flott komp også! Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 19. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2015 Flott bilde Ragnar! Så herlig å se ekte håndhugd stokk! (Jeg hater disse maskinerte som skal etterligne dette her, huff!) Lafting er en flott metode for sammenføying, blir litt det samme som sinking. Jeg er jo ei tre-jente, elsker det meste som har med tre å gjøre! Flott komp også! Takk for hyggelig kommentar Helene. Ja, dette er ekte, norsk håndverk. (Og vakkert) Skj Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Litt usikker på om den nedre trekanten skulle vært med da jeg synes den blir mer forstyrrende enn at den tilfører bildet noe. Scrolla ned og dekka til og synes bildet sto seg bedre da. En kamerat av meg kommer hjem imorra etter 4 uker i indisk Kashmir. Da vi snakka sammen på telefon fortalte jeg om da jeg første gang så et bilde fra Kashmir nedi Goa og trodde det var fra Norge for det var samme natur og laftekoier. Da fortalte han at laftinga faktsk opprinnelig kommer derfra. Kanskje ikke så merkelig for vi vet jo at folkevandringene gikk begge veier. Det siste man har funnet nå er et eldgammelt i skjellet i Europa med DNA som stammer fra Sibir så historien antagelig må skrives om. Det ariske utseende i India kommer jo vestfra. Drar man lenger syd i India finner man mennesker med utseende som minner mer om de vi kjenner fra Afrika. For mange år siden snakka jeg med en danske nedi Goa som hadde bodd og jobba flere steder i India i en del år og han kunne fortelle at en indisk språkforsker han hadde truffet hadde lett etter en forbindelse til det indiske hovedspråket hindi og hun hadde faktisk funnet fellesnevneren til de skandinaviske språkene. Så vet vi altså det. Kanskje på tide å slutte å kalle det vi mener er typisk norsk for typisk norsk for det er visst ikke bare i moderne tider at verden var liten. Bare litt apropos til ditt laftebilde som altså antagelig ikke bare er så typisk norsk som vi vil ha det til. Roar Lenke til kommentar
Ragnar Skj Skrevet 19. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2015 Litt usikker på om den nedre trekanten skulle vært med da jeg synes den blir mer forstyrrende enn at den tilfører bildet noe. Scrolla ned og dekka til og synes bildet sto seg bedre da. En kamerat av meg kommer hjem imorra etter 4 uker i indisk Kashmir. Da vi snakka sammen på telefon fortalte jeg om da jeg første gang så et bilde fra Kashmir nedi Goa og trodde det var fra Norge for det var samme natur og laftekoier. Da fortalte han at laftinga faktsk opprinnelig kommer derfra. Kanskje ikke så merkelig for vi vet jo at folkevandringene gikk begge veier. Det siste man har funnet nå er et eldgammelt i skjellet i Europa med DNA som stammer fra Sibir så historien antagelig må skrives om. Det ariske utseende i India kommer jo vestfra. Drar man lenger syd i India finner man mennesker med utseende som minner mer om de vi kjenner fra Afrika. For mange år siden snakka jeg med en danske nedi Goa som hadde bodd og jobba flere steder i India i en del år og han kunne fortelle at en indisk språkforsker han hadde truffet hadde lett etter en forbindelse til det indiske hovedspråket hindi og hun hadde faktisk funnet fellesnevneren til de skandinaviske språkene. Så vet vi altså det. Kanskje på tide å slutte å kalle det vi mener er typisk norsk for typisk norsk for det er visst ikke bare i moderne tider at verden var liten. Bare litt apropos til ditt laftebilde som altså antagelig ikke bare er så typisk norsk som vi vil ha det til. Roar Hei Roar, og takk for din svært fyldige kommentar til bildet og til historien om lafting. Artig å høre din historie. Jeg har funnet ut via Wikipedia at vikingene adopterte laftemetoden fra Øst-Europa, altså er den definitivt ikke av norsk opprinnelse som mange vil tro. Som du vil se av min orientering så nevner jeg ingen ting om opprinnelse, bortsett fra at dette er gammelt tradisjonelt håndverk. Kanskje den opprinnelig kommer fra Goa, Norsk Leksikon og Wikipedia er nok ikke godt nok oppdatert. Men din fortelling virker logisk, og kanskje det er fra de trakter i Goa eller der omkring som er opprinnelsen. Som bilde/foto isolert er jeg enig i at den lille trekanten nede gjør seg best uten. Men dette er en kombinasjon av bilde og dokumentasjon. Jeg vurderte dette før utlegging, men fant ut at jeg allikevel ville ha det med. Til slutt: Supert at du kommer med dine betraktninger og svært nyttige opplysninger vedrørende lafteverk og opprinnelse. Selv er jeg av den oppfatning at fra tid annen så er det viktig at orientering/historie i tillegg til selve billedpresentasjonen ser dagens lys på Bildekritikken, og at dette høyner kvaliteten totalt sett. Skj Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 20. juni 2015 Del Skrevet 20. juni 2015 Litt usikker på om den nedre trekanten skulle vært med da jeg synes den blir mer forstyrrende enn at den tilfører bildet noe. Scrolla ned og dekka til og synes bildet sto seg bedre da. En kamerat av meg kommer hjem imorra etter 4 uker i indisk Kashmir. Da vi snakka sammen på telefon fortalte jeg om da jeg første gang så et bilde fra Kashmir nedi Goa og trodde det var fra Norge for det var samme natur og laftekoier. Da fortalte han at laftinga faktsk opprinnelig kommer derfra. Kanskje ikke så merkelig for vi vet jo at folkevandringene gikk begge veier. Det siste man har funnet nå er et eldgammelt i skjellet i Europa med DNA som stammer fra Sibir så historien antagelig må skrives om. Det ariske utseende i India kommer jo vestfra. Drar man lenger syd i India finner man mennesker med utseende som minner mer om de vi kjenner fra Afrika. For mange år siden snakka jeg med en danske nedi Goa som hadde bodd og jobba flere steder i India i en del år og han kunne fortelle at en indisk språkforsker han hadde truffet hadde lett etter en forbindelse til det indiske hovedspråket hindi og hun hadde faktisk funnet fellesnevneren til de skandinaviske språkene. Så vet vi altså det. Kanskje på tide å slutte å kalle det vi mener er typisk norsk for typisk norsk for det er visst ikke bare i moderne tider at verden var liten. Bare litt apropos til ditt laftebilde som altså antagelig ikke bare er så typisk norsk som vi vil ha det til. Roar Hei Roar, og takk for din svært fyldige kommentar til bildet og til historien om lafting. Artig å høre din historie. Jeg har funnet ut via Wikipedia at vikingene adopterte laftemetoden fra Øst-Europa, altså er den definitivt ikke av norsk opprinnelse som mange vil tro. Som du vil se av min orientering så nevner jeg ingen ting om opprinnelse, bortsett fra at dette er gammelt tradisjonelt håndverk. Kanskje den opprinnelig kommer fra Goa, Norsk Leksikon og Wikipedia er nok ikke godt nok oppdatert. Men din fortelling virker logisk, og kanskje det er fra de trakter i Goa eller der omkring som er opprinnelsen. Som bilde/foto isolert er jeg enig i at den lille trekanten nede gjør seg best uten. Men dette er en kombinasjon av bilde og dokumentasjon. Jeg vurderte dette før utlegging, men fant ut at jeg allikevel ville ha det med. Til slutt: Supert at du kommer med dine betraktninger og svært nyttige opplysninger vedrørende lafteverk og opprinnelse. Selv er jeg av den oppfatning at fra tid annen så er det viktig at orientering/historie i tillegg til selve billedpresentasjonen ser dagens lys på Bildekritikken, og at dette høyner kvaliteten totalt sett. Skj Lafting kommer nok ikke fra Goa der er det bricks og murpuss som gjelder. men derimot fra fjellene oppi Kashhmir som har samme klima som Norge med samme 4 årstidene og er et av de kaldeste stedene på jorda. Roar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg