Gå til innhold

[Løst] Informatikk NTNU

Laxano

Anbefalte innlegg

Er nå ferdig med min tid på vgs og har søkt informatikk studiet på NTNU til neste år. Virker for meg som et veldig interessant studium og jeg gleder meg til å ta fatt på studielivet til høsten. På tross av dette har jeg noen generelle spørsmål om studiet som jeg gjerne skulle hatt litt mer klarhet i, før fristen for endring av førstevalg osv. går ut. Årsaken til mitt valg av informatikk over datateknologi siv.ing er at jeg kun presterte karakteren 3 i R2, men føler at jeg kunne fått 4 eller 5 om jeg hadde vært motivert for skole det siste året. Fikk karakteren 5 i R1.

"Om man har en sivilingeniørgrad i Datateknologi stiller man sterkere på arbeidsmarkedet enn en bachelorgrad i Informatikk. Derfor kan det lønne seg å ta en mastergrad i Informatikk i tillegg, da vil man stille på lik linje som en som har studert Datateknologi." - Dette er hentet fra NTNUs hjemmesider og jeg lurer på om dette er sant? Jeg er per dags dato innstilt på å ta en mastergrad i informatikk, og lurer da på om jeg virkelig er like ettertraktet på jobbmarkedet som om jeg skulle ha tatt siv.ing utdanning innenfor dateteknologi.

Er også veldig opptatt av at utdannelsen jeg tar skal gi meg relevant jobb. Vil mange av de som fullfører dette studiet få jobber som er relevant for studiet?

Er heller ikke til å dra seg unna at jeg er interessert i hvor lønnsnivået her ligger. Vet at man etter endt studie ved siv.ing er sikret "god" lønn, og lurer på om dette også er tilfellet etter en master i informatikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At du stiller sterkere med en sivilingeniørgrad i datateknologi kontra en bachelorgrad i informatikk er det ingen tvil om. Men har du tenkt å ta en master i informatikk spiller det ikke store rollen. En som har gått femårig data eller bachelor + master i informatikk får stort sett de samme jobbene (og lønnen). Nå har det blitt karakterkrav også for siving for å velge retning på master, så karakterene teller, men tidligere var det slik at du i teorien kunne komme deg gjennom studiet med E i alle fag. For å komme inn på master i informatikk må du minst ha C i snitt, helst B. Så mange arbeidsgivere vil gjerne ha informatikere, fordi da vet de at vedkommende har jobbet bra for å komme i mål. 

Jeg har inntrykk av at de aller fleste får relevant jobb. Alle jeg vet om som gikk ut av femte nå signerte kontrakt for en stund siden, og alle har særdeles relevant jobb. Spekteret er veldig bredt, du kan jobbe med uendelig mye, men de fleste velger konsulentbransjen. Og de er veldig interessert i informatikere (bare gled deg til bedpres og kurs).

Lønnen er som siving, hvis du tar master. Avhenger selvfølgelig om du blir ansatt statlig eller privat, men det gjør det også for en som har gått data. 

Sånn ellers så vil jeg anbefale deg å satse på informatikk. Det er et veldig godt studiemiljø, linjeforening og ressurser. Jeg stortrives. Og hvis du føler at matten var litt krevende på videregående, så er informatikk et godt valg. Du får litt lettere matte (og bare to mattefag), og kan velge masse valgfag i underveis. De jeg kjenner på data sliter ofte i matte, selv om de fikk seksere i både R-matte og fysikk. Strykprosenten i Matte 1 (matten i første semester) er skyhøy. Så gå for informatikk, så har du tid til å gjøre masse gøy og ta masse morsomme fag. Om du skulle ombestemme deg underveis kan du ta matten til data som valgfag og søke deg inn på data når du tar master. Det går fint. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jobber nesten utelukkende med folk med master fra NTNU. Disse highbrow "sivilingeniør" typene kommer i akkurat samme stilling som folk med "bare" en mastergrad i informatikk. Folk med datateknikk, komtek, matematikk, fysikk og whatever. De gjør de samme oppgavene og tjener det samme som nyutdannet

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jobber nesten utelukkende med folk med master fra NTNU. Disse highbrow "sivilingeniør" typene kommer i akkurat samme stilling som folk med "bare" en mastergrad i informatikk. Folk med datateknikk, komtek, matematikk, fysikk og whatever. De gjør de samme oppgavene og tjener det samme som nyutdannet

Forskjellen er bare at de som har mastergrad i teknologi (tidligere sivilingeniør i Datateknologi) har også matematisk bakgrunn som gjør de har muligheten til å jobbe hos google, yahoo, facebook og de store selskapene som utlyser stillinger som krever matematikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...