Gå til innhold

HMS- Ingeniør


bomba95

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, lurer på om HMS ingeniør er et lurt valg innen utdanning ? har sjekket litt rundt på nettet men blir liksom ikke klokere

 

Dette er vell typiske jobber som er utsatt i dårlige tider slik vi ser det i dag, altså det blir mindre fokus på å jobbe med ikke produktive ting. Altså det kommer "alltid" til å være fokus på HMS men i gode tider kan man ta seg "råd" til å ha større fokus. 

 

Det er nok ikke ett kjempe dårlig valg, men det finnes ingeniørlinjer som er "lurere", som Automasjon, elektro, data/IT, kyb osv. 

Lenke til kommentar

Sats heller på maskin og ta HMS som valgfag. En maskiningeniør kan også fungere som HMS-ingeniør.

 

Er det kun maskin som kan fungere som HMS med supplerende fag? Tenker da på om TS ikke har interesse for "maskin" så er det en dårlig løsning, det viktigste er jo å trive i arbeidet(når man får jobb). 

Lenke til kommentar

HMS-ingeniør er relativ safe. Og sjølv om du har hovedfokuset mot HMS-arbeid så er du fortsatt ingeniør og kan ta dei jobb hos dei fleste ingeniørbedriftene. Ein fordel du har som HMS-ingeniør i motsettning til maskin-ingeniør er at du har ein litt anna bakgrunn i forhold til "alle andre" i virksomheita. Dei fleste virksomheitsledere ønsker å sette saman ingeniør-team som kan litt om fleire fagfelt, og då kan det være ein stor fordel å ha bakgrunn frå eit litt anna fagfelt enn akkurat maskin, bygg og elektro som er det vanligaste.

 

Per dags dato er markedet for HMS-arbeid svært stort. Det stort sikkerheitsfokus i samfunnet, og mange krever at det må planleggast og tilretteleggast for alle mulige ting som kan skje. Sjå f.eks på alt arbeidet som er lagt ned og all mediaoppmerksomheita til den nye politireforma, eller alle dei kritsike røstene som lurte på kvifor Staten ikkje hadde laga plana og instruksa for å hente heimigjen norske turistar som fekk ferien øydelagt etter Tsunamien i 2004. Her er det stor vilje til å legge ned eit voldsomt stort ressursbruk for å ha ein plan for alle tenkelige og utenkelige ting som kan oppstå.

 

Dersom eg skal sjå i krystallkula så tviler eg eigentleg på at vi kjem til å få mindre HMS fokus i tida framover. Mest sannsynleg så kjem det at vi har eit grundig internkontrollsystem som sørger for at vi kan selge og levere det avtalte produktet til avtalt til og i riktig mengde være vårt store konkurransefortrinn ovanfor land som masseproduserer for ein billig penge, men med langt mindre kvalitetsfokus.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg setter pris på at ingen tenker bygg når det snakkes om ingeniørfag i denne tråden.

 

Dersom TS ikke er vil studere maskin, er bygg også en mulighet. Jeg har fortsatt til gode å høre om en HMS-ingeniør hos entreprenør e.l. som er HMS-ingeniør. De fleste er byggingeniører. Noen har helt andre bakgrunner. Jeg har for tiden sommerjobb i en stor entreprenørbedrift sin sentrale kvalitetssikrings- og HMS avdeling, og her er det for det meste byggingeniører, i tillegg til noen med kjemibakgrunn e.l.

Lenke til kommentar

HMS er det i norsk næringsliv som er mest regulert, så det er åpenbart behov for dyktige fagfolk innen dette. Det er imidlertid enormt stor bredde innen HMS, for alle definerer de ulike delene – helse, miljø og sikkerhet – ulikt. Noe som er helse for noen, kan være sikkerhet for andre. I likhet med IKT, er HMS en støttefunksjon i de fleste bedrifter. Store selskaper har vanligvis egne HMS-avdelinger, og de driver med veldig mye forskjellig – alt fra å risikovurdere kjemikalier til å lede arbeidet med informasjonssikkerhet.

 

Arbeidsmarkedet for ingeniører og realister er dårligere nå enn før. Oljebransjen har enormt stor kompetanse innen HMS, det er knapt nok noe annen bransje som har tilsvarende krav. Nedgangen i oljebransjen kan derfor tenkes å ikke bare bety at nyutdannede ikke får jobb i den bransjen, men at det kommer erfarne folk derfra som tar jobber i andre bransjer og derfor gjør det vanskeligere å få jobb. Men som nevnt er det stor bredde i HMS, så om man f.eks. driver med samfunnssikkerhet kan det være en del andre muligheter enn om man er spesialisert innen sikkerhet i industrien.

 

Det finnes minst ett bachelorstudie i HMS. Jeg kjenner ikke til innholdet, men det er nok ingen dum idé å utdanne seg innen noe annet og enten få med HMS som en del av den utdannelsen, for eksempel indøk på NTNU med HMS som hovedprofil, eller ta en bachelor i noe og så bygge på med kurs eller videreutdannelse som f.eks. 2-årig master i HMS på NTNU. Eksempler på nyttige bakgrunner er kjemi eller kjemiingeniør om man vil drive med yrkeshygiene, og maskin om man vil drive mer med teknisk sikkerhet (da kan også det 2-årige RAMS-studiet på NTNU være aktuelt).

Lenke til kommentar

Tror kanskje du blir å slite med å få jobb. Oljemarkedet har frigitt så mange ingeniører at det er flust å velge i blandt de arbeidssøkende. Og oppturen kommer mest sannsylig ikke til å bli så stor som spådd grunnet konkuransen  fra lavkostland. Før du bestemmer ta og kikk på jobbmarkedet og følg litt med på ledig arbeid. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...