ProphetSe7en Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 (endret) Jeg er veldig enkel når det kommer til å ta bilder. Mobilen står for 98% av alle bildene som blir tatt i vår familie. Grunnen til det er veldig enkelt. Den er liten, enkel og ha med og den gir ok bilder. Men nå tenkte jeg det var på tide å få på plass et kamera som kan være med på alle turer, ferier og andre begivenheter der vi tar bilder. Mitt gamle Nikon speilreflekskamera ligger nedstøvet i en skuff. Det blir aldri til at det er i bruk, med mindre en har i forkant bestemt seg for at nå skal en ut å ta bilder. Å ha det med seg til vanlig over alt er ikke aktuelt, det er for stort, tungvindt å bytte objekter osv. Så da trenger jeg som sagt et kompaktkamera som tar gode bilder. Jeg vil gjerne ha GPS, mulighet for å kunne zoome inn på ørnen som flyr forbi når vi er i båt, ta bilder sent på kveld når belysningen er dårlig, og ikke minst så vil jeg at bildet blir tatt når jeg trykker på knappen, ikke 3 sekunder etterpå eller å måtte vente 3 sekunder mellom hvert bilde. Må også ha mulighet til å kunne filme når ungene finner på å skulle hoppe fra klippen på båttur, eller kjerringen omsider tørr å prøve vannski. Om kameraet er vanntett er det helt supert, men om ikke så får mobilen fortsatt duge til den type bilder/filming Om ikke så finnes det vel undervannshus til flere kameraer nå til dags? Hvor mye jeg vil bruke? Helst ikke mer enn 3000, men innser fort at det kan bli lite. Så absolutt maks er da 5000. Og, er det da hybridkamera eller kompaktkamera som er veien å gå? Har forstått det slik at hybrid er langt mindre enn speilrefleks. Noen som vil gi noen gode tips her? Endret 17. juni 2015 av kreps79 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Jeg ville vurdert Sony RX100, det ligger til en svært god pris nå. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 17. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2015 (endret) Men der får jeg jo ikke GPS som jeg helst vil ha. Det er jo også tre år gammelt. Er det fortsatt et bra valg med hensyn til alt annet som er kommet på markedet de siste tre årene? Endret 17. juni 2015 av kreps79 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Ja med tanke på at det kostet nesten 5000 for 3 år siden og nå ligger til 3500, er det en av grunnene til at det faktisk er et knallkjøp - det er forsatt et av de beste, om ikke det beste kameraet i sin prisklasse. Alternativt kan man også kjøpe RX100 II til rett under 5000.Men var litt kjapp så leste ikke at du trengte zoom og gps, da kan du vurdere andre modeller som f.eks Panasonic TZ70. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 17. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2015 Supert, skal søke det opp Leser om Olympus Stylus 1 nå, men her finner jeg noen omtaler som sier det har gps, mens andre som sier det har Er Stylus 1 og TZ70 gode kameraer? Ser forøvrig ut som at jeg må på den tidligere modellen TZ60 for å få gps, men dette er gjerne ikke noe å skryte av? Lenke til kommentar
osmoen Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Har ingen kameraanbefalinger å komme med, men et alternativ til innebygget GPS er å bruke en GPS-app på mobilen (siden den stort sett er med overalt) og koble sammen GPS-lokasjon og bildefiler i etterkant. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 18. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2015 Det er helt sikkert mulig, men det vil ikke bli gjennomført i praksis dessverre. Alternativet her må i så fall bli en mellomløsning dersom kamera ikke har gps. At det kobles til mobilen via wifi, for så å hente gps data i det bildene blir tatt slik at informasjonen alt ligger i bildefilen når jeg legger over bildene. Vet ikke hvor utbredt dette er, men så det gikk på noen kamera. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 (endret) RX100 med stor sensor vil gi best bilder, spesielt i lite lys, mens Stylus 1 og TZ70 har mer zoom hvis du ofte vil ta bilde av små ting på lang avstand. Jeg har to superzoomkamera, et stort og et lite, men bruker de sjelden da jeg er blitt bortskjemt med god bildekvalitet... Edit: Video på RX100 (Mk II) er mye bedre enn på alle mine andre kamera. Det takler kjappe bevegelser og er skarp og fin. Det kan filme full HD i 50 fps AVCHD med opp til 28Mbits/s. Endret 18. juni 2015 av Frobe Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Du får nok ikke alt dette i et kompaktkamera, du må nestene velge mellom mye zoom eller bedre bilder i mørkere omgivelser og på vanntett kamera så får du dessverre ingen av delene. Hva med Canon G3x som forhåpentligvis kommer i butikkene før sommeren er over, er et av kameraene som gi deg det meste men du må gi avkall på lommestørrelse. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 18. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2015 Nei jeg innser at jeg ikke får alt dette inn i et kompaktkamera. Jeg trenger ikke ekstremzoom som TZ serien gir, men hadde vært greit med noe mer enn hva RX100 gir. Blir kameraet for stort så blir det ikke brukt, slik er det dessverre her, så dette er et veldig viktig punkt. Jeg er også ekstremt glad i gps data i bildene, lage automatiske album basert på steder osv. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Så da trenger jeg som sagt et kompaktkamera som tar gode bilder. - Jeg vil gjerne ha GPS - mulighet for å kunne zoome inn på ørnen som flyr forbi når vi er i båt - ta bilder sent på kveld når belysningen er dårlig - og ikke minst så vil jeg at bildet blir tatt når jeg trykker på knappen, ikke 3 sekunder etterpå eller å måtte vente 3 sekunder mellom hvert bilde. - Må også ha mulighet til å kunne filme når ungene finner på å skulle hoppe fra klippen på båttur, eller kjerringen omsider tørr å prøve vannski. Hvor mye jeg vil bruke? Helst ikke mer enn 3000, men innser fort at det kan bli lite. Så absolutt maks er da 5000. Og, er det da hybridkamera eller kompaktkamera som er veien å gå? Har forstått det slik at hybrid er langt mindre enn speilrefleks. Noen som vil gi noen gode tips her? Jeg tok meg den frihet å skrive om ørlitt på innlegget ditt for å utheve de tingene som du skriver er viktig for deg. Det er mulig jeg hopper til en litt for tidlig konklusjon, men jeg tror ikke du får alt det du ønsker deg i et kamera til maks 5.000... For å by på hva jeg ville ha tenkt: Du ønsker et kamera som potensielt kan ta bedre tekniske bilder enn din mobiltelefon. Da ville jeg satt bildekvalitet som prioritet nummer 1. GPS er noe du ønsker deg. Sikkert kult, selv om jeg ikke syns sånt er viktig. Noen kameramodeller har denne muligheten, men hvis du setter bildekvaliteten øverst, så ville jeg anbefalt å sette GPS-funksjonalitet nederst. Å kunne zoome inn på en ørn krever et realt teleobjektiv. På små kompaktkamera er dette vanskelig å kombinere med lysstyrke for å ta gode bilder om kvelden i svakt lys. Du bør dermed se etter noe du kan bytte objektiver på, antagelig et såkalt speilløst systemkamera og et par objektiver som dekker behovet ditt. Ett for kraftig telezoom og ett med stor blender for å slippe inn mye lys. De aller fleste kameramodeller er nå raske å eksponere fra du trykker på knappen. Du skal nok langt ned i pris før du finner noe som er tregt. Så var det å kombinere inn video da. Andre får gi deg tips om dette, jeg bruker ikke video på et fotokamera... Når alt kommer til alt blir mitt tips å kikke på noe fra Fuji. Se her: http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/x/ Selvsagt fordi jeg selv har dette merket og er storfornøyd med det. Men hovedsakelig fordi de har svært gode objektiver og en sensor som er veldig flink til å registrere lys. Du må nok strekke budsjettet ditt en del for å komme i mål med mitt tips, men du glemmer fort de pengene hvis du er happy med kjøpet...:-) Det finnes gode løsninger fra andre produsenter også, de anbefalingene får de som har disse erfaringene komme med. Lenke til kommentar
johome Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Hva med Ricoh GR ? Etter at Ricoh GR II ble lansert idag , har GR 1 blitt satt ned i pris. Er mulig å få den til drøye 5 lapper. Kommer med APS-C sensor , og vekten er på bare 245 gram. JPEG motoren er ikke noe å skryte av , så du bør skyte i RAW hele tiden. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 18. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2015 Problemet dukker opp så snart det må byttes objektiver ut i fra hva jeg skal ta bilde av. Om dette var et alternativ hadde jeg bare benyttet med av mitt nåværende speilrefleks videre. Der har jeg tre ulike objektiver, men det blir for mye styr å bytte, samt at kamera blir for stort å ha med seg over alt. Er vi ute i båt og det plutselig dukker opp en ørn, sel, delfin eller andre ting så vil jeg kunne ta bildet snarest. Skal jeg da måtte bytte objektiv så er det for sent. Grunnen til at jeg ønsker GPS er for å få opprettet album basert på lokasjon. Dette er en funksjon jeg er veldig glad i på bilder tatt med mobilen. Sist nå når vi var i Spania i Mai. Legger over bildene og de får automatisk album basert på hvor vi var den uken. Eller når vi er på hytten, dagsturer osv. Helt glimrende for en som ikke er veldig glad i å gjøre så mye organisering i ettertid. Men som sagt, jeg innser at jeg ikke får det perfekte kamera med hensyn til mine kriterier, så det er jo klart at noen kompromiss må jeg gjøre. Det er ikke behov for 30xzoom som er på TZ, men 3xzoom som er på rx100 blir for lite. Gps kan gjerne hentes fra mobilen i det blidet blir tatt, men ikke legges inn manuelt i ettertid. Ser at blant annet Stylus 1 bruker denne funksjonen om jeg har lest riktig. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Problemet dukker opp så snart det må byttes objektiver ut i fra hva jeg skal ta bilde av. Om dette var et alternativ hadde jeg bare benyttet med av mitt nåværende speilrefleks videre. Der har jeg tre ulike objektiver, men det blir for mye styr å bytte, samt at kamera blir for stort å ha med seg over alt. Er vi ute i båt og det plutselig dukker opp en ørn, sel, delfin eller andre ting så vil jeg kunne ta bildet snarest. Skal jeg da måtte bytte objektiv så er det for sent. Grunnen til at jeg ønsker GPS er for å få opprettet album basert på lokasjon. Dette er en funksjon jeg er veldig glad i på bilder tatt med mobilen. Sist nå når vi var i Spania i Mai. Legger over bildene og de får automatisk album basert på hvor vi var den uken. Eller når vi er på hytten, dagsturer osv. Helt glimrende for en som ikke er veldig glad i å gjøre så mye organisering i ettertid. Men som sagt, jeg innser at jeg ikke får det perfekte kamera med hensyn til mine kriterier, så det er jo klart at noen kompromiss må jeg gjøre. Det er ikke behov for 30xzoom som er på TZ, men 3xzoom som er på rx100 blir for lite. Gps kan gjerne hentes fra mobilen i det blidet blir tatt, men ikke legges inn manuelt i ettertid. Ser at blant annet Stylus 1 bruker denne funksjonen om jeg har lest riktig. Nikon har vel kanskje det du ser etter...: http://www.nikon.no/no_NO/product/digital-cameras/coolpix/bridge/coolpix-p900 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå