Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Redusert uføretrygd

MLhaugen

Anbefalte innlegg

Jeg har spart endel år i fond, men nå tok jeg dem ut for og plassere dem i noe annet. Jeg blei uføre for 2år siden av alvorlig mage sykdom, så jeg har ikke jobbet noe som helst. Kun flyttet dette fondet.

Men nå fikk jeg brev fra nav at uføre inntekten min blir redusert med 4.000kr brutto til 17.500kr brutto. resten av året.

Er dette normalt? Syns dette blir veldig vanskelig siden jeg har mye utgifter fra før av. Har noen vært borti lignende ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror NAV har gjort en feil her. Det er bare lønnsinntekt som skal påvirke uføretrygd. Hvis dette skyldes dine pengeflytninger burde det ikke ha noe å si på trygden.

Tråden skulle vært i Juss, ikke forbrukerøkonomi. I juss vanker krikkert som er trygdejurist.

Lenke til kommentar

Det kalles liberalisme [blå]. Planlagt av blå regjering. Vil du ha økt uføretrygd må du bestemme sosialisme [rødt]. Liberalisme er survival of the fittest. Hvor politikerne privatiserer alt og staten skal ikke hjelpe mennesker. Moren min som stemte FRP fikk også redusert uføretrygd. Så du er ikke alene i nabolaget om dette.

Uførereformen ble planlagt av de røde. De som fikk redusert inntekt av uførereformen var stort sett personer som fikk redusert netto pga økt skatt. TS har fått redusert brutto. Altså ikke det samme problemet, uten at det ene er bedre enn det andre.

Lenke til kommentar

Hva med finansinntekter?

Så fremt det er inntekter som skyldes at pengene "forvalter seg selv" så holdes det utenom. Uføretrygd er noe man for som en erstatning fordi man ikke kan jobbe. Derfor er det kun jobb som fører til avkorting av stønaden. Renter er noe man får enten man er syk eller frisk.

Om man bruker så mye tid på å forvalte pengene sine at det er en jobb blir det annerledes. Det er tydelig ikke tilfellet her.

Lenke til kommentar

Slenger på det jeg ville spørre om her i tråden, for det må nesten gå på det samme tror jeg.

Fikk et brev i dag, der det står at de har mottatt opplysninger om inntekt fra "arbeidsgiver".

Har jo ikke noen arbeidsgiver lenger og tjener ingenting. Men jeg sparer også i fond, og kjøper og selger litt aksjer innimellom.

Trodde heller ikke det skulle innvirke, har de gjort feil hos meg også, og er det i så fall noe man bør kontakate dem om og gi beskjed?

Tenkte at det kanskje bare er et sånt standardbrev de sender til alle, men.
Brevet ser sånn ut:

Anonymous poster hash: 7c6ea...c36

Lenke til kommentar

Uføre reformen ble så godt som enstemmig vedtatt i 2011 og er ikke rød eller blå sin feil/ære.

Det handler om bærekraftige ytelser, og i ditt tilfelle er dette ikke penger du har fått i jobb så NAV vil nok hjelpe deg.

Om du hadde hatt 100 millioner i fond/aksjer og tatt ut utbytte er dette kapitalinnntekter som du selvfølgelig må betale skatt av, men ikke redusert trygd.

Lenke til kommentar

Det er nok også en feil. Det er nok smartest å kontakte dem.

Takk. Da får jeg ta bryderiet å ringe dem i morgen. Blir litt urolig jeg, av at de kan få til å gjøre en sånn feil å si de har mottatt opplysninger fra en arbeidsgiver som ikke finnes.

Lurer på om det er noe de gjør med hensikt for å skremme eller noe.

Lenke til kommentar

Lurer på om det er noe de gjør med hensikt for å skremme eller noe.
Det tror jeg ikke de har tid til.

Kanskje det er noe feriepenger du har fått?

Du hadde rett. Ikke feriepenger, men noe annet. Tenkte ikke på at det innvirket.

Ringte og fikk det oppklart.   

Hadde det vært mulig å fjerne det bildet av brevet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...