Gå til innhold

Starte egen bedrift

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 13 år. Jeg har veldig lyst til å starte ett lite firma hvor jeg driver med bilvasking og evt. Dekkskift, men jeg er litt usikker på hvordan jeg går frem. Jeg lurer på hva reglene er for å starte noe slikt i en alder av 13 (straks 14) år. Må jeg søke til kommunen eller hvordan er reglene? Jeg ønsker å starte opp utenfor huset mitt og kjøpe inn vaskeutsyr og dekkskiftutstyr. Jeg har frikort, og mamma er autorisert regnskapsfører og hjelper gjerne til med regnskapet... Noen som kan fortelle litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må være myndig for å kunne starte egen bedrift. Alternativet er at du oppretter bedriften i foreldre sitt navn.

Men, jeg antar at det greieste for deg er å la være å opprette noe firma.

Mener å ha lest at man kan tjene opptil 50.000 kr per år på en hobby før man må registrere foretak og skatte for det.

Anbefaler deg å bare starte opp litt forsiktig, sjekke markedet. Om du begynner å få litt inntekter kan du heller tenke på å starte et foretak.

Lenke til kommentar

Mener å ha lest at man kan tjene opptil 50.000 kr per år på en hobby før man må registrere foretak og skatte for det.

Det beløpet stemmer ikke og det er langt fra så enkelt.

Anbefaler trådstarter å sette seg mer inn i dette. Mye informasjon finnes på nett, og det lokale skattekontoret kan nok bistå med informasjon.

Lenke til kommentar

Det kan stemme. Ser dog ikke problemet med at han kan teste markedet før han evt. går til steget for å "teste markedet litt". Men man kan motta penger for noe man definerer som hobby uten å ha et foretak.

Er også i gråsone for å kunne kalle det en strøjobb, da kan man motta opptil 4000kr av privatpersoner skattefritt.

Og hvem bryr seg vel om en 13-åring stiller seg opp med bøtte og spann i oppkjørselen for å vaske noen biler?

Med mindre det blir big business utav det, vel og merke.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Bilvaskeri har vell også krav til oljeutskiller av miljøhensyn, tilsvarande ved dekksikft då dette akkurat går over grensa for kva som skal reknast som bilverksted.

Nøyaktig kvar grensa går mellom hobby og næring blir ei vurderingssak der det er fleire faktorar som skal vurderast.

Lenke til kommentar

Jaja. Takk for svar folkens. Har snakket med altinn og de sier man må være 15 for å starte firma og da må man ha tillatelse fra foreldrene sine og fylkesmannen. Men, jeg og min mamma vurderer å starte ett enkeltpersonforetak i hennes navn og ansette meg, da dette ifølge altinn er lov. Så vi får se hva det blir til. Det er bare å spytte ut hvis noen har noen råd....

Lenke til kommentar

Det har nok ingenting med skatt å gjøre, men mva. Omsetter man for mindre enn 50 000,- i løpet av en periode på 12 måneder slipper man mva. Omsetter man for mer enn dette må man registrere seg i merverdiavgiftsregisteret.

Tror dog en 13-åring kan gjøre dette som hobby uten å måtte starte et firma, med mindre du har planer om å gjøre det på heltid?

Lenke til kommentar

Det har nok ingenting med skatt å gjøre, men mva. Omsetter man for mindre enn 50 000,- i løpet av en periode på 12 måneder slipper man mva. Omsetter man for mer enn dette må man registrere seg i merverdiavgiftsregisteret.

Tror dog en 13-åring kan gjøre dette som hobby uten å måtte starte et firma, med mindre du har planer om å gjøre det på heltid?

Det var selvfølgelig MVA jeg snakket om. Beklager forvirringen :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...