Gå til innhold

Surround receiver/processor. Høytalere Small/Large


Anbefalte innlegg

På Denon 4520, som ikke er veldig bra - men over snittet i det minste. Så har jeg merket meg at "delefilteret" som trigger når man setter høytalere på small slik at alt under f.eks 40Hz går til Sub medfører at hele lydbildet blir "ødelagt". Dette selv på materiale som ligger fra 1000Hz til 4000Hz. Lydbildet blir litt mer kaotisk/uryddig. Dette har ingenting med sub-oppsett å gjøre altså, men det innebygde delefilteret i receiveren.

 

Flere som har merket seg dette? 

 

Løsningen min har blitt å kun kjøre .1 signalene til sub, og droppe bruk av sub på musikk. Perspektive i musikken blir mye bedre, stemmer blir bedre på film/tv osv. 

 

Ble noe overrasket over at denne funksjonaliteten rotet til lydbilde såpass mye (nå er jeg kanskje over snittet kresen på lyd).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke type høyttalere kjører du med?

 

Det sies ofte at man bør la alt under 80Hz i hjemmekino sammenheng gå til sub. Men er ikke helt der selv.

På min Marantz forforsterker så kan jeg heldigvis sette crossoveren forskjellig på de forskjellige kanalene, slik at mine høyttalere som ikke går dypt får mindre bass å jobbe med enn de som går dypt.

 

Kjører man large på frontene så får man flere innstillingsmuligheter enn small, da ved small så automatisk settes all bass til LFE kanalen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjører B&W 803 diamond front, B&W HTM2 diamond center, B&W 804 Diamond surround; B&W SCM1 surround back; B&W 805 Diamond front wide, System Audio til front height (disse utgår når jeg går for Atmos/DTS:X oppsett) og til slutt 2 * B&W DB1 sub.

 

Har alle innstillingsmuligheter med tanke på crossover på hver enkelt kanal, men bass-management på Denon 4520 (som ble kjøpt for midlertidig bruk for 3(?) år siden) roter til lydbildet. Jeg hører at perspektivet blir flatere med bass-management på.

B&W 803 Diamond leverer varene uten sub; jeg har også vurdert å benytte bass-management til sub'en (de har predefinert oppsett for alle sine modeller i diamondserien; slik at sub da kapper alt over frekvensområdet som håndteres av høytalere).

 

Akkurat nå kjører jeg ingen bass-management på receiver; alle høytalere kjøres som large... og sub'ene benyttes kun for .1 signalet for film (5.1 eller 7.1).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Har du sjekket at Dynamic Volume eller hva det heter igjen står på? Det pleier å kunne lage ett litt flatt lydbilde (Det var også en annen dype volum innstilling som også kan ødelegge slik du nevner).

 

De gjør at man kan spille på kveldstid, uten at høye lyder plutselig blir for høye osv. Noe man ikke bør ha på, men ofte står på ut av esken.

Lenke til kommentar

Har du sjekket at Dynamic Volume eller hva det heter igjen står på? Det pleier å kunne lage ett litt flatt lydbilde (Det var også en annen dype volum innstilling som også kan ødelegge slik du nevner).

 

De gjør at man kan spille på kveldstid, uten at høye lyder plutselig blir for høye osv. Noe man ikke bør ha på, men ofte står på ut av esken.

Alt dette er slått av.

 

For meg virker det som delefilteret som slår inn når man velger small og sender lyd fra hver kanal til sub faktisk ødelegger lyden relativt mye. Alle filter påvirker lyd, men dette var langt mer enn jeg trodde var normal. Har også hørt litt rundt hos andre med å switche mellom Small og Large og samme effekt slår inn. Til dyrere processor/receiver til mindre blir lyden ødelagt.

 

Var bare svært overrasket over hvor hørbart dette er; med tanke på hvordan alle påpeker at man bør slå høytalere på small og bruke sub for de lave frekvensene. Jeg har riktig nok mer enn nok kraft til å drive fronthøytalerene uten å kappe bass signalet (kjører Bryston 4BST2)

 

NB! Uansett om jeg velger Large eller Small; så er det ikke bassen som blir ødelagt/redusert. Lydbilde blir rett og slett mindre oppløst. For musikk er det mindre "oppløsning" i posisjonering av musikere i en symfoni; eller hvor de forskjellige instrumentene er plassert i "rommet".

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg er ikke av den oppfatning at man bør sette høyttalerene til small og bruke sub. Jeg foretrekker å sette crossoveren pr sett høyttalere slik at hver av dem for jobbe i området de er laget for å jobbe i. Men med billigere receivere så har man jo ikke noe valg enn en felles crossover.

 

Hvordan er Audyssey stilt inn ellers? Av, på, front, flat?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke av den oppfatning at man bør sette høyttalerene til small og bruke sub. Jeg foretrekker å sette crossoveren pr sett høyttalere slik at hver av dem for jobbe i området de er laget for å jobbe i. Men med billigere receivere så har man jo ikke noe valg enn en felles crossover.

 

Hvordan er Audyssey stilt inn ellers? Av, på, front, flat?

Audyssey brukes alltid på flat når jeg hører på musikk; har funnet at jeg foretrekker lyden satt til flat stort sett alltid. Har Audyssey pro settet med kalibrert mikrofon og alle muligheter. 

 

Prøvde i dag med å sette opp preset på sub'ene (DB1) til å tilpasse seg 803 Diamond høytalerene. Dvs, all lyd går til høytalere; samt til sub; sub kapper bort alt som høytalerene ikke håndterer. Dvs, ingen bruk at receiverens bass-management. Det ble virkelig bra. Da kan jeg koble preset-velger til trigger2 på receiver og la subene gå over til 803-modus jeg har spiller musikk. Ellers sier Audyssey pro målingen at alle høytalere leverer full-range utenom surround back og front height (de står på small; og får bistand av subene, cutoff er 40Hz så har testet litt frem og tilbake med large vs small på disse 2 høytalersettene... hører ikke noe spesiell forskjell).

Lenke til kommentar

Har man sub, så skal alle høyttalere skal stå på small uansett hvor store man måtte mene dem er. Delefrekvens skal være 80, om ikke høyttalerne er veldig små. Dette er en regler uten unntak. Fungerer dette ikke hos dere, ligger problemet et annet sted, som kan være for dårlig sub eller andre ting.

Lenke til kommentar

Dere gir egentlig samme tilbakemelding som jeg selv hadde tidligere; problemet er at ved å sette høytalere til small; så bruker man receiver/processors bassmanagement (i praksis et delefilter som aktiveres for å splitte lyd til høytaler vs lyd til sub etter valgt frekvens). Dette ødelegger lyden mer enn man skulle tro (den blir ikke dårlig, men large gir merkbart bedre lyd). Den blir ikke så transparant og holografisk når man setter dem til small..... Dette gjelder til tross for at man spiller musikk som holder seg langt over sub-nivå frekvensmessig. 

 

Jeg kjører Bryston og Classe blokker; så forsterker har ingen problem med å levere varene langt ned i frekvensregisteret.

Setter jeg opp aktiv sub som kapper lyden over frekvensområdet håndtert av høytaler blir dette så mye mye bedre (faktisk identisk med å ikke bruke sub for materiale som holder seg fra 35 til 40Hz og oppover). Sub gir det som mangler fra 10-35Hz.

 

Sammenligner jeg mellom dette oppsettet mot høytalere til small og crossover ved 80Hz; så blir det rimelig ræva lyd på sistnevnte (høytalere til small). Samme problem uansett hvor jeg setter crossover; kan sette crossover på 40, 60, 80, 100 eller 120Hz; 

Alt i oppsettet er kalibrert (rommessig med fysiske plater på vegger og tak for diffusing og absorbering; samt via Audyssey pro med 20+ målinger). Første refleksjonspunkter har jeg lydabsoberende plater; på resten absorbernde plater i kombinasjon med diffusorer (andre refleksjon); samt bass-sperrer i hjørner og på bakre vegg).

 

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Bassmanagment bruker man uansett. Det ødelegger ikke mer enn eq/romkorreksjon. Det er ingen grunn til en lowpass skal gi dårligere lyd enn resten av den sigitale prosesseringen. Du må gjerne kjøre fullrange med musikk, men det korrekte er alle høyttalerne på small i surround. Husk at i den store sammenhengen er alle høyttalere små, inkl 803 Diamond. Samme konfigurasjonen brukes i alle kinoer verden over.

 

En annen ting er at all romkorreksjon er som regel rævva. Audyssey pro med 20+ punktmålinger er selve fasiten på rævva lyd. Skru av skiten og bruk et desibelmeter til å stille inn, så kommer du kanskje til et annet resultat. Du kan også fjerne alle romtiltak og sette de inn igjen en etter en. Lyden kan bli daff med overkill av akustiske tiltak.

 

Regner med du ikke er født i går, men nevner det likevel at det er inngangen merket "lfe" som skal brukes på subben. Evt hvis den ikke har det skrur du lowpass på max.

 

Forsto ikke helt hva du mener når du omgår bassmanagment ved å bruke presets på subben. Hvordan kan subben kappe bort alle frekvenser som høyttalerne ikke håndterer?

Endret av Soulitaire
Lenke til kommentar

Forsto ikke helt hva du mener når du omgår bassmanagment ved å bruke presets på subben. Hvordan kan subben kappe bort alle frekvenser som høyttalerne ikke håndterer?

B&W DB1 har mulighet til å ta crossover på samme måte som man gjør på receiver ved å sette small (bare sub setter opp øvre grense for crossover. Det er åpenbart bedre å prosessere signalet i sub siden det her kun er signal med frekvens under 35 som påvirkes i motsetning til å prosessere hele frekvensspekteret.

 

Bassen er ikke noe problem, den henger sømløst sammen med høytalerene uansett hvor man setter crossover. Spørsmålet er heller hvorfor bassmanagement/lowpass på receiver/processor påvirke lyden såpass mye.

 

Relatert romkalibrering (fysisk og digitalt); det stemmer at det kan gjøre lyden verre - men dette har jeg jobbet med i 3 år og involvert flere eksterne eksperter i prosessen (kombinert med manuelle målinger; så ingenting er satt opp tilfeldig); ikke minst prøvd og feilet - kalibreringsprosessen tar fort 8+ tmer. Vil aldri gå tilbake til ukalibrert igjen. Det flertallet glemmer er at rommet og alt i det har langt større påvirkning på lyden enn de andre komponentene i oppsettet. Videre får man ved digital kalibrering håndtert tidsaspektet mellom komponenter som man aldri får ordnet via manuelle målinger.

 

 

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Har DB1 en analog 7.1 inngang/utgang? Hvis ikke skjønner jeg ikke helt hva poenget ditt er.

 

 

Ja tidsaspektet er vel den ene tingen man kan ha nytte av ved disse målingene som romkorreksjonen utfører. Jeg mener ikke at man enten skal gjøre alt manuelt kontra helautomatisk, men når man får tallene for tidsforsinkelsene, er jo disse rimelig statiske.

 

(Men i praksis fungerer målebånd helt topp, spørsmålet er bare hvor mye i tillegg til den fysiske avstanden man må forsinke subben pga prosesseringen i subwooferen).

Lenke til kommentar

Har DB1 en analog 7.1 inngang/utgang? Hvis ikke skjønner jeg ikke helt hva poenget ditt er.

 

Du har fortsatt ikke fått med deg hovedpoenget her. Lowpass filter i receiver påvirker både lyden som kjøres ut til fronthøytalere og til sub. Dropper man dette leddet og kliner all lyd både til fronthøytalere + sub'er; så tar sub'ene å fjerner alt som fronthøytalerene håndterer så blir det MYE bedre lyd. Switcher man mellom receiver styrer crossover og ikke så hører man en klar forbedring av perspektivet i lydbilde - målet er som alltid å få best mulig ut fra utstyret man har. Konklusjon er at å sette høytalere til Small processor ødelegger lyden ganske mye.

 

Dette gjelder naturligvis bare når man kjører 2 kanals lyd og vil benytte sub for å fobedre de lave frekvensene som ikke fronthøytalerene håndterer.

Lenke til kommentar

Jo, jeg har fått med poenget ditt er, men dette er inntil videre kun en påstand.

 

Jeg var i tillegg av den oppfatning om at vi snakket om surroundlyden. Der står jeg fast på det jeg tidligere har skrevet.

 

Når det gjelder ren stereo skrev jeg tidligere at du gjerne må kjøre fullrange.

 

Slik jeg endelig forstår det, er at du klager over at lydkvaliteten blir dårligere når du bruker bassmanagment (men ikke øvrig DSP?) ved avspilling av 2-kanals lyd. Dette er ikke veldig overraskende.

 

I audiofil sammenheng er surroundprosessoren din en ganske dårlig 1. DAC og 2. Forforsterker. Dette kan vi dog se bort ifra iogmed at dette er en konstanter som ikke forandrer seg. All lyd som kommer ut fra prosessoren må gjennom identiske kretser. Spørsmålet bunner dermed ut i hvorvidt det samme kan sies for selve lyden som kommer ut fra høyttaler og sub og ulike kombinasjoner (mht til lowpass) av dette. Spørsmålet på dette er nei.

 

A) Setter du høyttalerne på small vil subwoofer ta seg av bassen under en viss frekvens. Ser man på høyttalere kontra subwoofer, er det snakk om forskjellige elementer, forskjellige forsterker, forskjellig avstemming kasse/etc. Det er klart man vil høre en forskjell i lyden. Som oftest til det dårligere (med høytt=small) om man har store/gode nok høyttalere tilkoblet gode forsterkere.

 

B) I tillegg til det ovennevnte, mangler også et annet ledd når man setter høyttalerne på small, og det er at subwooferen ikke får med seg "fargingen" fra forsterkerne som er tilkoblet høyttalerne. (Og alle forsterkere farger pp godt og vondt) For en tilnærmet perfekt integrasjon av subwoofer i et rent stereooppsett, må man som regel bruke en highlevel input fra høyttalerutgangene på forsterkeren inn på subben. Ja, signalet må her gjennom forsterkeren, bli nedkonvertert til lowlevel for å bli forsterket opp på vanlig måte via subwooferen interne forsterker. Allikevel er dette langt på vei å foretrekke, er signalet bra nok for høyttalerne dine er det bra nok for subwooferen din også.

 

Uten at du kan verifisere at A og B er problemområder, kan du heller ikke trekke konklusjonen at bassmanagment er synderen. Og for å si det rett ut: bassmanagment er ikke synderen. Synderen er "logistikkproblemer" som oppstår når man vil kombinere surround og hifi på høyt nivå.

Lenke til kommentar

Har man sub, så skal alle høyttalere skal stå på small uansett hvor store man måtte mene dem er. Delefrekvens skal være 80, om ikke høyttalerne er veldig små. Dette er en regler uten unntak. Fungerer dette ikke hos dere, ligger problemet et annet sted, som kan være for dårlig sub eller andre ting.

 

Du vet at det er en THX standard, og ikke en regel uten unntak? Ikke alle kinoer kjører etter THX standarden, og de færreste gjør det hjemme. Ikke alle er helt enige i det du ser her:

 

http://www.audioholics.com/subwoofer-setup/setting-the-subwoofer-lfe-crossover-for-best-performance

 

Lyden skal stilles korrekt etter utstyr og rom. Funker det med 80Hz ett sted, så er det ikke sikkert det gjør det andre steder.

Lenke til kommentar

 

Har man sub, så skal alle høyttalere skal stå på small uansett hvor store man måtte mene dem er. Delefrekvens skal være 80, om ikke høyttalerne er veldig små. Dette er en regler uten unntak. Fungerer dette ikke hos dere, ligger problemet et annet sted, som kan være for dårlig sub eller andre ting.

 

Du vet at det er en THX standard, og ikke en regel uten unntak? Ikke alle kinoer kjører etter THX standarden, og de færreste gjør det hjemme. Ikke alle er helt enige i det du ser her:

 

http://www.audioholics.com/subwoofer-setup/setting-the-subwoofer-lfe-crossover-for-best-performance

 

Lyden skal stilles korrekt etter utstyr og rom. Funker det med 80Hz ett sted, så er det ikke sikkert det gjør det andre steder.

 

Ai ai ai, mener du dette seriøst, eller er det på bakgrunn av en artikkel fra Audioholics du nettopp googlet? Jeg spør siden  artiklene deres ikke er helt til å stole på, aller minst gamle artikler som er over 10år gamle.

 

I den grad det finnes useriøse kinoer, så kan jeg med hjertet si at alle seriøse kinoer bestreber seg for å følge thx-standarden, uansett om de er thx-sertifisert eller ikke. Nå innbefatter thx-standarden kvalitet på forsterker, crossover, akustisk crossover, volum og litt andre småting. THX er forsåvidt en grei sertifisering for minimumskrav, men for Ola Nordmann betyr ikke THX-standarden så mye fra eller til, og dermed er en THX-sertifisert kino i kjellerstuen neppe mulig eller forsåvidt ønskelig. Det er heller ikke nødvendig for å ha "sabla god lyd". Dette er dog ikke noe argument i seg selv for å ikke følge helt vanlige normer oppsetting av en hjemmekino. Ser man vekk fra alt fiksfakseriet som THX måtte være, sitter man likevel med en god regel: at lowpass bør være på 80hz. 

 

Jeg sier ikke man skal bruke 80hz på lowpass ene og alene fordi THX også tilsier dette. Det er dog mer eller mindre det eneste fornuftige. Spørsmålet mitt er: Hvorfor i alle dager vil du at høyttalerne skal spille lavere enn dette?

 

Her er noen momenter for at man ikke skal gjøre det: 

 

1. *Lowpass* på lfe-kanalen (som ikke nødvendigvis er det samme som lowpass på selve lfe-signalet) vil være universal for alle kanaler. Man vil ikke sette highpass på høyttalerne lavere enn LFE sin lowpass, for da får man overlap og dobbel bass. (Noen "avanserte" prosessorer tillater kanskje dette, hva vet jeg..). La oss si at man har et Atmos 5.1.4 oppsett hvor hovedhøyttalerne er digre beist, surroundkanalen en normal senter ihvertfall takler 60hz highpass fint, surroundhøyttalerne 80hz, og høydekanalene er små fordi fruen ikke vil tillate annet og bør derfor deles ved 100hz. 

 

Nerden i deg sier at siden du har betalt mye for fronthøyttalerne, vil du også utnytte bassen i dem. (Du har kanskje brukt enda mer penger på et steikjande bra sub(-par) som det er naturlig å utnytte på best mulig låte, men av en eller annen grunn går dette i glemmeboken) Du setter derfor lowpass på 40hz i den tro du utnytter bassen best mulig i hovedhøyttalerne.

 

Ikke bare er dette feil, subwooferen er fremdeles totalt overlegen høyttalerne å reprodusere 40-80hz kontra hovedhøyttalerne, men i tillegg vil romproblemer være mer fremskredende fordi du nå plutselig har bass med forskjellige frekvenser fra forskjellige steder.

 

2. Siden lowpass på lfe-kanalen er universal, vil du også få et hull mellom 40-60hz til senterkanalen, 40-80hz til surroundhøyttalerne, og til slutt 40-100hz på takhøyttalerne. (med 80hz lpf/hpf vil du kun få et lite hull mellom 80-100hz til takhøyttalerne).

 

3. 80hz er også et godt kompromiss mht. til størrelse på høyttalerne, det er en frekvens som både små (unntatt Samsung hjemmekinopakke til 1990,- på Elkjøp) og store høyttalere trives med uten at man får frekvenshull. Bass med lav forvrengning ved 80hz/24db/oktav kan ikke lokaliseres, og iogmed subwooferen uansett spiller disse frekvensene bedre enn hovedhøyttalerne, høyttalerne og forsterkeren spiller renere uten å måtte gjengi bassfrekvenser + at man slipper unna med færre romproblemer, så ser jeg ingen grunn til å ikke gå for dette rimelig slavisk. 

 

Om man likevel velger å gå for 70hz for å være på den sikre siden, og alle høyttalerne tåler dette, så skal jeg ikke arrestere dere på dette, men dere skjønner tegninga.

 

Nå fant jeg ikke grafer for høyttalerne til trådstarter, men utifra tallene, så er 80hz hpf helt perfekt i delle tilfelle. Da er lyden -24dB (husk å stille dette i prosessoren) ved 40hz, akkurat det punktet hvor høyttalerene begynner å dale (men får litt hjelp av bassreflekskonstruksjonen til å rekke noe ekstra hz nedover før den begynner å dale som en stein under ca 35hz), og man vil likeledes får en perfekt integrasjon mot subwooferen, samtidig som man kan spille høyt og rent. 

Endret av Soulitaire
Lenke til kommentar

Som du sier er 80 ett godt kompromiss. Men så sitter også enkelte på forsterkere/forforsterkere som faktisk man kan sette crossoveren pr par, og ikke kun på alle. Har man en som kun takler sistnevne, så er jeg helt enig med deg.

 

Så hvis det er slik at man skal ha alt satt til 80Hz, og da la forsterkeren fjerne alt under fra lydsporet til den kanalen, for så å mikse den inn i en annen kanal (LFE). Filmlyden kommer ferdig fra produsenten med dedikert kanal for sub, Hvorfor klundre til denne mer enn nødvendig? Hvorfor kommer ikke da filmlyden ferdig kuttet på 80, og alt annet liggende i LFE kanalen?

 

Spesielt på filmer hvor musikk brukes mye, så hjelper det veldig lite når alt under 80 kommer i fra ett sted. Det irrterte meg veldig i min forrige leilighet, hvor eneste plasseringsmulighet jeg hadde på suben var veldig til høyre i lydbildet. Da var det godt å kunne ha fronter som også takler en del bass. Nå er jeg heldigere å får suben midt i lydbildet, og mye jevnere fordeling.

 

Nå er jeg også så heldig at min forforsterker så kan jeg sitte å justere on-the-fly med en PC, og veldig enkelt kan høre hvor det er best å sette crossoveren til de forskjellige kanal parene. Og ja det var stor forbedring å kunne sette frontene til 40, senter til 60, surround til 80 og surround back til 120. Spesielt sistnevnte ga enorm forskjell i forhold til at den lå på 80 Hz.

Lenke til kommentar

Som du sier er 80 ett godt kompromiss. Men så sitter også enkelte på forsterkere/forforsterkere som faktisk man kan sette crossoveren pr par, og ikke kun på alle. Har man en som kun takler sistnevne, så er jeg helt enig med deg.

 

Så hvis det er slik at man skal ha alt satt til 80Hz, og da la forsterkeren fjerne alt under fra lydsporet til den kanalen, for så å mikse den inn i en annen kanal (LFE). Filmlyden kommer ferdig fra produsenten med dedikert kanal for sub, Hvorfor klundre til denne mer enn nødvendig? Hvorfor kommer ikke da filmlyden ferdig kuttet på 80, og alt annet liggende i LFE kanalen?

 

Spesielt på filmer hvor musikk brukes mye, så hjelper det veldig lite når alt under 80 kommer i fra ett sted. Det irrterte meg veldig i min forrige leilighet, hvor eneste plasseringsmulighet jeg hadde på suben var veldig til høyre i lydbildet. Da var det godt å kunne ha fronter som også takler en del bass. Nå er jeg heldigere å får suben midt i lydbildet, og mye jevnere fordeling.

 

Nå er jeg også så heldig at min forforsterker så kan jeg sitte å justere on-the-fly med en PC, og veldig enkelt kan høre hvor det er best å sette crossoveren til de forskjellige kanal parene. Og ja det var stor forbedring å kunne sette frontene til 40, senter til 60, surround til 80 og surround back til 120. Spesielt sistnevnte ga enorm forskjell i forhold til at den lå på 80 Hz.

Følg med:) Jeg ga et eksempel hvor det er satt forskjellig high pass på de forskjellige parene. Men low pass er universal, og du vil få hull i frekvensgangen hvis du gjør dette. I ditt tilfelle, med forskjellig high pass på hvert forskjellig par, blir lyden det reneste jarlsberg.. Kanskje du liker det, men det betyr ikke at det er riktig. Spesielt eksempelet ditt med surround back på 120hz er pussig: LFE-kanalens lowpass er satt til 40hz iht frontene. Hvor tror du informasjonen mellom 40 og 120hz gjør av seg? Subwooferen sin lowpass er jo 40hz så det nytter ikke å sende denne lyden til LFE, og ikke kan du sende lyden til frontene heller for det blir jo bassmanagment x2 og blir bare tull. Du har altså et hull mellom 40-120hz, og i dine ører/uvitenhet (no offense) låter dette bedre.

 

At du hadde subwooferen helt til høyre i din forrige leilighet er iogforseg ikke et argument for å dele bassen lavere. Bassen i seg selv er ikke retningsbestemt men overtoner, forvrengning og vibrasjoner kan gjøre at det oppleves som retningsbestemt. I dette enkelttilfellet opplevde du at det var bedre å ha bassen delt lavere, og sannsynligvis ble du kvitt noen romproblemer ved å ha et hull i lyden både i senter, surround, samt et stort hull i surround back. Dette handler plutselig mer om "pick your poison", enn å sette lyden korrekt iht til utstyr og rom.

 

Ser ellers ingen grunn til at filmene skal utgis ferdig "bassmanaged". Bass managment er en del av avspillingsleddet, ikke mikseprosess.

Endret av Soulitaire
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...