ezorz Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Heisann, jeg har en oppgave her som jeg skal finne ut av hvordan det fungerer, og hvilke komponenter det er. Jeg er veldig rusten og dårlig på hydraulikk så jeg lurte på om noen kunne hjulpet og eventuelt fullet inn litt informasjon for meg. :-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Ganske rusten ja. Dette et pneumatikk, det er også flere kretser,med forskjellige funksjoner. Kretsene er så basic at dette er det første som står i boka di. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Jeg ville kikket på 3/2, 4/2 og 5/2 ventiler med forskjellig aktuering, strupeventiler, retningsbestemt med struping, akkumulator, enkel og dobbeltvirkende sylinder. Den elektriske kretsen er så vidt jeg husker en endevender. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 (endret) Synes det er en dårlig ide å gjøre leksene til "folk", men nå må det vel være så langt ut i skoleåret at det ikke kan dreie seg om hjemmeleksene? For det første: Dette ser da ikke ut som "hydraulikk" men som "pneumatikk", altså "trykkluftautomatikk". (Hvorfor? "Excaust to air" ser det ut som.) Det ser også ut som om det er 3 mer eller mindre separate tegninger ved siden av hverandre. Lengst til venstre: To separate sylindre som "går ut" når styreventilen opereres. Ser ut til å være "hurtig ut" og "langsom retur" på begge. Midt på: "Venstre gren" inneholder en (elektro)pneumatisk OG funksjon. A1 og A2 må ha spenning for at prosessen skal starte. Når den nederste styreventilen får (pneumatisk)signal så går sylinderen ut. Deretter så returnerer den automatisk via den øverste styreventilen. Ser ut som om den (sylinderen) blir ved med å kjøre fram og tilbake (??) Til høyre:En enkel sylinder med fjærretur. Hurtig ut og langsomt tilbake, ser det ut som (Litt utydelig på tegning.). Noen som er enig/uenig? NOTE: Det ser jo ut som 3 separate elektropeumatiske styringer, men det kan nok tenkes at oppgaven går ut på å få dem til å fungere "felles" for styring av en "maskin". Endret 18. juni 2015 av arne22 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 (endret) Så vidt jeg kan se så er det ikke noe elektrisk med i denne styringen. Til venstre så er retningsventilene styrt med en knapp. I midten og til høyre så ser det ut til at retningsventilene er styrt av sylinderposisjon. Dette ser du til eksempevis venstre hvor en utstrukket sylinder vil treffe symbolene A1 og A2. Disse vil igjen aktuere retningsventilene i midten. Sylinderen i midten vil igjen aktuere sylinderen til høyre Se eksempelvis denne manualen og søk opp "roller" Edit: Skriveleif Endret 19. juni 2015 av Salt_Skin Lenke til kommentar
ezorz Skrevet 20. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2015 Tusen takk for alle svar, setter skikkelig stor pris på dette. :-) Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Det ser ut som om Salt_Skin har helt rett mht at det ikke dreier seg om noe elektropneumatikk, men kun en rein pneumatikk. Var nok litt for hurtig med min konklusjon vedrørende "det elektriske" (Som jo ikke er der.) Lenke til kommentar
Kvamen93 Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Kann noen skrive litt mer?? Jeg har samme oppgave! Hvorfor sier noen at dette er pneumatikk?Å hva er de "tankene" eller hva det er som er ved trykkstart på 3 og 5?? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Dette er en stund siden, men skal forsøke å hjelpe deg litt på vei.! Nederst til venstre har du en 5/2 ventil som er styrt ved hjelp av 2 trykknapper. Denne styrer de to sylinderne som står på samme sløyfe, som vil aktivere bryter A1 og A2 dersom de blir trykk-satt. Bryter A1 og A2 styrer de 2/2 og 3/2 ventilen i den midtre sløyfen. Disse vil som du ser slippe luften igjennom dersom bryter A1 og A2 aktiveres. Dette vil igjen sette trykk på sylinderen helt øverst i midten. Her ser du også at det er noen brytere som jeg ikke klarer å lese bokstavene på, så da blir det en fin oppgave for deg å løse resten Den "tanken" (midtre sløyfe) som du prater om vil jeg mene at er en akkumulator/reservoar. Vil tro at den i dette tilfelle er tenkt å gi en liten tids forsinkelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå