Gå til innhold

WakeOnLan fra utsiden? Eller annen mulighet? DD-WRT router

Anbefalte innlegg

Hei

Skulle gjerne ha hatt muligheten til å vekke min PC fra utsiden av lanet. Også fra lanet på samme måte.

Jeg kan gjøre dette via og logge inn på routeren fra utsiden, og masse trykking for å gjøre det. Noe som blir veldig tungvint.

Jeg har til dels også fått den til og aktivere seg selv via at den reagerer på kontakt på en port.

Da bruker jeg dette scriptet:

#!/bin/sh 
#Enable JFFS2 and place script in /jffs/ then run on startup in web interface. 
#You can check the log from http://192.168.1.1/user/wol.html 

INTERVAL=5 
NUMP=3 
OLD="" 
PORT=1001 
WOLPORT=9 
TARGET=192.168.1.2 
BROADCAST=192.168.1.255 
MAC=--:--:--:--:--:--
WOL=/usr/sbin/wol 
LOGFILE="/tmp/www/wol.html" 

echo "<meta http-equiv=\"refresh\" content=\"10\">" > $LOGFILE 
echo "AUTO WOL Script started at" `date` "<br>" >> $LOGFILE 

while sleep $INTERVAL;do 
NEW=`dmesg | awk '/ACCEPT/ && /DST='"$TARGET"'/ && /DPT='"$PORT"'/ {print }' | tail -1` 
SRC=`dmesg | awk -F'[=| ]' '/ACCEPT/ && /DST='"$TARGET"'/ && /DPT='"$PORT"'/ {print $7}' | tail -1` 
LINE=`dmesg | awk '/ACCEPT/ && /DST='"$TARGET"'/ && /DPT='"$PORT"'/'` 

if [ "$NEW" != "" -a "$NEW" != "$OLD" ]; then                                                
   if ping -qc $NUMP $TARGET >/dev/null; then                                                  
      echo "NOWAKE $TARGET was accessed by $SRC and is already alive at" `date` "<br>">> $LOGFILE      
   else                                                                                          
      echo "WAKE $SRC causes wake on lan at" `date` "<br>">> $LOGFILE                          
      $WOL -i $BROADCAST -p $WOLPORT $MAC >> $LOGFILE                                              
      echo "<br>" >> $LOGFILE                                                                    
      sleep 5                                                                                    
   fi                                                                                            
   OLD=$NEW                                                                                    
fi                                                                                                                                                                                
done

Problemet med dette, er jo at alle kan eventuelt sende/eller koble til på den porten, så vil maskinen starte. Slik sett, er ikke det en egnet situasjon.

Også ref link: http://www.dd-wrt.co..._Server_Wake-up

http://www.dd-wrt.co...i/index.php/WOL

Det beste hadde kanskje vært om det var mulig på en eller annen måte og lage seg en nettside, som helst kan kjøre på routeren, (hvis dette er mulig) der man kan logge inn for og trykke på èn

knapp slik at det blir sendt en wakeup til denne maskinen (eller flere hvis man legger inn flere)

Eller, enda en eller. Kanskje det er mulig og lage et script som kan gjøre dette?

Klarer liksom ikke finne en løsning på dette.

Er ikke en webdesigner eller nettverksguru heller dessverre.

Info:

TP-Link TL-WR941ND v2/v3 
DD-WRT v24-sp2 (11/21/10) std - build 15778

Håper på hjelp, eller henvisninger til ett eller annet jeg kan prøve selv. :-)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TV bruker jeg hele tiden, og vil ikke hjelpe i det hele tatt i denne situasjonen.

Joda, kunne hjulpet for å vekke PC, men veldig veldig tungvint.

Jeg har planer om en SFTP server skal kjøre, som mine resterende maskinen blir koblet opp i mot.

Derav i hvert fall en Chromebook. (dem har i hvert fall mulighet for oppkobling til SFTP som addon)

Lenke til kommentar

Kjør opp ssh service i ddwrt (ta en annen port en 22). Logg inn via ssh og kjør kommando derfra.

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/WOL

Har lest om dette, men dette er jo også tungvint med tanke på at det ikke bare er meg som skal ha tilgang.  :hmm:

Hvis det er mulig å lage en snarvei som fungerer på annet enn Windows, men også Windows, så kan det jo være en mulighet.

Slik at man kan "trykke" på den, og da logger den inn og sender denne kommandoen??

Jaok, da skjønner jeg hva du er ute etter ;)

Good. 

Tanken her, er jo at det skal være enkelt. Trykk og det skjer, liksom.  :)

Det er nødt om å være brukervennlig  :rofl:

Lenke til kommentar

Det går fint å fikse til slik at du får sendt en SSH kommando fra en Windows maskin, så lenge du kan installere Cygwin på den.

En vanilla Windows maskin er det dog bare å glemme, kanskje i fremtiden om MS greier å snike inn OpenSSH støtten i Powershell, bare husk å benytte deg av SSH nøkler og begrens hvilke kommandoer som godtas på denne nøkkelen, så slipper du de mest avanserte Kinamennene som kan finne på å prøve å ta kontroll over routeren din.

Lenke til kommentar

Det går fint å fikse til slik at du får sendt en SSH kommando fra en Windows maskin, så lenge du kan installere Cygwin på den.

En vanilla Windows maskin er det dog bare å glemme, kanskje i fremtiden om MS greier å snike inn OpenSSH støtten i Powershell, bare husk å benytte deg av SSH nøkler og begrens hvilke kommandoer som godtas på denne nøkkelen, så slipper du de mest avanserte Kinamennene som kan finne på å prøve å ta kontroll over routeren din.

Vanilla Win, vet jeg ikke en gang hva er.  :hm:

Så fra Win, skal det være mulig å få sendt kommando med et script altså.

Men hva med ChromeOS, som nesten er hakket viktigere?

Lenke til kommentar

Vanilla Win, vet jeg ikke en gang hva er.  :hm:

Så fra Win, skal det være mulig å få sendt kommando med et script altså.

Men hva med ChromeOS, som nesten er hakket viktigere?

Når noe kalles "vanilla" så er det akkurat det samme som om at det er vanlig, rett fra fabrikk, altså i dette tilfellet, ingen ekstra programmer.

Du får sjekke hva ChromeOS støtter av SSH klienter, det er bygget på Linux, men om det er like mye arbeid som på Android for å få standard kommandolinje, så kan det  bli vanskelig.

Lenke til kommentar

Fant ut det jeg også. Men jeg klarer ikke å finne ut om det er mulig og lage et script, hvis det er det det kalles som man bare kan

kjøre, så gjør den jobben med å logge inn og vekke PC`n.

Dette gjelder jo også windows.

Har tenkt til å gå for å bruke passord på SSH delen på routeren, vet det ikke er like sikkert. Men da slipper jeg å tenke

på, hva skjer hvis jeg mister fila. Og det er enklere å sette det, virker i hvert fall slik.

Lenke til kommentar

Fant ut det jeg også. Men jeg klarer ikke å finne ut om det er mulig og lage et script, hvis det er det det kalles som man bare kan

Har tenkt til å gå for å bruke passord på SSH delen på routeren, vet det ikke er like sikkert. Men da slipper jeg å tenke

på, hva skjer hvis jeg mister fila. Og det er enklere å sette det, virker i hvert fall slik.

Rent passord anbefales IKKE! Lag heller en SSH nøkkel for hver maskin, i routeren skal du kunne slenge inn nøklene som tillates, og skulle det bli kluss med at en maskin blir stjålet eller lignende, så kan du utkommentere nøkkelen for å gjøre den ugyldig og nekte tilgang, passord ELSKER Kina gutta som banker på SSH porter!

Lenke til kommentar

Da er det betryggende og kjøre IDS/IPS, men helt trygg er en nok ikke uansett.

Men spørsmålet er om de finner nettverket jeg har av interesse kontra et business nettverk. :wee:

Har muligheter å sette opp slik att kun godkjente IP`s har tilgang, det fordrer statiske IP`s.

Kan legge inn eldre utgave av router/firewall og få med dynamiske, men tør ikke å ha den som main firewall.

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar

Da er det betryggende og kjøre IDS/IPS, men helt trygg er en nok ikke uansett.

Men spørsmålet er om de finner nettverket jeg har av interesse kontra et business nettverk. :wee:

Har muligheter å sette opp slik att kun godkjente IP`s har tilgang, det fordrer statiske IP`s.

Kan legge inn eldre utgave av router/firewall og få med dynamiske, men tør ikke å ha den som main firewall.

Faste IPer er jo ikke bare enkelt og oppdriva da man er "hvor som helst" :-)

Rent passord anbefales IKKE! Lag heller en SSH nøkkel for hver maskin, i routeren skal du kunne slenge inn nøklene som tillates, og skulle det bli kluss med at en maskin blir stjålet eller lignende, så kan du utkommentere nøkkelen for å gjøre den ugyldig og nekte tilgang, passord ELSKER Kina gutta som banker på SSH porter!

Skjønner hva du mener. Men uten at jeg skal si jeg kan mye om dette, er jo derfor jeg sprør her. :-)

Hvordan vil det da være og implementere slik nøkkel i et script da?

Lenke til kommentar

Det å implentere en slik nøkkel er faktisk veldig enkelt, anbefaler at du leser deg opp litt om SSH nøkler, eneste du legger til er en peker til selve nøkkelfila også går resten automatisk, så lenge nøkkelen ikke har ett passord så er det rett inn, men merk at du vil da på routeren legge til ett skript som begrenser hvilke kommandoer den nøkkelen får kjøre, du kan da modifisere dette Rsync scriptet til å gjøre den jobben: http://troy.jdmz.net/rsync/index.html

Kommandoen du da begrenser det til er for å kjøre WakeOnLan, så om noen da skulle knekke SSH nøkkelen eller utnytte en svakhet, så har du enda ett lag med forsvar som gjør tilgangen ubrukelig.

Lenke til kommentar

Høres genialt ut. Greit med sikkerhet, så lenge det ikke tar livet av meg ioppsettet.  :)

Må nok prøve og sette meg litt inn i det ja, men det er ikke så veldig enkelt har jeg skjønt.

Blir nok en liten uke til jeg får tatt opp igjen dette. Litt ferie.

Takker så mye for hjelpen enn så lenge.  :rofl:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...