Gå til innhold

Miniguide: Pumpe-mod


Anbefalte innlegg

Siden Skrue tok opp en sak med pumper som "støyer" her: http://forum.overklokking.no/index.php?sho...dpost&p=1348660

Så tar jeg opp tråden og presenterer min løsning på problemet som han snakket om.

 

Jeg har en liten MaxiJet pumpe, MJ-500 som nok led av de samme symptomene som mange opplever på enkelte pumper. Nemmelig en svak klapprelyd. Denne lyden kommer av en veldig "løs" kobling mellom rotor og impeller. For å kvitte seg med denne lyden kan man dempe slagene som oppstår med litt gummi.

 

Det jeg gjorde med min pumpe var å lime på tynne gummiremser på kontaktflaten til impelleren. På det øverste bildet ser vi nøyaktig hvor. Der har jeg ikke klippet vekk overflødig gummi. Det gjorde jeg etter limet var tørt. På det andre bildet ser man hvordan det hele ble. Her har jeg bare limt gummi på to flater, men siden pumpen kan gå begge veier må det være på alle fire.

Gummien jeg brukte var selvvulkaniserende tape. Etter en ukes testing finner jeg ikke overraskende ut at den er litt for myk, så den ble ganske "flatbanket" på kontaktflaten. Dette løses med og bruke litt hardere gummi, for eksempel fra en sykkelslange eller helst gummiduk med art-nr 60-240 fra Biltema (eller tilsvarende)

 

Denne modifikasjon kan nok brukes på andre pumper hvis innfestningen mellom rotor og impeller ligner.

 

pumpemod_1.jpg

 

pumpemod_2.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smart. En slipper å sette impelleren helt fast. Det er jo en grunn til at den ikke er det... i utgangspunktet...

I et lukket system burde ikke pumpa ha noe problem med å starte, og da kan impelleren være helt fast. Så da blir spørsmålet: vil dette redusere støyen mer enn å lime impelleren fast? En skulle jo ikke tro det....eller??? Jeg bare lurer... :shrug:

Lenke til kommentar
Smart. En slipper å sette impelleren helt fast. Det er jo en grunn til at den ikke er det... i utgangspunktet...

Nettopp! Og det var min tanke med denne metoden. Jeg ville ikke forandre på virkemåten i større grad, da det kan ha negative konsekvenser. Skrue kom forresten med en veldig god teori, eller løsningen på hvorfor impelleren er "løs" Lavt startmoment kan i spesielle tilfeller kreve at rotoren får "sleng" på seg slik at den begynner å gå rundt.

Forøvrig har jeg klassifisert min modd som lydløs, ergo den skal være like god som å lime fast impelleren med hva det måtte medføre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...