Økonom2015 Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 (endret) Hei. Merket for ett par dager siden ett problem med å komme inn på enkelte nettsteder, fikk da beskjed fra siden at de ikke tillater brukere som ikke er lokalisert i Norge. Siden jeg befinner meg trygt innenfor landegrensene og aldri hatt problemene tidliger, tok jeg en sjekk på min IP via whatsmyip.com. Den viser at jeg har fått en engelsk ip, med lokasjon i London og ISP er ført som: ISP: Uk Government Department For Work And Pensions Snakket nå med Viken Fiber som drifter altibox her hvor jeg holder til, og de sa at de har fått nye ipadresser og mente dette ikke skulle være ett problem. Kan det virkelig være rikitg at ett norsk selskap skal tildele engelsk IP? Og nei, jeg bruker ingen form for proxy/vpn, og har forsøkt å "resette" ip`en med å slå av dekoderen en natt. Noen som har vært borti liggnende? Endret 17. juni 2015 av Økonom2015 Lenke til kommentar
process Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 (endret) IP addresser tilhører ikke land. I Europa blir de tildelt av RIPE og flytting av adressene gjøres uavhengig av landegrenser. For å gi en geografisk beliggenhet benytter man geoip databaser som knytter en adresse mot en lokasjon. Disse databasene må oppdateres etter flytting og deretter må hver enkelt leverandør laste ned den siste versjonen av databasen, med mindre de benytter en online-tjeneste vha. et API. Geoip databaser er ikke presise og blir ofte ikke oppdatert, nettsteder som benytter geoip databaser for å filtrere ut besøkende bør dog ha rutiner for hyppig oppdatering. Endret 17. juni 2015 av process Lenke til kommentar
Økonom2015 Skrevet 17. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2015 Ok, så da må jeg bare vente til sidene oppdaterer sine databaser etter at altbox har skaffet de nye ipadressene? Tusen takk for kjapt og veldig informativt svar forresten. Lenke til kommentar
process Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Bare hyggelig. Jeg vil tro at det løser seg ved å vente, men det kan være greit å gi beskjed til leverandøren av tjenestene du vil koble til slik at de er klar over det. Da er det mulig det løser seg litt fortere. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Årsaken ligger her, og du er ikke den eneste som har fått problemet: http://www.digi.no/bedriftsteknologi/2015/05/26/altibox-kjoper-131.072-ip-adresser-fra-england Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 hvilke sider er det du sliter med? Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 For en del år siden jobbet jeg hos en ISP med samme problemet, en hel IP range ble plutselig definert som å være lokalisert i Pakistan, uten at vi hadde gjort det. Løsningen jeg gjorde, var å ta kontakt med de største geo-ip database leverandørene og forklare saken som representant for en ISP. Bare halvparten svarte meg, men de som svarte meg sa de hadde korrigert dette og beklaget ovenfor oss. Så jeg ville stått på kravet om at Altbox må forfølge saken mot de som leverer geo-ip tjenestene. Er jo tydelig at disse ikke har fått med seg at IP rangene er flyttet fra England til Norge. Lenke til kommentar
Lostfields Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Akkurat det samme problemet selv nå med Altibox. Får ikke kjøpt tjenester fra Microsoft. Altibox sa til meg nå at det skal være løst så jeg forsøker igjen til kvelden for å se om det stemmer. Lenke til kommentar
Lostfields Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Testet akkurat. Ikke løst enda for min del i forhold til kjøp fra Microsoft Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå